Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Feu-nos cas! El dret dels infants a participar

    Susagna Escardíbulnovembre 20, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Del 20 d'octubre al 20 de novembre, cada dia Fundesplai ha penjat un breu vídeo amb l'opinió d'un nen o nena sobre els drets dels infants. 30 vídeos en total per commermorar el 30 aniversari de la Convenció. D'aquesta iniciativa n'ha dit #30NusosPelsDrets
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    És ben sabut per al col·lectiu de l’àmbit social i educatiu que “participar” és un dret reconegut a la Convenció dels Drets de l’Infant (Assemblea General de les Nacions Unides, 1989), i que la perspectiva que aporta s’hauria d’integrar transversalment a tots els programes i projectes que impulsem. I dic s’hauria perquè 30 anys després de la seva aprovació encara queda molt camí per recórrer i els infants no acaben de percebre aquest canvi de paradigma. Aleshores, com ens podem alinear? Algunes idees.

    “Si no ens escolten, no ens entenen”. Si alguna cosa no se us pot negar és la capacitat que teniu per dir-nos les coses sense embuts, perquè clarament per exercir el dret a participar t’has de sentir escoltat. I quan els infants ens dieu això implícitament ens esteu demanant moltes més coses: que aparquem les presses, que estiguem disposats a dialogar, que empatitzem amb les vostres idees, que evitem les desqualificacions, que siguem inclusius amb les vostres opinions…

    “Donar la nostra opinió és un dret”. Ho és, certament. El que passa és que de vegades us la demanem en coses que potser no us interessen prou i, per contra, estem poc atents i atentes a la vostra espontaneïtat i immediatesa, a aquells comentaris que feu i que no percebem i que tanmateix tenen tant de valor i importància per vosaltres. En el llenguatge dels infants, donar l’opinió no se subscriu a un determinat espai institucionalitzat i, malgrat estigui d’acord que calen aquests espais, també hem d’estar disposats a retenir qualsevol idea, proposta i opinió dels infants perquè és la millor forma de connectar amb el que veritablement pensen i amb la seva particular forma d’entendre el món.

    “Ens han de fer cas”. Sovint darrera d’aquesta afirmació trobem un altre sentiment amagat que vindria a ser “deixeu de manar-nos tant…” La veritat és que no podem negar l’evidència que els grans manem molt. I quan sents que et manen massa i et fan poc cas, la motivació per participar comença a decaure. (als adults també ens passa això, oi?). Per això, quan els infants reivindiqueu que us hem de fer cas, ens esteu reclamant una altra forma de relacionar-nos, que té a veure amb processos de treball més horitzontals, on qui aprèn i qui ensenya es desdibuixa de la forma tradicional. Implica que nosaltres deixem espai per a l’espontaneïtat, per a la creativitat, per la no linealitat dels aprenentatges i sobretot per a la flexibilitat.

    “Els petits podem canviar les coses”. Un cop més ens recordeu que sou ciutadanes i ciutadans de ple dret, amb coses a dir i gran capacitat per mobilitzar-vos. Ho hem de creure i estar-ne convençuts perquè els infants sou molt intuïtius i capteu de seguida el que és autèntic i el que no ho és. Teniu grans idees, només necessiteu les eines. El nostre compromís hauria de ser encoratjar-vos, acompanyar-vos i proporcionar-vos els recursos perquè pugueu tirar endavant les vostres propostes. Sobretot crear espais de reconeixement i de divulgació (que no siguin mers aparadors),  perquè deixeu de ser el col·lectiu més invisible.

    És evident que entendre aquesta infància amb drets implica una profunda revisió de les pràctiques i maneres de fer dels grans i molt especialment dels qui hem assumit el repte professional d’educar. La nostra visió continua sent de dalt a baix i tenim molt interioritzat que nosaltres sabem el que és millor per ells i elles. Certament, tenim més experiència i expertesa, però això no hauria de ser incompatible amb un model que inclogui, sense excuses, la veu dels infants, les seves necessitats i interessos. Un model repensat junt amb la infància. Atrevim-nos a explorar formes de fer que veritablement facin efectiu el dret dels infants a participar.


    #30NusosPelsDrets

    Del 20 d’octubre al 20 de novembre, cada dia Fundesplai ha penjat un breu vídeo amb l’opinió d’un nen o nena sobre els drets dels infants. 30 vídeos en total per commemorar el 30 aniversari de la Convenció. D’aquesta iniciativa n’ha dit #30NusosPelsDrets. Podeu veure tots els vídeos en aquest enllaç.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els drets dels infants són els més trepitjats… encara 30 anys després
    Next Article
    Opinió
    Per la necessària i inajornable equitat educativa
    Susagna Escardíbul

    Pedagoga de l’Àrea d’Innovació i Continguts de Fundesplai

    Related Posts

    Opinió
    Adolescence: lleure educatiu per combatre l’alienació juvenil

    juny 13, 2025

    Opinió
    El que la IA em va ensenyar

    juny 12, 2025

    Opinió
    Comunicat de RELLA a la ciutadania i als poders polítics sobre el genocidi de Gaza

    juny 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}