Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    A (d’aprendre)

    Neus Sanmartídesembre 9, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Quan ens plantegem quin és el gran objectiu de l’escola, l’acord més general és el d’aprendre. Tanmateix, ja no hi ha tant d’acord a determinar què és important aprendre a l’escola, com s’aprèn i, molt especialment, quina és la finalitat d’aquest aprenentatge. Sovint, per exemple, es diferencia entre si l’objectiu és desenvolupar la capacitat de tots els nois i noies per actuar de manera responsable i solidària en el món que els envolta —visió que entronca amb el concepte d’educació— o si és preparar-los per passar amb èxit els sistemes de selecció (exàmens) que la societat genera.

    La definició clàssica d’aprendre és la d’un procés que porta a «adquirir» sabers de molts tipus a partir de la realització d’accions diverses, que se solen associar a escoltar, practicar i estudiar, però no hi ha dubte que tot procés d’aprenentatge és força més complex.

    Per aprofundir una mica en el terme, podem reflexionar sobre els verbs que el defineixen i que, de fet, expliciten maneres distintes d’aprendre. Els diccionaris parlen d’«adquirir» i, de fet, etimològicament aprendre ve de l’expressió llatina referent a «atrapar alguna cosa». També donem com a sinònims verbs transitius com ara assimilar, pair, digerir, o reflexius del tipus instruir-se, formar–se, exercitar-se… És interessant comprovar que no s’hi inclouen dos verbs que avui dia defineixen més bé l’aprenentatge, com construir i autoregular-se. L’explicació rau a pensar que, a l’escola, quan s’aprèn un nou coneixement, el cervell no en té cap idea. En canvi, en l’actualitat sabem que sempre partim de coneixements previs, també els més petits, i per això concebem aprendre com un procés de construcció a partir del que ja es coneix i d’una autoregulació per posar-ho en qüestió i fer-ho evolucionar, procés en el qual són cabdals les emocions que l’acompanyen.

    S’aprèn de moltes maneres, segons quin sigui l’objecte d’aprenentatge:

    • Per aprendre a caminar per les roques, no ho fem pensant si les arestes són fines i la pressió sobre la planta del peu ens farà més o menys mal, sinó que aprenem a caminar-hi per assaig i error, autoregulant-nos en funció del dolor que notem i sense necessitat de coneixements ni de reflexionar metacognitivament. Per a aquests aprenentatges, no ens cal l’escola.
    • Per aprendre a recordar continguts amb molt poca càrrega cognitiva, com ara números de telèfon, les taules de multiplicar o els rius d’Espanya, tenim prou de repetir-los les vegades que calgui i anar autoregulant els errors. Acostumen a ser continguts que no comporten ni revisar idees o maneres de fer pròpies ni abstreure, avaluar o crear. A més, avui no haurien de ser un objectiu d’aprenentatge a l’escola, perquè totes aquestes informacions es poden trobar en el que s’anomena «memòria externa». Sí que ho podria ser, en canvi, aprendre a desenvolupar la capacitat de memoritzar a partir de recordar poemes o cançons, fent teatre…
    • Hi ha un bon nombre de sabers que s’aprenen per imitació. Se’n diu currículum ocult i en formen part molts valors i maneres d’actuar que s’«atrapen» pel fet de viure’ls en el marc de grups que els practiquen. Coneixem la importància de les «regles de joc» que s’instauren en el context d’un grup classe i com això condiciona tot tipus d’aprenentatges, des dels valors i les creences, com, per exemple, que en tot problema sempre cal donar totes les dades necessàries i només aquestes, fins a maneres de parlar, comportar-se, etc. D’aquí ve la importància de tenir molt en compte aquests aprenentatges en l’àmbit escolar, estretament vinculats a com s’organitza el centre i l’aula. Per exemple, és difícil que l’alumnat aprengui a cooperar si no percep que els docents ho fem i que ho vivim com a quelcom molt rellevant.
    • Altres coneixements s’aprenen manipulant i observant. Amb tot, mitjançant l’experimentació, sense relacionar-la amb la construcció de coneixements teòrics, només s’aprèn a deduir factors que influeixen en un fet o fenomen (de què depèn que…), però no a explicar per què ni a modificar idees prèvies. Davant la famosa dita: «Escolto i oblido, veig i recordo, faig i comprenc», com deia Rosalind Driver, sovint «es comprèn el que ja es comprenia», és a dir, limitar-se a manipular no fa més que reforçar les idees prèvies sense canviar-les.
    • Pel que fa a l’aprenentatge de continguts amb un nivell cognitiu alt, cal la interrelació amb persones que en saben més i que ajuden l’aprenent a revisar les seves idees inicials i a construir-ne de noves. Ni es descobreixen només experimentant ni són fruit de repetir el que ha dit la persona experta o allò que s’ha llegit. Requereixen pensar sobre el que s’està aprenent, percebre’n el sentit (l’objectiu), connectar-ho amb els coneixements previs tot posant-los, si cal, en qüestió (autoregulant-se), generalitzar i abstreure, etc. Aquests són els tipus de sabers que només s’aprenen a l’escola o en entorns dissenyats amb aquesta finalitat, i sovint demanen un treball conjunt de diferents docents que intervenen al llarg d’anys d’escolaritat.

    La majoria dels aprenentatges duren tota la vida, encara que sovint costa de distingir entre aquells que no es recorden però que amb ajudes o estímuls es reactiven i aquells que no es poden recuperar perquè no s’han après de manera significativa. La significativitat es relaciona, d’una banda, amb el fet de si s’han connectat bé els nous coneixements amb d’altres, jerarquitzant-los i interrelacionant-los, ja que a la memòria s’activen «esquemes» o «models» al voltant d’una gran idea general, i no bits d’informació aïllats. D’altra banda, la significativitat es vincula amb les vivències i les emocions que es van generar mentre s’aprenia, ja que es va activar el centre de la memòria al nostre cervell i per això queden més ben fixats els aprenentatges, i aquests són més fàcilment recuperables, sobretot si les emocions associades van ser positives.

    Tot i el que se’n sap, sobre com s’aprèn (és un coneixement en permanent evolució), qualsevol procés aplicat a a l’aprenentatge no assegura els mateixos «resultats», raó per la qual és tan difícil recollir proves sobre la idoneïtat d’una determinada metodologia destinada a aprendre. Per sort, no vivim en el món feliç huxleià, en què tothom era igual i sabia el mateix després d’haver passat per l’escola. Més aviat, cada persona, davant un mateix procés d’aprenentatge, construeix sabers diferents depenent del seu entorn social, els seus companys, les experiències viscudes, els seus interessos, aptituds, actituds, sentiments… S’és divers a l’inici de tot procés i se n’és al final, i cal no oblidar que aquesta diversitat constitueix una font de riquesa social i personal.


    Aquest article de Neus Sanmartí obre la Revista ED número 5, Paraules que fan pensar. Fes-te subscriptor del Diari de l’Educació: et farem arribar un exemplar a casa teva, ajudaràs a enfortir aquest projecte i tindràs altres avantatges. Clica aquí per anar la botiga virtual del diari!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La recerca, una via per implicar-se en el moviment associatiu juvenil
    Next Article
    Opinió
    Vint llibres sobre educació, collita de 2020 (2n semestre)
    Neus Sanmartí

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}