Després de viure un any complicat i ple de malabarismes tant per als centres educatius com per als espais culturals que reben visites escolars, sembla que de cara al setembre a poc a poc es recuperà la normalitat.
El MACBA ja s’està preparant i aquest mes de juliol ha fet un avanç d’algunes de les activitats educatives que oferirà al curs vinent. Propostes per a totes les edats des d’infantil fins a secundària i també cicles formatius. Ben aviat acabarà de completar la seva programació.
Aquest museu situat al cor de la ciutat de Barcelona concep l’educació com a un eix vertebrador que articula el paper del museu al barri, la tasca amb la Col·lecció, amb el cos, i ho fa sempre alliberant la pedagogia o qüestionant la normalitat. Les seves propostes educatives conviden a la reflexió i a la participació col·lectiva. A més, en els seus tallers, cursos, grups de treball o visites sempre hi ha l’acompanyament d’artistes educadors. Detalls que marquen la diferència per als centres escolars que el visiten.
Mesures enfront de la Covid-19
Tot i que a poc a poc es va recuperant la normalitat, el museu seguirà aplicant les mateixes mesures de seguretat contra la Covid-19 que ha fet servir aquest curs i que realment s’han demostrat eficaces.
Tal com explica la seva responsable del Servei Educatiu, Tonina Cerdà, “mentre estiguem en pandèmia seguirem apostant per treballar amb grups bombolla, no barrejar grups ni escoles diferents, tenir el doble de material educatiu per poder-lo desinfectar després de cada ús, fer servir la mascareta dins el museu, utilitzar gel desinfectant cada vegada que s’ha d’interaccionar amb materials, i mantenir la distància de seguretat”.
Noves exposicions a la vista
Actualment el Macba acull fins al 9 de gener l’exposició d’En temps real. La Col·lecció Rafael Tous d’art conceptual a on el visitant podrà contemplar les obres a on es prioritza la idea i el procés per damunt de l’objecte. Un fons que recull les actituds i els treballs experimentals d’una generació d’artistes que, situada fora dels circuits convencionals de l’art, es va aplegar al voltant d’exposicions i espais culturals alternatius de Catalunya.
Abans d’acabar la tardor encara es podrà visitar també l’exposició MOSTREIG #4 Coses que passen. Amb motiu del 25è aniversari del MACBA, Enric Farrés Duran ha desenvolupat un projecte amb l’arxiu històric del museu. A través d’un procés d’investigació, l’artista ha revisat tot el fons i aquí en mostra les entranyes més específiques. Aquest projecte també inclou un programa públic d’activitats i un espai virtual.
A més de cara el curs vinent també arribaran noves exposicions com Panorama 21. Apunts per a un incendi dels ulls que s’estrenarà a l’octubre 2021 i es podrà visitar fins al febrer 2022. I a inicis de 2022 s’inaugurarà una mostra dedicada a Cinthia Marcelle i de cara a la primavera, a l’abril, una altra proposta de Teresa Lanceta.
Propostes per a totes les edats
De cara al curs 2021/22 el MACBA consolida l’oferta permanent tant per a infantil amb Com sona un museu?, per primària amb Dibuixa, copia i distribueix i per secundària i batxillerat amb Narratives d’una Col·lecció.
A més, s’ampliarà la programació amb propostes de visita i taller com ara la de Produir coses que ningú no demanava a partir de l’exposició En temps real. La Col·lecció Rafael Tous d’art conceptual.
Per a infantil i primària
Pels cursos de segon cicle d’infantil i de cicle inicial el museu seguirà oferint una de les seves activitats més demanades: Com sona un museu? Recorregut sonor pel museu. En aquesta es convida als petits a explorar amb tots els seus sentits els espais del MACBA relacionant-s’hi amb el seu cos i la mateixa veu.
A partir d’un recorregut singular per l’edifici, les obres es convertiran en una gran partitura que pot ser escoltada i ballada. Els participants doncs treballaran el moviment i el so de la mà de tres artistes: Àngela Peris, ballarina, coreògrafa i educadora; Jorge Horno, artista plàstic, coreògraf i educador; i Itxaso Corral, artista performativa, investigadora i educadora.
Per a cicle mitjà i cicle superior de primària, també per educació especial i grups amb diversitat funcional, se seguirà oferint Dibuixa, copia i distribueix. Una visita-taller per a la col·lecció permanent Un segle breu: Col·lecció MACBA guiada per artistes educadors.
