Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Alumnat oblidat en situacions de risc

    Joan M. Gironadesembre 7, 20226 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Al llarg dels anys que he treballat a l’ensenyament he vist unes quantes lleis que determinaven els currículums que calia tenir en compte a les aules. La meva petita experiència és que els canvis promoguts no arriben a tot arreu i tarden molt a aplicar-se en el dia a dia de les escoles. Tornarà a passar amb la LOMLOE? Els nous currículums que han estat contestats per una part del professorat s’aplicaran? O la majoria de centres continuaran fent la seva com fins ara?

    Els docents de primària o secundària que porten anys fent les classes de la mateixa manera són un exemple del que hem dit. Alguns critiquen tots els canvis amb l’argument que empitjoren els resultats, però en el fons és por a canviar, a pensar altres maneres d’ensenyar. Prefereixen seguir amb els mètodes de l’època que eren estudiants, com si la societat no hagués canviat amb el pas del temps. Trobem opinions més serioses, per exemple, el fet que abans hi havia més èxit acadèmic. Però quantes criatures podien accedir a estudiar després dels 14 anys? El suposat èxit acadèmic a quina proporció de la població arribava?

    Avui en teoria, tothom pot accedir a estudiar, no tant per mèrit de les lleis d’ensenyament sinó de les lluites i pressions que han anat posant l’accent en possibilitar un ensenyament inclusiu i democràtic i evitar la desescolarització i l’alt absentisme. Objectius que no s’acaben d’aconseguir. L’accés a l’escolarització de tothom no ha estat gens fàcil per a certs grups de població. L’alumnat considerat diferent perquè no entra en els paràmetres de la majoria integrada al sistema (diverses capacitats, grups ètnic o culturals, famílies en risc de pobresa…), primer va estar oblidat i invisibilitzat, no anava a escola; uns anys després se’l va escolaritzar però en aules o escoles a part (recordem les tristes aules pont per a infants gitanos). Avui podem parlar d’una inclusió teòrica per a tothom, però que no es duu a la pràctica.

    Alguns critiquen tots els canvis amb l’argument que empitjoren els resultats, però en el fons és por a canviar, a pensar altres maneres d’ensenyar

    La petita història que hem resumit ha implicat que, fins no fa massa temps, una tercera part de les criatures quedava fora del sistema escolar, i avui encara tenim unes xifres altes d’abandonament prematur. Sense oblidar que el nostre és el país europeu on més repeteixen els nois i noies al llarg de l’escolaritat obligatòria. L’anomenat fracàs escolar s’acarnissa en els adolescents en situacions socioeconòmiques precàries.

    Des del començament de curs es debat el tema de la inclusió. Està damunt la taula al món de l’ensenyament, no tant com caldria als àmbits polítics i administratius. Arran del decret aprovat i no dut a la pràctica és un tema recurrent a les xarxes i als mitjans; es fan jornades… Es parla del decret d’inclusió, dels seus incompliments: però no es parla dels centres gueto, de la segregació social, de l’exclusió que pateixen. És greu que no es plantegi un debat semblant sobre l’absentisme escolar, sobre els centres guetitzats. La inclusió social és tant important com la inclusió de les diverses capacitats.

    És una situació i una realitat oblidada i invisibilitzada. Per què? No importa que l’alumnat gitano i d’altres minories aprengui? Potser els que controlen el poder creuen que no cal fer esforços o esmerçar recursos per a unes criatures que són i seran carn de canó per ser explotades. L’any passat, un 15% dels joves (18-24 anys) no tenien cap estudi superior a l’ESO, una xifra que augmenta fins al doble o més entre població gitana, nouvinguda de països pobres o en situacions socioeconòmiques precàries. Els espera un futur de treballs precaris, mal pagats i insegurs, en el millor dels casos.

