Els mems ja formen part de la nostra cultura digital. Mostren neguits, malestar i reivindicacions amb un to humorístic, irònic o crític basat en fets reals que donen per participar en un bon debat. Són moltes les dificultats i preguntes pendents de resoldre en la situació d’educació en temps de confinament que ens trobem actualment, i moltes d’altres que en sortiran.
1/ El Titànic s’enfonsa, però els seus músics segueixen tocant. La imatge ho compara amb la situació actual per la dificultat de mantenir les funcions del sistema educatiu quan la societat està en una situació d’emergència. Els docents, de tota manera, intenten fer la seva feina en condicions adverses.
2/ Els dispositius mòbils han passat d’estar prohibits a molts centres educatius a ser eines indispensables per a la comunicació que han d’ajudar a l’aprenentatge a distància. L’acudit mostra gràficament el canvi de mirada de moltes persones envers les tecnologies actuals.
3/ Les dificultats del teletreball són enormes quan cal interactuar amb moltes persones i resoldre diverses tasques alhora. Segurament hem d’aprendre a gestionar-lo d’una altra manera per tal d’optimitzar el temps i els recursos que tots plegats hi dediquem.
4/ Sense haver-ho previst, l’evolució de la carrera docent entra en una dimensió desconeguda: les classes virtuals. La composició ens mostra una metàfora en l’evolució dels personatges interpretats per l’actor Jack Nicholson i com cada situació els afecta al llarg del temps.
5/ La metodologia mostrada en certs programes de televisió educatius actuals és la mateixa que es feia servir molt de temps enrere. Sembla que no han incorporat les metodologies actives ni el que s’ha anomenat l’escola avançada davant la situació actual.
6/ Tot plegat ens ajuda a comprendre que, tot i que l’educació amb pantalles ens pot ajudar, no pot substituir l’escola en tota les seves dimensions. La imatge és una adaptació del quadre “Ceci n’est pas une pipe”, “Això no és una pipa” de René Magritte, canviant la pipa original per un ordinador portàtil domèstic.
7/ Amb aquesta imatge cinematogràfica èpica ens endinsem a un terreny d’incertesa com és el tercer trimestre i la dificultat de la seva avaluació. Tota la comunitat encara aquesta aventura desafiant. Estant uns al costat dels altres esperem que ens en sortirem.
Ens estan canviant les preguntes a mesura que donem les millors respostes que sabem. Però queden molts interrogants per davant: quan serà la tornada a l’escola? Com farem compatible l’acompanyament emocional amb el distanciament social físic? Haurem de combinar les aules presencials i les telemàtiques? Segur que ens arribaran nous mems que ens donaran motius per pensar-hi. Abraçades virtuals.
(L’autoria de la majoria d’aquestes imatges, que han esdevingut virals a la xarxa, és desconeguda. Si algún lector en coneix els autors, ens pot escriure a redaccio@diarieducacio.cat i els les atribuïrem)