A mitjans del mes de gener de 2014 naixia El Diari de l’Educació. Malgrat que ja feia setmanes que s’estaven fent proves, i que el dia 11 es va difondre la primera informació i el vídeo promocional del diari (“És cosa de tots”), en realitat el Dia D va ser el 15 de gener. Un dimecres. A partir d’aquell dia, els periodistes Pau Rodríguez i João França assumien la responsabilitat de fer rutllar el digital, amb la publicació diària de notícies d’actualitat, reportatges i entrevistes sobre educació, entesa des d’una òptica de gran angular. I també assumien la responsabilitat d’anar teixint complicitats amb la comunitat educativa catalana, ja que si alguna cosa es tenia clar aleshores era que sense el seu suport no es podria fer créixer el diari en qualitat i audiència. El Pau i el João –i amb ells la resta dels qui els acompanyàvem– aviat s’adonarien que aquesta comunitat tenia moltes ganes de compartir reflexions i experiències, però que l’actualitat que es movia al seu voltant era molt més gran i intensa del que dos periodistes (o dos mitjos periodistes, ja que seguien amb un ull posat al Catalunya Plural) podrien abastar.
El diari no sorgia del no-res, sinó que naixia del convenciment de tota la gent que un any i mig abans havia creat la Fundació Periodisme Plural que calia tornar a posar en primera plana de l’actualitat qüestions de gran impacte social que havien quedat fora de focus o relegades als temps de descompte dels informatius. Abans del diari, la Fundació ja havia posat en marxa el Catalunya Plural, diari generalista que posa l’accent en aquelles temàtiques que afecten els drets fonamentals, i posteriorment, amb aquesta mateixa idea, anirien arribant El Diari del Treball, El Diari de la Sanitat, El Diario de la Educación i la Revista XQ. Però molt especialment el diari naixia de converses que s’havien anat duent a terme amb diferents actors de la comunitat educativa, als quals se’ls va convidar a formar part del consell assessor. Naixia, doncs, amb la vocació de posar-se al servei de tota la comunitat de l’educació, i per tant era fonamental que des del minut 1 aquesta comunitat entengués que aquest era el seu diari. Hem d’agrair a tots els membres del consell assessor (que volem ampliar ben aviat!) el suport que ens va donar des del primer moment, però molt especialment al Jaume Carbonell, sense el qual tot plegat hauria estat infinitament més difícil.
Aquell 15 de gener es va tancar amb un cinefòrum als cinemes Girona, amb el passi d’El Retratista, la sensacional història del mestre Benaiges documentada per Sergi Bernal i Alberto Bougleux, i un col·loqui en el qual, a més dels autors, van prendre part els enyorats Josep Fontana i Irene Balaguer. Des d’aquell dia fins avui han passat cinc anys, el diari ha publicat més de 4.000 entrades, han nascut una vintena de blogs associats a la publicació (molts dels quals han conservat una gran vitalitat i són part essencial de la nostra proposta periodística); durant els darrers tres anys també el diari ha allotjat i col·laborat amb El Diari de l’Escola d’Estiu de Rosa Sensat, i entre uns i altres el diari suma ja més d’un miler d’autors i autores que en algun moment han contribuït amb algun article, entrevista o reportatge informatiu. Segurament d’això últim és del que ens sentim més orgullosos, perquè és una dada que respon a aquell propòsit inicial d’obrir el diari a tota la comunitat. De fer-lo entre tots.
Pel que fa a l’audiència, cada dia ens visiten de mitjana entre 2.500 i 3.000 usuaris únics, una dada que ens emociona perquè la nostra capacitat de renovar continguts es limita a tres diaris (alguns dies dos, altres quatre). Ens segueix meravellant que hi hagi articles escrits fa tres i quatre anys que encara circulin i es comparteixin perquè molts nous lectors els descobreixen o redescobreixen i consideren que continuen plenament vigents. En aquests cinc anys El Diari de l’Educació suma 1,7 milions de navegadors únics i 4,4 milions de pàgines vista. Traduït en mesos, que és la mètrica estàndard, el diari registra actualment entre 40.000 i 50.000 usuaris únics de mitjana, i acostuma a estar pels volts de les 100.000 pàgines vista mensuals (tret del mes d’agost, en què el diari descansa per vacances). Aquestes xifres són públiques i estan auditades des de desembre de 2014 per OJD interactiva.
Què més hem fet? Hem col·laborat amb l’organització de dos debats electorals sobre educació (organitzats pel MUCE i la Plataforma per una Escola Inclusiva) i amb múltiples taules rodones, ens agrada ser-hi sempre que podem; també hem editat quatre revistes (una cada any des de 2015) i vuit llibres. El primer va ser Educacions, l’any 2015; i els altres set els hem fet en col·laboració amb l’editorial Octaedro, quatre l’any 2017 i tres l’any 2018. L’experiència i el suport professional (i desinteressat) del Juanjo Caballero i del Juan León han estat absolutament cabdals per poder fer les revistes i els llibres, que han estat fins ara la forma que hem tingut d’agrair als subscriptors el seu suport a aquest projecte.
