Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    A què ens referim quan parlem d’implicació familiar?

    Marta Curranoctubre 15, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Una de les conclusions a les que arriba l’informe publicat per IVALUA i la Fundació Jaume Bofill: “Com t’ha anat avui a l’escola? Què funciona en l’acompanyament familiar” després d’haver revisat diversos estudis sobre la participació de les famílies en l’escolarització dels seus fills, és que el rendiment acadèmic millora quan les famílies s’impliquen a casa –donant suport amb els deures– més que quan ho fan a l’escola –ja sigui assistint a reunions, participant a activitats organitzades per l’escola o sent membres de l’AFA–. Però una de les preguntes què cal fer-nos és què significa que una família estigui implicada i què fa que hi hagi famílies que estiguin més o menys implicades.

    El que ens diuen diversos experts i expertes en la temàtica com Joyce Epstein o Carol Vincent és que si l’impacte de la participació de les famílies a casa és més elevada és precisament perquè és el tipus de participació que més estretament es troba relacionada amb el capital cultural dels progenitors. Així, aquelles mares i pares que gaudeixen d’un major capital cultural parteixen d’una situació més avantatjada que les famílies amb menor nivell instructiu.

    Però que volem dir amb una situació més avantatjada? Les famílies amb major capital cultural, entre les quals es troben sobre presentades les classes mitjanes, disposen no només de més recursos per ajudar als fills i filles amb els estudis sinó també d’un major coneixement del sistema educatiu i del funcionament de l’escola, la qual cosa els hi permet desenvolupar el seu rol d’educadores amb major desimboltura. També en la relació amb l’escola, les famílies amb major capital cultural gaudeixen d’una major proximitat amb els docents tant en els espais formals com sobretot en els espais informals. A més a més, aquestes famílies acostumen a tenir unes condicions laborals que faciliten el fet que puguin estar més presents en el dia a dia de l’educació dels seus fills, a participar en les diferents activitats que organitza l’escola o a formar part dels espais de decisió del centre. Així doncs, el concepte d’implicació familiar, lluny de ser neutral, es troba fortament influït per l’origen social de les famílies.

    Per altra banda, per què parlem de la implicació de les famílies quan són les mares les que assumeixen la major part de responsabilitat de l’escolarització dels fills? Són les mares, majorment, les que preparen la motxilla de l’escola, les que porten als fills i filles a l’escola, assisteixen a les reunions, són membres de les AFA, estan als grups de whatsapp, i en definitiva, les que suporten la càrrega emocional que implica la gestió i dedicació d’acompanyar als fills durant el seu procés escolar.

    I quan parlem de càrrega emocional, resulta molt interessant l’aportació de la sociòloga britànica Diane Reay, que s’ha ocupat d’investigar quin tipus d’emocions experimenten les mares durant el procés d’escolarització dels fills. Però el que ens diu aquesta autora és que aquestes emocions no es canalitzen de la mateixa forma per a totes les mares dels diferents grups socials. Moltes de les mares de les seves recerques que disposaven d’un baix capital instructiu, presentaven un major sentiment d’angoixa, de desorientació, de desconcert a l’hora de comunicar-se amb les mestres quan els seus fills tenien alguna dificultat. Segons explica Reay, aquestes mares presentàvem un major sentiment de frustració com a conseqüència de la seva pròpia experiència negativa quan havien sigut estudiants i donat que experimentaven una forta distància social i cultural amb l’escola. En definitiva, el que ens demostra l’autora en les seves recerques és que a les mares amb menor capital cultural els resulta més difícil treure rèdit de la seva participació en l’escolarització dels seus fills.

    De fet, aquestes són les mateixes conclusions a què hem arribat en el nostre estudi sobre abandonament escolar prematur a Catalunya després d’entrevistar vàries mares, i també pares, d’estudiants que es trobaven en risc de deixar els estudis i entre les quals hi havia una sobrerepresentació de progenitors que disposaven d’un baix capital cultural. Són famílies, principalment mares, que mostren un gran sentiment de culpabilitat perquè senten que no tenen les eines ni sovint el temps per ajudar als seus fills, que es troben desconcertades i, sobretot, insegures quan van a les reunions a l’escola, que es troben molt perdudes a l’hora de conèixer els diferents programes i itineraris que poden seguir els seus fills si no acaben la ESO i són famílies que, en definitiva, el que volen és que els seus fills tinguin un millor futur que el que van tenir ells i elles.

    Lluny de voler donar un missatge determinista i immobilista sobre l’efecte de les desigualtats socials en les trajectòries educatives dels i les joves, aquest article pretén aportar reflexions sobre els motius que expliquen el menor impacte de la participació de les famílies amb menor capital cultural i per superar possibles interpretacions de que si no participen més és perquè no volen o no estan interessades en l’escolarització dels seus fills i filles.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “Per l’alumne amb TEA el pati és dur, és l’entorn on més es dóna l’assetjament”
    Next Article
    Actualitat
    Educació i cultura, dues realitats estretament lligades en el món local
    Marta Curran

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}