Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Debats del Congrés (I): la innovació genera incertesa, les xarxes la matisen

    Albert Travergener 19, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Diverses trobades sobre innovació. Adalt: Barcelona i Sant Pere de Torelló. A sota: Ripoll, Terrassa i Cardedeu
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tot just estrenat el 2020, no ens cal recordar que al món de l’educació, ens desitgem un bon any i un bon curs l’1 de setembre i no el 31 de desembre. Els nous propòsits, les ganes de canvis, les estrenes d’equips ens agafen amb bon color, energia renovada i algun temor davant del que ha d’esdevenir.

    Aquest 2019-20 és clau per articular el marc de reflexió, intercanvi, elaboració, xarxa, construcció… que pretén el Primer Congrés d’Educació Pública de Catalunya, entre docents de totes les etapes educatives i les seves comunitats. Amb el compromís adquirit a la trobada del mes de maig de 2019 a l’Institut-Escola Costa i Llobera, de tractar 5 temes de debat, aquest primer trimestre a la majoria dels territoris s’han iniciat els debats.

    Un dels debats ja celebrats és el d’innovació, transformació i xarxes. El ressò mediàtic del tema, actualment està en boca de tothom, es constata que el terme innovació no sempre fa sentir còmode al món docent. Segons l’IEC, innovar és introduir quelcom de nou. Els canvis comporten reflexions profundes que han d’ajudar a compartir significats en el si dels equips per a poder transmetre a la resta de la comunitat idees clares i unívoques. I, malauradament en els equips docents no es donen les condicions per poder parlar amb calma sobre el que s’està fent i dels perquès. La cultura de la reflexió sobre la pràctica, del compartir significats, de parlar sobre el que passa a l’aula, d’expressar els errors i els encerts és encara escassa en molts centres. Els que fan una aposta clara per la transformació educativa és perquè tenen cultura de construcció permanent i conjunta. Això vol dir repensar el temps a l’escola, repensar a què donem importància, repensar les coordinacions, les comissions, les reunions, els seus continguts i les seves dinàmiques.

    De les 15 xarxes existents arreu, 11 han compartit aquest debat amb una assistència desigual segons la zona. La participació de famílies i personal de l’espai migdia encara és molt residual. La presència més gran de docents és de primària. Les diferents etapes educatives que participen simbòlicament són d’escoles bressol, d’educació especial i de secundària.

    La mirada dels pocs docents de secundària que participen en els debats no és molt optimista. Hi ha interès per conèixer què passa a primària, ja que l’alumnat que els arriba mostra interessos i necessitats globals molt diferents del que estaven acostumats. Es comparteix la incertesa de com es viu l’acompanyament dels nois i noies de l’ESO i s’evidencia la necessitat de compartir més els processos, les mirades i les dinàmiques primària-secundària

    Davant el concepte de transformació hi ha més consens. Repensar discurs pedagògic, renovar pràctiques educatives que es pregunten què han d’aprendre els infants i joves i no només què se’ls ha d’ensenyar ja és un posicionament de millora.

    Repensar, renovar vol dir fer-se preguntes interessants. Una de les estructures que ho potencia és el treball en xarxa entre docents. En diferents debats, apareix com a constant la necessitat de treballar en xarxa intercentres. Possiblement aquesta és una necessitat que en els darrers temps s’evidencia com a novetat, si bé és cert que caldrà contenir el nombre de xarxes a les quals participa cada centre.

    La inspecció educativa és un altre tema de debat, ja que en massa ocasions no es percep –tret de comptades excepcions– com un sector que participi de la renovació pedagògica, més aviat s’interpreta que la seva mirada està encara en massa ocasions ancorada en el compliment de normatives, més que en el treball per la qualitat pedagògica dels centres.

    En tot cas, al llarg dels debats entorn d’innovació, transformació i xarxes, no ens deixa de ressonar J.V Foix:

    Em plau, d’atzar, d’errar per les muralles
    del temps antic, i a l’acost de la fosca,
    sota un llorer i al peu de la font tosca,
    de remembrar, cellut, setge i batalles.

    De matí em plau, amb fèrries tenalles
    i claus de tub, cercar la peça llosca
    a l’embragat, o al coixinet que embosca
    l’eix, i engegar per l’asfalt sense falles.

    I enfilar colls, seguir per valls ombroses,
    vèncer, rabent, els guals. Oh mon novell!
    Em plau, també, l’ombra suau d’un tell,

    L’antic museu, les madones borroses,
    i el pintar extrem d’avui! Càndid rampell:
    M’exalta el nou i m’enamora el vell.

    Sol, i de dol (1947)

     

    I sí, saber què hi ha de l’antic que ens enamori i que hi ha del nou que ens exalti i ens mogui a ser cada dia millors escoles per als infants.


    PROPERS DEBATS

    21 de gener
    17:30 Formació inicial, formació permanent. Escola El Til·ler. Barcelona
    17:30 Formació inicial, formació permanent. Escola Marina. Montgat

    22 de gener
    17:30 Formació inicial, formació permanent. Palafrugell
    17:30 Inclusió i equitat. Escola Valldeflors. Tremp

    23 de gener
    17:30 Formació inicial, formació permanent. Institut Jaume Balmes. Barcelona

    28 de gener
    17:30 Formació inicial, formació permanent. Escola Setelsís. Solsona.
    17:30 Formació inicial, formació permanent. Escola Bressol Municipal de Balàfia. Lleida

    30 de gener
    17:30 Formació inicial, formació permanent. Escola Jacint Verdaguer. Barcelona
    17:30 Formació inicial, formació permanent. Escola Abat Marcet. Terrassa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Primer Congrés de l'Educació Pública
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’escola, la vida i la mort
    Next Article
    Actualitat
    Aprendre a casa i a l’hospital, la ‘vida fantàstica’ d’un nen malalt
    Albert Traver

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}