Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué

    Defensar l’escola concertada és defensar Catalunya

    Joan de Santiago Bayona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Antonio Machado i l’educació

    Opinió
    Antonio Machado i l’educació

    Jaume Carbonellfebrer 21, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Antonio Machado
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Placa en record d'Antonio Machado a l'institut on va impartir classes a Baeza / Zarateman (Wikimedia Commons)
    Placa en record d’Antonio Machado a l’institut on va impartir classes a Baeza / Zarateman (Wikimedia Commons)

    L’interès d’Antonio Machado (Sevilla 1875 – Cotlliure 1939) per l’educació, que va anar creixent fins convertir-lo en passió, li ve de família: el seu pare era amic de Joaquín Costa i de Francisco Giner de los Ríos, l’ànima de la Institució Lliure d’Ensenyament (ILE), on es va educar Machado. Giner va ser el seu mestre i a ell li va dedicar un poema després de la seva mort el 1915: “Allí el maestro un día/ soñaba un nuevo florecer de España”.

    També professa una gran admiració cap a Manuel B. Cossío, el professor i pedagog de la ILE que més va contribuir a que les idees liberals –res a veure amb els liberals i neoliberals d’avui–, de modernització i renovació escolar quallessin en diverses iniciatives de gran calat educatiu. S’hi inspira Machado, per exemple, a l’hora d’escriure l’article “Sobre Pedagogía”, on recull la recomanació de l’il·lustre institucionista d’enviar els millors mestres a les escoles del camp: “Pero no basta con enviar maestros; es preciso también enviar investigadores del alma campesina, hombres que vayan no sólo a enseñar sino a aprender”. I acaba insistint en la necessitat d’europeïtzar Espanya, enviant a l’estranger joves estudiosos per familiaritzar-se amb les noves idees avantguardistes.

    Machado va ser catedràtic de francès als instituts de Sòria, Baeza, Segòvia i Madrid. Durant tot aquest temps l’acompanya l’empremta institucionista i la ferma convicció que la cultura i l’educació, amb el consegüent combat contra la ignorància i a favor de la construcció de més i millors escoles, eren el principal instrument per a la regeneració social i moral del país. Un desig que va poder materialitzar parcialment –perquè el temps va ser molt escàs– durant la II República, també coneguda com la República dels mestres. Machado va mostrar una gran admiració pel projecte de les Missions Pedagògiques, assistint a diverses reunions del seu Patronat, col·laborant en l’organització del Teatre del Poble.

    El record de la infància, de l’ensenyament i aprenentatge, de l’escola i del mestre són presents en l’obra literària d’aquest poeta i intel·lectual sevillà. Així, a “Recuerdo infantil”, un poema molt divulgat, es fa una crítica al model tradicional d’ensenyament, amb les seves inútils rutines de la recitació i la memorització, protagonitzades per un mestre d’aspecte gens agraciat –un tòpic molt característic de l’anomenada literatura pedagogitzada– que generen tedi i avorriment en l’alumnat. “Una tarde parda y fría/ de invierno. Los colegiales/ estudian. Monotonía/ de lluvia tras los cristales/ Es la clase. En un cartel/ se representa a Caín/ fugitivo, y muerto Abel/ junto a una mancha carmín./ Con timbre sonoro y hueco/ truena el maestro, un anciano/ mal vestido, enjuto y seco,/ que lleva un libro en la mano/ Y todo un coro infantil/ va cantando la lección;/ mil veces ciento, cien mil;/ mil veces mil, un millón”…

    Juan de Mairena va ser un dels heterònims apòcrifs utilitzat per Antonio Machado –d’ell deia que era el seu jo filosòfic–. Les seves reflexions més madures sobre art, literatura, política, filosofia, cultura i educació es plasmen precisament, en el seu llibre en prosa: “Juan de Mairena. Sentencias, donaires y recuerdos de un profeso apócrifo.” (1936). Ha estat molt citat el diàleg amb un alumne en la seva classe de Retòrica i Poètica on s’ironitza sobre l’ampul·lositat del llenguatge i la xerrameca buida a la qual tant s’oposava el poeta, partidari sempre de l’escriptura neta i senzilla: “Señor Pérez, salga usted a la pizarra y escriba: “Los eventos consuetudinarios que acontecen en la rúa.” / El alumno escribe lo que se le dicta./ – Vaya usted poniendo eso en lenguaje poético./ El alumno, después de meditar, escribe: “Lo que pasa en la calle”./ Mairena –No está mal”.

    En un altre text d’Antonio Machado-Juan de Mairena es comenta el respecte que mereix el mestre i les influències mútues que s’estableixen entre aquest i l’alumne: “Cómo puede un maestro, o, si queréis, un pedagogo, enseñar, educar, conducir al niño sin hacerse algo niño a su vez y sin acabar profesando un saber algo infantilizado? Porque es el niño quien, en parte hace al maestro (…) El niño nos revela que casi todo lo que él no puede comprender apenas si merece ser enseñado, y, sobre todo, no acertamos a enseñarlo es porque nosotros no lo sabemos bien todavía.”

    Sabies lliçons pedagògiques per al professorat d’ahir, d’avui i de demà per part d’un escriptor savi i sensible que, com tants altres, va haver d’exiliar-se al final de la Guerra Civil.

    A continuació, pots consultar els actes d’homenatge al poeta que se celebren a les ciutats on va deixar-hi emprempta:

    Homenatge a Machado, Leonor i Odón Alonso, a Sòria.

    Antonio Machado, una honda palpitación, a La Casa de los Poetas de Sevilla.

    A La Vanguardia: sobre els homenatges a Cotlliure i a vuit províncies andaluses.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Antonio Machado Escola de la República memòria històrica Mestres de la república opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Mercat educatiu i desigualtats: el repte de Bachelet
    Next Article
    Actualitat
    La UNESCO reivindica la importància de les llengües mare i la diversitat lingüística
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    L’educació en temps de pobresa

    juny 16, 2025

    Opinió
    Adolescence: lleure educatiu per combatre l’alienació juvenil

    juny 13, 2025

    Opinió
    El que la IA em va ensenyar

    juny 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}