Aquests són els títols des llibres:
- Coeducació, aposta per la llibertat, de Marina Subirats
- Escola, famílies i comunitat, de Jordi Collet i Antoni Tort
- Innovació i equitat, de Xavier Martínez Celorrio
- Educació emocional i formació del professorat, coordinat per Pere Darder
- Escrits per una escola inclusiva, de Josep Maria Jarque
- Societat i Escola en pau, coordinat per Maria Carme Boqué
- 5 raons per aprendre durant tota la vida, per Maria Jesús Comellas
[Notes al marge: El darrer d’aquests títols és possible que encara no hagi arribat a alguns subscriptors. S’està enviant aquests dies juntament amb el número 4 de la revista ED. i 2) Hi ha un vuitè llibre d’aquesta col·lecció, a càrrec de Neus Sanmartí, actualment en preparació].
Novetats del 2019 per als subscriptors
Tenim moltes ganes de seguir creixent i de seguir fent-ho amb la complicitat i col·laboració de tots vosaltres. El nostre objectiu és escoltar-vos, saber què us preocupa i què us entusiasma, i sobretot ser l’eina a través de la qual pugueu seguir compartint, debatent, intercanviant, coneixent. Per això ens hem marcat un objectiu: hem de ser més subscriptors. A Twitter anem pels 24.000 seguidors. A Facebook en són més de 21.000, són xifres que no han parat mai d’augmentar de forma sostinguda, però en canvi fa dos anys que en l’apartat de subscriptors no aconseguim créixer. Estem pels volts dels 270. La realitat és que en van entrant de nous més o menys al mateix ritme que n’hi ha d’antics que no renoven. En volem més, en necessitem més, però alguna cosa no l’estem fent del tot bé.
El nostre compromís és i serà amb tots els lectors per mantenir la qualitat del periodisme que fem. Però volem reforçar encara més el compromís que tenim amb aquells lectors que també són subscriptors. Per això, per ells, i pels que us feu subscriptors a partir d’ara, hem pensat amb aquests nous avantatges de cara a 2019.
- Els subscriptors ja no rebran el llibre que nosaltres els hi enviem, sinó un val per valor de 40€ per gastar en llibres de tot el catàleg de l’editorial Octaedro. El que vulguin per fer-se la biblioteca a mida. Aquest val el rebran a mitjans de febrer. En aquests moments Octaedro està ultimant la reforma de la seva web i fins que aquest procés no estigui tancat no es podrà activar aquest val de regal.
- Molt properament posarem en marxa L’Agenda de l’Educació, una agenda on anirem bolcant tots els actes relacionats amb l’educació que arribin a les nostres mans. Aquesta agenda, però, serà un servei exclusiu per als subscriptors del diari i els mecenes de la Fundació Periodisme Plural.
- A finals de març organitzarem un acte per celebrar el cinquè aniversari. Els primers als quals s’informarà del dia, l’hora, el lloc i els participants en aquest acte seran els subscriptors, els quals tindran per tant al voltant d’una setmana de marge per inscriure-s’hi abans que ho anunciem a tot el públic.
- I esperem que ens quedin forces per encarar, durant la segona meitat de l’any, el número 5 de la nostra revista. Cap de les quatre anteriors ha estat fàcil de fer, més aviat han estat processos plens de complicacions a causa de la nostra molt modesta estructura, però la bona acollida ens anima a insistir.
- Per últim, tenim algunes revistes en stock, per la qual cosa les 20 primeres persones que es facin subscriptores a partir d’avui obtindran gratuïtament aquestes 4 revistes. Això, però, no serà un enviament automàtic. Tan aviat feu la subscripció ens haureu d’avisar enviant-nos un correu a redaccio@diarieducacio.cat. Si sou de Barcelona us demanarem que les passeu a buscar i si no us les enviarem per correu postal.
La via del mecenatge
Hi ha una altra manera de donar-nos suport: la via del mecentatge. La Fundació Periodisme Plural és una fundació declarada d’interès públic i per tant les donacions que rep tenen la possibilitat de desgravar fins a un 75% de l’import. Això vol dir, per exemple, que una aportació de 150 euros representa, en realitat, un cost anual de 37,5 euros (tres euros al mes). Per a la fundació aquest tipus de suport és molt important, mentre que per al mecenes pot representar un esforç raonable.
Aquells de vosaltres que ens vulgueu ajudar d’aquesta manera no rebreu ni llibres ni revista, ja que una donació no es pot fer a canvi de quelcom material, però sí que tindreu accés a l’agenda del diari. Tan aviat com realitzeu la donació, rebreu un certificat per poder desgravar-la en el proper exercici fiscal. Per això, feu constar en la donació una adreça electrònica perquè ens puguem posar en contacte amb vosaltres. Podeu ingressar-la (indicant el vostre nom, DNI i una adreça electrònica) a qualsevol d’aquests comptes corrents:
TRIODOS BANCA ÈTICA: ES43 1491 0001 2721 8787 3225 CAIXABANK: ES65 2100 1057 6002 0013 5709
Una altra opció és que us poseu en contacte amb nosaltres perquè puguem carregar l’import en el vostre compte corrent. En aquest cas, ens heu de donar les següents dades: nom, DNI, adreça electrònica i número de compte. El correu de contacte és fundació@periodismeplural.cat (si teniu cap dubte, podeu trucar al telf. 932479350 i demanar per Maite Oró).