Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
En primer lloc, però em permetreu que contextualitzi en el temps. El projecte actual de l’escola Pere Calders, neix fa uns 17 anys. Amb una finalitat molt clara, treballar per a la inclusió de TOTS els infants, tinguin les característiques que tinguin. Aquest objectiu no ha variat al llarg dels 3 projectes de direcció que el composen, cada equip que ha liderat hi ha afegit la seva essència, cadascun amb les seves peculiaritats que han fet enriquir el projecte de l’escola.
En aquests 17 anys el projecte ha estat avaluat i posat a prova en moltes ocasions. L’objectiu principal en cap moment ha canviat, de fet s’ha reforçat i engrandit, encabint propostes que enriqueixen i faciliten l’assoliment. Aquests canvis sempre es basen en l’evidència i en coherència amb la finalitat, per tant, canvis tranquils però sòlids i així ens ho han reconegut.
Aquest reconeixement ha vingut per les pròpies famílies del centre, que al llarg dels anys han valorat i estimat el projecte, pels resultats educatius i acadèmics obtinguts en les diferents proves internes i externes així com pel pas dels nostres alumnes als instituts. I, finalment, el reconeixement també ha vingut des de les diferents instàncies educatives catalanes, espanyoles i, fins i tot, internacionals: visitant l’escola, convidant-nos a explicar el projecte a congressos i seminaris o en la màxima expressió quan vam rebre les visites dels catedràtics d’universitats de Finlàndia i de Xina. Per tot això, podem dir que és un projecte consolidat, fort, coherent i perllongat en el temps.
Des del nostre projecte d’escola entenem que TOTS els alumnes aprenen des del descobriment, la cooperació/col·laboració i des de la diferència com a eina i font d’aprenentatge. Així doncs busquem que sigui l’alumne el que estigui situat al centre del procés d’ensenyament-aprenentatge partint sempre de les seves experiències i coneixements previs. I buscant que TOTS assoleixin l’èxit dins d’una escola que treballa per a la inclusió de tota la comunitat educativa.
Ara bé, aquestes paraules tant utilitzades i, podríem dir que fins i tot desgastades, segurament la majoria d’escoles les signarien. Tot i això, les escoles són entre elles diferents i diverses (en cap cas antagòniques, ja que persegueixen totes el mateix objectiu, l’educació dels infants i joves). Per tant la pregunta real és: L’escola Pere Calders com ho porta a la pràctica?
Considerem que la diversitat a les aules s’ha d’entendre com una riquesa i, per tant:
- S’ha d’atendre amb diversitat de metodologies (ambients, projectes, explicacions, cerques d’informació, laboratoris, racons,…).
- S’han d’utilitzar diversitat de suports i eines (PDI’s, llibres, moodle, ordinadors, etc.) per apropar els infants i joves a l’aprenentatge des de diferents angles.
- Fomentant des de ben petits una avaluació rigorosa, exhaustiva que permeti el pas d’una avaluació formativa a una avaluació formadora basada en el feedback, l’autoregulació i la metacognició (a partir de rúbriques, pautes d’observació, exàmens, autovaloracions o heterovaloracions).
- Promoure el treball en equip dels professionals de l’escola, facilitant una formació d’alta qualitat.
Considerem que el nostre objectiu, treballar per la inclusió de tot l’alumnat, només es pot assolir des de una diversitat de metodologies, eines i suports; ja que la diversitat de l’aula només és pot atendre amb diversitat de plantejaments.
Per aquests motius, explicats breument, a tots aquells que estigueu interessats us convido a visitar el centre en qualsevol moment i aprofundir més en les explicacions del nostre projecte, a l’escola Pere Calders:
- Utilitzem llibres, ja que són un suport o eina més que ens dóna un ventall més ampli per atendre la diversitat present, en tot cas i des del nostre punt de vista el problema no és l’eina, sinó l’ús que se’n fa d’aquesta.
- Realitzem exàmens, una eina d’avaluació més (no la única, ni la definitiva) que ens permet obtenir una informació diferent d’altres eines d’avaluació. També ens permet posar els alumnes en situacions que es trobaran al llarg de la vida a les que s’hi hauran d’adaptar.
- Els alumnes fan deures, fomenten l’autonomia, l’autoregulació, capaciten per planificar-se la setmana i/o la quinzena, permeten apropar el que es fa a l’escola a casa. Tanmateix, si volem li podem canviar el nom i dir-ne per exemple: tasques, feines, feinetes o propostes, ara bé, l’objectiu seguirà sent el mateix.
En conclusió i, per tancar l’escrit, si algú està interessat en conèixer l’escola Pere Calders de Polinyà, el convidem al centre. En aquesta visita li donarem informació molt més detallada i profunda que la que ens permet aquest article. Així, de passada, també garantirem que la informació i la història del mateix, vingui de la font directa i coneixedora del projecte, evitant males interpretacions.