Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La importància del joc en la primera etapa de vida

    Rosa Garcia Rouramarç 17, 20223 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Cavall de Cartró
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Quan observem a un infant de 0 a 3 anys mentre juga, veiem com es concentra, com s’esforça i com se supera alhora que podem verificar el plaer instantani que li proporciona aquest fet. Això evidencia la quantitat i la qualitat d’habilitats que s’assoleixen, esdevenint la primera eina d’aprenentatge perquè els nens i les nenes es coneguin a si mateixos i al món que els envolta. Així doncs, jugar es converteix en una necessitat vital pel seu desenvolupament.

    Quan els infants juguen, se senten lliures, obtenen confiança en si mateixos, guanyen reflexes, descobreixen el seu cos i les possibilitats de moviment que aquest els hi ofereix. El joc és una de les eines més antigues del món que els permet aprendre i adquirir habilitats d’una manera eficaç i entretinguda.

    L’infant necessita a algú que estigui prop seu i que l’hi proporcioni seguretat en el moment que ho necessiti. D’aquesta manera busca la relació amb l’adult per generar interaccions, però que a la vegada li permeti prendre les seves pròpies decisions, ja que si se li treu la iniciativa, l’acció perdrà interès per ell. Per aquest motiu el paper de l’adult serà determinant. L’infant durant aquest procés observa, avalua, experimenta, anticipa, formula hipòtesis i les constata. Per ell, l’error és una font d’aprenentatge.

    Del segon any al tercer els infants inicien el joc simbòlic, a través del qual poden transformar la realitat a partir dels seus desitjos; aquesta etapa del joc adquireix molta importància

    Podem definir el joc durant l’etapa dels 0 als 3 anys com el pas de l’activitat lúdica exploratòria i experimental, al joc simbòlic. Quan els infants són molt petits, durant el seu primer any de vida, aprenen a través dels sentits, del moviment i des del mateix cos. Més tard, des del primer any fins al segon els jocs d’imitar, explorar i manipular objectes són vitals i del segon any al tercer, inicien el joc simbòlic, a través del qual poden transformar la realitat a partir dels seus desitjos, i comencen a reproduir el seu propi món. Aquesta etapa del joc adquireix molta importància, on el joc d’imitació i reproducció de la vida quotidiana tant dels adults, com d’allò que veuen i que els envolta els hi permetrà desenvolupar la imatge de si mateixos.

    En aquest sentit, el nostre gran repte i objectiu principal, no és el d’ensenyar, sinó el d’acompanyar en el joc, deixar que aquest emergeixi i que l’infant pugui expressar les seves necessitats.

    En definitiva, promoure, proposar i observar el que passa durant aquest temps preuat, les accions que es realitzen, els rols que s’adquireixen, quina és la seva durada, la interacció entre els participants, els conflictes i, si cal, intervenir-hi. I per finalitzar, ser capaces de planificar la propera proposta, creant situacions espontànies favorables perquè puguin potenciar les seves capacitats individuals, així com afavorir unes condicions d’espai que aportin tranquil·litat, calma i seguretat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Arrenca la comissió parlamentària d’estudi de l’escola inclusiva
    Next Article
    Anàlisi
    Cap acostament després de tres dies de fortes mobilitzacions a l’educació
    Rosa Garcia Roura

    Educadora infantil i membre de l'equip de Comunicació i Innovació pedagògica de Cavall de Cartró

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}