Fotografia en curs és un programa de difusió i pedagogia de la fotografia que s’adreça principalment a infants i joves d’entre 8 i 18 anys. En aquest s’implica a l’alumnat d’escoles i instituts, mestres i professors, i fotògrafs. Però també hi prenen partit: centres d’art, museus i equipaments culturals, biblioteques i arxius, i en general els barris i municipis retratats.
Una proposta d’A Bao A Qu que impulsa i desenvolupa programes propis amb la voluntat de situar les arts, la creació i la cultura com a eixos vertebradors dels projectes educatius d’escoles i instituts públics. Fotografia en curs va néixer de l’experiència de Cinema en curs que existeix des de 2005. “Després d’uns anys desenvolupant diverses propostes, vam constatar l’enorme valor que podia tenir la fotografia en els contextos educatius. Aleshores vam decidir posar en marxa Fotografia en curs com a programa autònom” com bé explica l’equip d’A Bao A Qu.
Des dels seus inicis el 2012 fins a l’actualitat en aquest programa hi han participat gairebé 25.000 alumnes de 400 centres educatius de Catalunya. A més, Fotografia en curs també s’ha fet a Galícia i s’han desenvolupat experiències també a Portugal, Brasil i Xile.
Objectius a perseguir amb la fotografia
Amb el programa de Fotografia en curs, A Bao A Qu té un triple objectiu. Principalment vol transmetre que la fotografia és art, cultura i creació. Però també vol propiciar el descobriment del patrimoni fotogràfic i la fotografia contemporània, i els seus fotògrafs. A més de generar coneixement i estima vers el territori i la seva riquesa cultural i social, i animar a visibilitzar-lo. Aquest últim s’aconsegueix gràcies a les pràctiques creatives compartides.
“Els infants i joves participants entenen que la fotografia és un mitjà d’expressió personal i una eina de relació amb el seu entorn i amb els altres. Mirant a través de la càmera, buscant una fotografia, enquadrant, component, s’estableix un vincle personal i cada vegada únic amb el món. I a la vegada aprenen sobre el patrimoni fotogràfic universal i especialment el català, des dels orígens fins als fotògrafs contemporanis” assenyala l’equip d’A Bao A Qu.
Els professors, els grans aliats
El programa de Fotografia en curs es realitza en horari lectiu durant tot l’any, i a vegades pot tenir continuïtat en cursos posteriors. Es fan servir càmeres fotogràfiques dels mateixos centres educatius, però els alumnes també poden utilitzar els seus telèfons mòbils o altres recursos de què disposin. De fet, no cal cap requisit indispensable, però des d’A Bao A Qu sí que veuen important que es garanteixi la possibilitat de sortir del centre per a fer les exploracions fotogràfiques.
El professorat es forma per tal de desenvolupar un projecte a l’aula que s’adapti al centre, als alumnes i al seu territori. Aquí aprendrà eines tècniques, creatives i metodològiques per poder treballar la fotografia dins l’aula i al mateix centre. A més, de com transmetre la fotografia des de la pràctica creativa i a través del visionat de fotografies, i com aplicar-la de forma transversal en altres matèries curriculars.
En tot moment els docents reben el seguiment i assessorament de l’equip de Fotografia en curs. Aquesta formació és un dels eixos centrals del programa, ja que ells es converteixen en aliats de primer ordre en la transmissió de la fotografia tant als alumnes amb qui treballen en el curs present com en les futures generacions.
Pràctiques fotogràfiques comunes
Tots els centres educatius participants parteixen d’una metodologia comuna per aconseguir els objectius inicials que té com a base un programa de pràctiques fotogràfiques i visionats, sempre les mateixes per a tots els centres.
Abans de començar a fotografiar, per inspirar-se, es visionen fotografies molt diverses per despertar sensibilitats i oferir possibilitats expressives, adquirir paraules i les eines de treball. I a continuació s’inicien les pràctiques comunes com ara: espais buits, els colors de l’entorn, retrats dels avis, retrats d’oficis, poètiques, des de la finestra, etc. Propostes que ofereixen un apropament creatiu i en profunditat a les eleccions expressives pròpies de la fotografia.
Tallers amb fotògrafs
A continuació de les pràctiques fotogràfiques comunes els alumnes també treballen la fotografia a partir de tallers. Aquests poden ser impartits pels mateixos professors a partir de propostes i recursos que han adquirit a les seves formacions, també poden ser dirigits per fotògrafs/es o bé fer-se en museus i equipaments culturals.
Els tallers més esperats són els que es realitzen amb fotògrafs. Aquests es dissenyen conjuntament amb els docents implicats tenint en compte el projecte específic del centre i també el grup d’alumnes, les característiques de l’entorn, els interessos de l’escola o institut, etc.
Aquests tallers amb fotògrafs es realitzen en unes 5 a 10 sessions al llarg d’entre 2 i 6 mesos. Han impartit tallers, entre altres, els fotògrafs: Toni Amengual, Vari Caramés, José Caruncho, Ferran Freixa, Eugeni Gay, Jordi Guillumet, Tono Mejuto, Enric Montes, Tanit Plana, Mònica Roselló, Joan Tomàs i Joan Villaplana. La fotògrafa Mònica Roselló parla així de la seva experiència: “És molt interessant participar en aquest tipus de projectes per l’intercanvi que hi ha entre generacions, i això enriqueix molt a ambdues parts. La fotografia el que fa és assenyalar, retallar la realitat i fixar-nos en alguna cosa concreta. Així els estudiants entenen què és la fotografia i tot el que representa, no és només el què veiem si no tota la història que hi ha darrere”.
