Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    Laura Morera
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Sinonímies

    Opinió
    Sinonímies

    Francesc Reinajuliol 4, 20253 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La imaginació ens ajudarà a escoltar

    allò que amaga el soroll, Manuel Rivas.

    Cal esforçar-se en promoure espais de reflexió davant la superficialitat, diu Svend Brinkmann. Pensar per solucionar problemes és prou important, però també ho és revisar les pròpies creences, dedicar-nos a qüestions creatives, desprendre’ns de la utilitat immediata.

    A més de cooperativisme, ens cal molta justícia. El poder de les elits econòmiques, usat com un recurs per apropiar-se del control, necessita nous matons per segrestar les paraules i normalitzar els enfrontaments, per trepitjar la llum tot repetint el leviatà hobessià que entorpeix la fraternitat confonent les idees amb zones d’ombra.

    L’educació, durant molt de temps va ser una eina de dominació basada en la por, el temor a Déu i altres pànics allà on Christopher Clark s’atura per fer-nos veure els paranys de la història. Amb l’arribada de les emancipacions modernes, els conflictes es van centrar més en crear silenci amb moviments depredadors dels significats; un moment pseudomoral aquest nostre, com va anunciar MacIntyre, on les excepcions i les paradoxes es fan bandera i desplacen les ètiques del bé comú; “contradiccions raonables”, hom diuen. La radiologia de la força continua insistint en el seu conegut mantra: “les coses són així”.

    Eradicar els estralls del fanatisme és també tasca de la comunitat educativa

    El discurs polític és un tipus de text des del qual es proposa convèncer a través de conjugar emocions amb el raonament, procurant satisfaccions. L’antonímia, per la seva banda, s’utilitza per legitimar el propi grup i rebutjar el de l’altre. Tot i això, comença a ser recurrent apropiar-se del discurs contrari obviant l’adversari, un mètode –gens nou – per dirigir les ments, un recurs que es modula mitjançant assaig i error per influenciar l’opinió i que consisteix en repetir el mateix missatge de diferents formes.

    Un d’aquests artificis rau en utilitzar suposicions no comprovades donant-les per bones; també serveix canviar el nom de les coses.  Goebbels, el cap de la premsa nazi, va sembrar la confusió a la França ocupada amb programes de ràdio on es  ressaltava el terme “liberation” al mateix temps que feia servir el nom del diari del Partit Comunista (“Humanité”), esquivant les diferències ideològiques amb negra propaganda: una mentida repetida s’acaba admetent com a veritat.

    Garbellar bé la informació és una tasca molt desigual, requereix més esforç que una simple anècdota (molt més atractiva) com passa amb la metàfora de l’espantaocells: a còpia de devaluar l’enemic, simplificant, vulgaritzant, després de desfigurar o exagerar un contingut.

    Eradicar els estralls del fanatisme és també tasca de la comunitat educativa, una escola de l’ànima, comenta J.M. Esquirol a partir dels infinitius essencials (viure-pensar-estimar): perquè és bo tenir algú al costat que ens ajudi a cultivar la maduresa, perquè és bo enganxar bé l’oïda a les coses.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    comunitat debat opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Educateca (15): Llibres sobre educació per a aquest estiu
    Francesc Reina

    Pedagog. Ha estat director del Col·legi Popular gestionat pel moviment associatiu de Badalona i Santa Coloma, i professor de les facultats de Pedagogia i Sociologia de Barcelona, Girona, Múrcia, València i Xile. És professor a la Uned i mediador. Autor de 'Desde la soledad del banco' (Círculo Rojo)

    Related Posts

    Opinió
    Feliç estiu, aventures en l’horitzó

    juliol 4, 2025

    Opinió
    Indignació

    juliol 3, 2025

    Opinió
    L’avaluació en el sistema educatiu

    juliol 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}