Els participants, amb el seu propi dibuix, observaran amb atenció aspectes singulars de les obres de l’exposició i el seu moment històric. D’aquesta forma entendran que cada artista té una forma diferent d’expressar-se segons el seu context social i econòmic que li ha tocat viure. Amb aquest exercici inicial el que es vol és obrir interrogants, explicar conceptes i potenciar el diàleg entre els alumnes i les obres exposades.
Entre aquests artistes i col·lectius d’art contemporani exposats es van estendre els formats i procediments de còpia per tal de difondre les obres més enllà. Així als nens i nenes participants també se’ls proposarà de crear un petit fanzín amb els seus dibuixos i textos de l’activitat viscuda.
Per altra banda, per a tots els cursos d’infantil, primària i educació especial, el museu també ofereix el recurs ExpressArt. Museu portàtil. A través d’aquest es proporcionen eines per treballar a l’aula qüestions i temàtiques com ara la relació que s’estableix entre l’art contemporani i la ciutat, la ciutat i els museus, o les històries i les cultures del joc. Permet conèixer i experimentar amb certes metodologies i tècniques artístiques a través d’una selecció d’obres i autors que formen part de la Col·lecció MACBA.
Per a secundària i cicles formatius
Amb la visita Un segle breu: Col·lecció MACBA i posterior taller Narratives d’una col·lecció els nois i noies de secundària i cicles formatius es podran apropar a la Col·lecció del museu com a espai de construcció d’un relat de l’art dels últims noranta anys situat a Barcelona. Una reflexió sobre les diferents maneres de fer art i les respostes que a través de l’art s’han donat a qüestions com les crisis econòmiques, les guerres, les tensions colonials, les lluites feministes o les dissidències sexuals.
Aquesta proposta anirà a càrrec d’Avalancha, col·lectiu d’investigació artística i educativa, actualment conformat per Blanca Arias, Elena Blesa Cábez, María Bendito i Víctor Ramírez Tur.
Per altra banda, durant els mesos de tardor també es podrà fer la visita-taller Produir coses que ningú no demanava. A partir de l’exposició En temps real. La Col·lecció Rafael Tous d’art conceptual, als joves participants se’ls proposarà un exercici per experimentar i desbordar els límits tradicionals entre la visita i el taller.
En aquesta visita-taller s’estudiaran les pràctiques d’alguns artistes catalans dels anys setanta que posaven en tensió la relació entre l’art i el mercat, i com han influït en les generacions d’artistes posteriors. A més, d’analitzar la figura de Rafael Tous, el col·leccionista que ha donat tot aquest fons al museu i a la ciutat. I com el seu suport a determinades formes d’expressió artístiques pot potenciar determinats imaginaris culturals.
L’aposta amb el barri i amb el professorat
El treball en el barri, iniciat anys enrere, es consolida com una de les línies de treball fonamentals pel Macba. Així aquest any es continua amb el programa d’Els nens i les nenes del barri, els projectes per a joves o La cuina per a famílies. A més de l’exitós projecte En residència. Creadors als instituts de Barcelona amb el suport de l’IMEB. I s’amplia el projecte d’Apadrina el teu equipament de la Fundació Tot Raval amb 6 escoles i instituts del barri.
A més, ja fa anys que el departament educatiu del museu aposta per al professorat. Ara a l’estiu s’ha celebrat la cinquena edició de Laboratori d’artistes amb el taller Entre l’acció i l’objecte. Un espai de creació i reflexió sobre la possibilitat d’introduir l’art a l’escola. De cara al curs vinent s’obriran nous grups de treball i cursos per seguir establint aprenentatges compartits amb el professorat.
Com ara la segona edició del curs Jugant amb la Col·lecció MACBA a on a partir de diverses sessions temàtiques, aquest curs teoricopràctic planteja maneres diferents de rellegir l’art contemporani utilitzant sis eixos com a guia: pedagogia, política, exploració urbana, cos i moviment, espai domèstic, i comunitats. D’acord amb aquests conceptes, es treballaran les obres del MACBA i es portaran a l’actualitat amb exercicis pràctics. Sempre responent a una mateixa pregunta: de quina manera podem utilitzar l’art com a element transformador a l’aula i a la vida?
O Narcises insubmises. Assaltem els 9 espais de representació a on es convidarà a mestres i professors a veure com l’art se’ns ofereix com a eina crítica per pensar-nos. Un recorregut per aquelles obres de la Col·lecció MACBA i de la història de l’art que ens serveixin per analitzar les maneres en què les subjectivitats s’han representat, han ocupat l’espai i han reivindicat els seus drets en diferents moments de la història.