I normalment culminen amb una exposició pública dels treballs elaborats, normalment en equipaments culturals de proximitat. Fins i tot, en algunes ocasions, també es realitzen publicacions, treballant així amb l’alumnat el procés d’edició dels llibres.
Dos projectes ara exposats
Actualment podem veure dos d’aquests projectes a dos espais culturals de Barcelona. Una bona ocasió per a conèixer de prop el programa Fotografia en curs i els treballs fotogràfics que en surten.
Estimats espècimens. Impressions botàniques en cianotípia s’exposa fins al 17 de juny al Centre Cívic Casa Golferichs. Una obra col·lectiva de més de 450 nois i noies de 15 escoles i instituts de Badalona, Barcelona (districtes de l’Eixample, Nou Barris, Sant Andreu, Sant Martí, Sants-Montjuïc i Sarrià-Sant Gervasi), Bigues i Riells, Bordils, Caldes de Montbui i Sant Adrià de Besòs.
Durant aquest curs aquests els alumnes han explorat el seu entorn per descobrir els espècimens vegetals que habiten als carrers, places, parcs, platges, muntanyes per on caminen habitualment. Els han retratat i catalogat mitjançant cianotípies: un antic procediment fotogràfic que permet aconseguir -sense càmera- fotogrames monocroms d’un blau molt singular.
També es pot veure fins al 21 de juny al Centre Cívic Casa del Rellotge l’exposició de La Farola de Llobregat. El projecte fotogràfic que els nois i noies de 4t d’ESO de l’Institut Montjuïc han fet entre març i maig d’aquest any.
Els alumnes han treballat amb la fotògrafa Mònica Roselló retratant el Far del Llobregat, més conegut com “La Farola“, i el seu entorn. Aquest far continua dempeus malgrat el pas del temps i canvis en el seu entorn degut a la transformació industrial i l’ampliació del port. Els nois i noies també han tingut l’oportunitat de compartir amb la gent del barri de La Marina del Port els records, anècdotes i experiències al voltant de La Farola. Una de les seves alumnes, la Irene, explica “en aquest projecte he après moltes coses del barri que no sabia, tant d’abans com d’ara. I també a fer servir la càmera de moltes maneres, a enfocar i desenfocar, a posar recta la imatge i a tenir paciència a l’hora de fer una sessió de fotografies a persones, paisatges o coses. Me n’emporto un bon record i una bona experiència d’aquest projecte inoblidable!”.
Aquesta exposició de retrats, panoràmiques i fotografies de La Farola en l’actualitat reivindica la història, el present i el futur del barri de La Marina del Port i el desig els seus veïns i veïnes de recuperar l’espai i posar-lo a l’abast dels ciutadans i ciutadanes. Com comenta la seva professora Carmen Olivares, “Amb aquest projecte hem pogut connectar el nostre alumnat amb el teixit social del barri i amb la seva història, investigar i conèixer uns indrets i un passat per a ells desconeguts, i també treballar en equip, aprendre fotografia, i participar en un projecte artístic amb professionals”.
Un fons fotogràfic únic
Un dels punts forts de Fotografia en curs és el seu web www.fotografiaencurs.org a on es veuen reflectides totes les dimensions del programa. Aquest és d’accés gratuït mitjançant un registre ràpid i senzill, i permet la participació activa dels centres educatius.
Tots els projectes fets es publiquen al web a l’apartat d’exposicions. Com que les mateixes pràctiques es fan en diferents centres amb el seu propi context i territori, aquest és un espai que permet conèixer realitats més o menys llunyanes i molt diverses a través de les fotografies dels nens i joves participants.
A més, hi ha un Fons fotogràfic únic que aplega un conjunt d’unes 200 fotografies de 50 fotògrafs/es cedides pels i els autors/es, arxius i museus. Cadascun dels fotògrafs és presentat amb un petit text introductori juntament amb algun comentari específic sobre algunes de les seves fotografies. Una fantàstica eina de descoberta del patrimoni fotogràfic que valora la tasca dels fotògrafs i també dels museus i arxius. A més a més, per tal de propiciar un apropament actiu i creatiu a les fotografies, el web proposa diversos recursos i possibilitats d’interacció.
Projectes futurs
Des de la tardor de 2020 des d’A Bao A Qu treballa en la creació d’una maleta pedagògica amb l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona que apropi la fotografia a escoles i instituts de la ciutat. Aquesta serà física, però també s’està pensant en format digital.
La maleta descobrirà la història de la fotografia i els seus múltiples suports i formats. I a la vegada, també es treballarà la fotografia com a document històric que ens permet descobrir, comprendre i reviure espais, esdeveniments i costums del nostre passat recent.
Aquesta inclourà proposta d’activitats d’anàlisi de la imatge i també vinculades a altres àrees curriculars. A més, convidarà l’alumnat a crear fotografies que mostrin el nostre present i que puguin formar part també de l’arxiu. També es desenvoluparan accions de formació per al professorat. Finalment, les escoles i els instituts que treballin amb la maleta tindran l’oportunitat d’aprofundir en aquesta descoberta iniciada a l’aula amb visites i tallers a l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona.