Al voltant de 15.000 alumnes de 6è de primària i 1r d’ESO rebran avui la visita d’una o més d’una dona científica. Es tracta de la segona edició del 100tífiques, un esdeveniment amb el qual la Fundació Catalana de la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) intenten fomentar les vocacions científiques entre l’alumnat en general, però molt especialment entre les alumnes. L’any passat van mobilitzar 100 científiques (d’aquí el nom de la iniciativa) que van anar a cent centres educatius, aquest any en seran 182, les quals oferiran 166 xerrades divulgatives simultànies.
La FCRI recorda en una nota difosa aquests dies que, segons la Unesco, només un 37% de dones opta per fer carreres STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). En el cas de les enginyeries, el percentatge és encara inferior, segons diversos estudis, l’últim dels quals és el que va presentar la Xarxa Vives d’Universitats el desembre de l’any passat. Segons aquest informe –El biaix de gènere en el reclutament, la promoció i la retenció del personal a les universitats–, malgrat que les dones universitàries són majoria (54% als graus, 54% als màsters i 51% als doctorats), en àrees com l’enginyeria i arquitectura només una de cada quatre matrícules és d’una dona. En l’estudi Via Universitària, presentat també per la Xarxa Vives uns mesos enrere, es concloïa també que les carreres universitàries reprodueixen els rols de gènere, ja que “les dones s’orienten cap a les àrees de salut i de cura, mentre que els homes ho fan cap a aquells estudis que tenen a veure amb l’espai exterior de poder i de presa de decisions”.
Davant això, els promotors de 100tífiques afirmen que aquesta iniciativa “fa visible i destaca la rellevància actual del paper estratègic de les dones a la ciència i la tecnologia, tant al sistema de recerca públic com al privat, i motiva les nenes, especialment, i els nens pels estudis de ciència i tecnologia, trencant estereotips de gènere”. “Igualment, i en paral·lel –afegeixen–, el seu format impulsa vincles i dinàmiques col·laboratives entre científiques del sistema públic i del privat; i també amb altes directives d’empresa i prescriptores de les polítiques públiques”.
Entre les investigadores que participen en aquesta segona edició, 85 provenen de centres de recerca públics i la resta d’empreses privades. D’aquestes, HP és la firma que aporta més efectius, ja que hi col·laboren 22 científiques del seu equip; la segueixen el Grup Menarini (12); Provital Group (12); Boehringer Inhelgeim (12); B. Braun (10); BASF (8); Allianz (8); Aigües de Barcelona (5); Alcon (4); Cetaqua (3) i Ecoembes (1).
L’acte central, a l’ICIQ de Tarragona
L’acte central de 100tífiques, que integrarà dues xerrades de 20 minuts de les 166 previstes, tindrà lloc a l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), a Tarragona, amb assistència de 150 alumnes. Conduït per Laia Pellejà, responsable de divulgació i formació científica a l’ICIQ, inclourà les conferències Científiques de trajectòria memorable, a càrrec de Lucía Morán, doctorant a l’ICIQ; i Què fa una enginyera?, de Pilar Salvà, directora d’Energy and Environment / Special Projects de BASF. Posteriorment, s’obrirà un torn de preguntes i debat de l’alumnat.
De fet, totes o gairebé totes les científiques que prendran part en la iniciativa d’avui ja es van veure les cares fa uns dies en un acte organitzat al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona per la FCRI i el BIST, amb l’objectiu de preparar la jornada d’avui i debatre sobre les estratègies per impulsar la presència de la recerca i la innovació a l’escola tot trencant estereotips de gènere. En aquella ocasió van prendre la paraula Caterina Biscari, directora del Sincrotró Alba, i Elena Díaz Celorio, cap d’una de les línies de recerca estratègica de l’empresa B·Braun.
Segons explica Núria Bayó, responsable de Programes Acadèmics del BIST, “la missió de la ciència és aprofundir en el coneixement per millorar la societat i la vida de les persones. Això les científiques ho fan cada dia en els seus laboratoris de centres públics i empreses privades, però també hi ha altres àmbits on el seu coneixement i expertesa pot fer grans aportacions. Un d’aquests àmbits és l’educació. El nostre objectiu és promoure la implicació de les científiques en aquesta tasca, ja sigui de manera puntual, a través d’iniciatives com 100tifiques, o obrint la possibilitat que vegin l’aula com un nou àmbit de desenvolupament professional en la seva carrera”.