Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Transllengüem?

    Jordi Badiellanovembre 28, 20193 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Il·lustració: Jordi Badiella
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Il·lustració: Jordi Badiella

    Els professors de català dels centres de l’àrea metropolitana on el castellà té un ús social generalitzat, quan parlen de la feina, diuen que:

    1. El català és la llegua oficial de l’institut, però no és la llengua social del professorat.
    2. Els alumnes només escriuen en català, no el parlen mai.
    3. El personal d’administració i serveis també hauria d’estar al cas de parlar en català.
    4. Els espais no formals són molt importants i, sovint, els professors parlen en castellà amb els alumnes als passadissos o al pati.
    5. Impartir la classe en català depèn de la voluntat del professor.
    6. La immersió ha aconseguit que tots els alumnes entenguin i llegeixin el català, però no que el parlin.
    7. Hi ha centres on la majoria dels professors fan les classes en castellà.
    8. En els llocs on no es parla català al carrer, no funciona la immersió.
    9. Els professors parlen en castellà perquè el català es veu com una dificultat afegida.
    10. Els alumnes que porten el català de casa, fan una immersió en castellà.

    Una enquesta de l’any 2014 a 63 docents ve a suavitzar el panorama. Conclou que el professorat parla majoritàriament en català a l’aula, de vegades parla en castellà als alumnes castellanoparlants, tant a l’aula com al passadís, i que els parlars del pati són els que es volen, o els que es poden.

    El nou model català

    Els temps canvien i el nou model d’ensenyament del català posa en dubte la idea de bilingüitzar la població. Ja fa un temps que les instruccions del Departament d’Educació en relació a les llengües dels centres educatius ordenen el plurilingüisme. Això és: ensenyar les llengües a través de totes les matèries i de forma integrada, d’acord amb la filosofia dinàmica, que intenta no separar les llengües (català, castellà, anglès i una segona llengua estrangera).

    La recepta per transllenguar ve a ser aquesta: a l’educació primària, llegim textos escrits en castellà o anglès i els comentem en català. A l’educació secundària, aquest enfocament es pot introduir en àrees específiques (planificant l’ensenyament combinat de llengua i matèria) o bé en projectes de descoberta i investigació documental. I, pel que fa a l’anglès, cal impartir, total o parcialment, una o més àrees o matèries no lingüístiques.

    Aquest nou model, però, també es veu com una amenaça per al català, perquè entre les llengües en contacte hi ha un desequilibri en el nombre de parlants d’una llengua o d’una altra que podria afectar la llengua minoritzada, i històricament, les llengües aïllades s’han preservat millor, però qui dubta que en el cas del català, com en el de la majoria de llengües, aquest escenari d’aïllament s’ha esfumat?

    La qüestió és que transllenguar podria ser viable si es reserven espais per a la llengua minoritzada, si pel fet de transllenguar es fa necessari el seu ús, si s’aconsegueix la competència lingüística en totes les llengües apreses i una certa consciència sociolingüística, tot relacionant les activitats translingües esporàdiques amb àmbits on una o una altra llengua sigui la d’aprenentatge.

    Podem confiar que el català sobreviurà a les llengües dominants (el castellà, sobretot, però també l’anglès) allí on està més amenaçada la seva supervivència?

    Què ens dirien els professors de català que esmentàvem a l’inici? Ens explicarien el rebuig del català entre alguns alumnes? L’ús del castellà com a llengua vehicular en alguns docents i, sobretot, l’escàs impacte de l’escola en el canvi de les normes d’ús?

    Al català, li anirà millor si transllengüem?,O bé, avui per avui, a l’escola i l’institut, és preferible continuar separant les llengües?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Parlament insta el Govern a posar una infermera a cada escola i institut
    Next Article
    Actualitat
    “La preocupació per l’equitat a l’escola és important, però la desigualtat no és un problema educatiu, sinó polític”
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}