Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Arrenca la comissió parlamentària d’estudi de l’escola inclusiva

    Víctor Sauramarç 17, 20223 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L'Aleix és un infant amb NESE A escolaritzat en un centre ordinari | Foto: Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest dimarts ha tingut lloc la primera sessió de la Comissió d’Estudi sobre el Desplegament d’un Sistema Educatiu Inclusiu, que presideix el diputat socialista Raül Moreno, ja que va ser a instàncies d’aquest grup parlamentari que el Parlament va votar la creació d’aquesta comissió el passat mes d’octubre. A partir d’ara, cada quinze dies aniran compareixent per la comissió experts, responsables polítics i representants d’entitats socials i de famílies, fins a sumar un centenar de persones, que són les que entre els diversos grups s’ha acordat que es volia escoltar abans de realitzar un informe sobre l’estat de la qüestió i elevar algunes propostes al Govern. Això vol dir que la comissió estarà activa durant més d’un any, ja que habitualment es faran dues compareixences per sessió.

    La primera compareixença l’ha protagonitzada Maria Josep Cesena, la cap de l’Àrea d’Educació Inclusiva del Consorci d’Educació de Barcelona. Cesena ha explicat als diputats les accions que s’estan duent a terme a Barcelona a fi d’impulsar l’educació inclusiva i donar compliment al decret 150/2017. Aquestes mesures es focalitzen, en aquests moments, amb la necessitat de millorar el coneixement que té l’administració de l’alumnat amb necessitats de suport educatiu per raons de discapacitat (NESE A), que a Barcelona representen el 3,64% del conjunt. En termes absoluts, són 6.307 alumnes, dels quals el 72% estan escolaritzats en centres ordinaris i el 28% en centres d’educació especial.

    Així, segons ha explicat Cesena, a Barcelona s’ha implementat des del curs 2019/20 un expedient electrònic per cada un d’aquest alumnes, gràcies al qual professionals dels EAP, inspecció educativa, escoles i altres tècnics poden compartir informació sobre aquell alumne, un fet que també “simplifica processos”. També s’han millorat la detecció primerenca, ja que s’han establerts nous protocols amb serveis com els CDIAP, l’IMEB o el CSMIJ, que “fins ara només compartien els casos més greus” i s’ha habilitat un sistema perquè siguin les mateixes famílies les que comuniquin a l’administració si els preocupa alguna cosa relacionada amb el desenvolupament dels seus fills, abans que entrin en l’etapa d’Infantil 3.

    Gràcies a aquest nou sistema de comunicació directa amb les famílies, de cara a la preinscripció s’han detectat 50 infants que no havien estat detectats per cap dels serveis que estan presents en l’etapa 0-3. I en total ja hi ha detectats 415 alumnes susceptibles de necessitat suports específics o intensius, una xifra que, segons la responsable de l’àrea d’inclusió, segurament arribarà als 500, però que en tot cas ja duplica els 200 de mitjana que s’acostumaven a detectar cada any. Molt relacionada amb aquesta mesura és que augmenta la reserva de places, a fi de millorar la distribució d’aquest alumnat.

    Cesena també ha parlat de l’elaboració de material de suport que s’ha distribuït entre les famílies, amb les quals també s’han fet reunions “que han estat molt ben rebudes”, de la posada en marxa d’unes unitats d’orientació i acompanyament emocional a les famílies (que de moment consistiran en 16 professionals, distribuïts pels diferents EAP de la ciutat, però que estaran coordinats per una persona de l’àrea d’inclusió), de la unificació de criteris amb tots els professionals d’EAP de la ciutat (fins ara cada EAP tenia els seus mètodes), de la necessitat d’anar reforçant i renovant els EAP ja que “ara fan més funcions de les que feien abans”, o de la col·laboració amb els CEEPSIR (els centres d’educació especial proveïdors de recursos), el suport dels quals ha destacat com a fonamental per a l’escolarització amb èxit a centres ordinaris d’alumnes amb necessitats de suport molt elevat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola inclusiva Parlament de Catalunya
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Educació dona un any de marge als centres perquè apliquin els canvis del currículum
    Next Article
    Opinió
    La importància del joc en la primera etapa de vida
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025

    Actualitat
    Només el 10% de l’alumnat amb necessitats especials fa batxillerat

    gener 28, 2025

    Pòdcast
    Efrèn Carbonell: “És un valor poder tenir una diversitat d’alumnat dins una aula”

    novembre 12, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.