    L’atur crònic, la drogoaddicció, el fet de viure al carrer… poden formar part de la seva esperança de vida. Per això és molt important aconseguir que tothom tingui un lloc escolar, que hi assisteixi regularment, que se senti acompanyat en una etapa bàsica de la seva vida. Que l’escola sigui un complement de les famílies. Podem (i és bo fer-ho) discutir els currículums; però les metodologies no són tan determinants com els processos d’acompanyament. Primer cal aconseguir la total inclusió de nois i noies, que se sentin bé i acollits als centres escolars, que hi estableixin vincles, i després ajudar-los a aprendre el màxim que puguin.

    És molt important aconseguir que tothom tingui un lloc escolar, que hi assisteixi regularment; podem discutir els currículums, però les metodologies no són tan determinants com els processos d’acompanyament

    Una conseqüència de les situacions viscudes per infants i adolescents oblidats és l’augment dels trastorns mentals. L’amic Jaume Funes, psicòleg i bon coneixedor del món adolescent, ha escrit llibres i articles i està fent una sèrie de xerrades sobre el tema. La periodista Milagros Pérez Oliva ens recorda, també, que seria injust tractar el trastorn mental com quelcom individual, com un defecte personal; que és més fàcil posar etiquetes i medicar que buscar la causa dels problemes. Podem donar la culpa a qui pateix el trastorn, com si no s’hagués esforçat en estar bé (recordem la cultura de l’esforç aplicada a l’alumnat que no té èxit acadèmic [1]). La responsabilitat és col·lectiva, és un problema social col·lectiu, conclouen les dues persones que hem citat. Apel·len a la salut comunitària, a la gran importància dels entorns on viuen i estudien. Individualment els serà molt difícil sortir-se’n. El tipus d’ensenyament, els currículums que apliquem també tenen a veure amb aquesta responsabilitat que ens implica a tots i totes.

    Possiblement les generacions adultes, la societat en general, no estem actuant prou bé amb les generacions joves, alguns i algunes se senten tan malament que arriben a autolesionar-se i a fer intents de suïcidi que de vegades es compleixen. Aquesta realitat dels o les adolescents mereix que en algun moment tots revisem els nostres comportaments. Potser no estan perdent el cap, com es diu popularment, potser estan mostrant les seves frustracions per no poder viure una vida que tingui sentit.

    A mitjans del segle passat el filòsof Michel Foucault ja escrivia que els trastorns mentals faciliten controlar les persones que els pateixen, les impedeixen ser lliures i decidir. I no podem culpar-les de falta de coratge, com dèiem més amunt. El nivell de salut mental és una mesura del nivell de salut de tota la societat.

    Potser ens queda una sensació d’impotència davant les possibilitats que tenim d’invertir la realitat. Explicar i denunciar el que està passant, fer-ne conscients a companys i companyes i a la generació que està actualment escolaritzada és un primer pas. Actuar davant les situacions que tinguem a prop seria un segon pas important, per evitar que augmentin els nois i noies que estan en risc, els trastorns mentals i la invisibilització d’aquestes criatures i/o adolescents. Aquí hi podem incidir; des de dins les escoles com a professionals conscients i des de fora com ciutadans responsables de millorar la societat on vivim. Esperar que les administracions actuïn, vist el que fan (o poden fer), és una mica ingenu.


    [1] https://diarieducacio.cat/recuperar-la-cultura-de-lesforc-escolar-la-letra-con-sangre-entra/

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Un diccionari educatiu informal
    Next Article
    Reportatge
    Contra la segregació escolar a Palma, innovació, imaginació i reivindicació
    Joan M. Girona

    Mestre i psicopedagog

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    No hi ha comentaris

    1. Teresa Esperabé Prieto on desembre 8, 2022 4:38 pm

      Gràcies, Joan, sempre ens ajudes a reflexionar i a veure que l’educació és la millor eina per tenir una vida més digne i que per tant hem d’incidir tot el que puguem perquè realment sigui de qualitat, inclusiva i realment equitativa.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}