El Passaport Edunauta va néixer fa dos anys dins les propostes d’Educació 360, Educació a temps complet, impulsada per la Fundació Bofill juntament amb la Cooperativa +Educació, i amb el suport del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
És doncs una eina més de l’Educació 360 per millorar l’equitat educativa en el temps de lleure connectant temps, espais, aprenentatges i agents educatius.
El Passaport Edunauta té com a principal objectiu promoure l’ampliació d’oportunitats educatives i d’acreditació dels aprenentatges que es fan fora de l’escola per a infants de 3 a 12 anys. Inspirant-se amb altres iniciatives internacionals, com la Children‘s University de Manchester al Regne Unit, aquest passaport d’aprenentatge és una eina que busca catalitzar i connectar tota la potència educativa d’un territori envers l’equitat.
Un gran repte
Quan els infants van a veure una obra de teatre, visiten un museu, marxen d’excursió o participen en un conta contes de la biblioteca també aprenen coses noves, interessants i importants. Parlem d’aprenentatges rics en art, creativitat i imaginació que també són fonamentals en les primeres etapes de creixement d’una persona.
El Passaport Edunauta té un gran repte i és el de donar el màxim d’ocasions possibles d’aprenentatges a tots els infants d’un territori. L’eina vol fer front a la desigualtat educativa que es genera fora del sistema educatiu reglat.
Els infants que neixen a la pobresa tenen menys possibilitats d’experimentar el mateix tipus d’aprenentatge enriquit que els seus companys de classe mitjana. Segons un estudi fet per una iniciativa americana Expanded Schools, a sisè de primària, aquesta escletxa pot significar fins a 6.000 hores d’aprenentatge perdut. Si posem aquesta dada en forma d’hores lectives veure que 6.000 hores equivalen a uns cinc anys a l’aula.
Els elements claus del Passaport Edunauta
El Passaport Edunauta és un recurs flexible, viu i adaptable a les necessitats de cada barri, municipi o territori tenint sempre com a objectiu potenciar l’equitat educativa entre la població infantil.
Quan un Ajuntament aposta per participar en aquest projecte ho fa sempre en xarxa. Aquest té el suport de les escoles, i també dels equipaments i entitats del territori que ofereixen activitats educatives fora de l’horari lectiu escolar i que sovint aprofiten aquest recurs per fer créixer el seu ventall de propostes.
D’aquesta manera, Són els equips impulsors juntament amb les escoles que determinen quin abast volen tenir. Actualment, a implementació s’ha centrat entre 4t i 6è de primària. Els infants reben el Passaport Edunauta que els permetrà accedir per igual a tota la varietat d’activitats educatives i de lleure que s’ofereixen al seu entorn. Propostes obertes i gratuïtes de les mateixes escoles, de biblioteques, museus, centres cívics, centres socioeducatius, equipaments esportius o fins i tot mercats.
El Passaport Edunauta és un document inspirat en el document de viatge en format paper o en línia. Els nens i nenes el personalitzen amb les seves dades personals i es converteixen en autèntics Edunautes. A partir d’aquí, se’l fan únic i personal perquè és com un quadern de viatge, les seves pàgines s’omplen d’experiències i poden mostrar i fer visible el seu itinerari educatiu, tot el que han aprés a les destinacions d’aprenentatge que han descobert al llarg de l’any.
Activitats i espais
L’infant pot escollir entre tot un ventall de propostes dins d’un catàleg d’activitats edunautes, disponible en format paper i en línia, i que es va actualitzant de forma periòdica en el seu territori. Aquestes inclouen sempre 9 competències clau la curiositat, la resolució de problemes, la creativitat, la comunicació, l’empatia, el treball en equip, la perseverança, la iniciativa i l’autoregulació. Competències que es consideren superpoders edunautes, aprenentatges invisibles que molts cops passen inadvertits en les activitats educatives i que els edunautes podran plasmar en els seus passaports.
Les activitats edunautes es troben organitzades per destinacions o espais que es conformen a partir dels equipaments i entitats, la xarxa local d’actors educatius. Un cop l’infant viu una experiència d’aprenentatge en alguna d’aquestes aconsegueix un segell per al seu passaport. Així, els infants connecten aquests espais amb l’escola, donant-los la mateixa importància, ja que entenen que aquí també hi ha noves i interessants coses per aprendre.
A més, al final del viatge hi ha una cerimònia de graduació, un reconeixement a tots els aprenentatges assolits. Aquesta es fa sempre en el tancament de cada edició del passaport i hi són convidats tots els edunautes participants i les seves famílies.
Agents compromesos amb l’educació
Una de les característiques més interessants del Passaport Edunauta és que aconsegueix que ajuntaments, escoles, entitats i altres organitzacions educatives i de lleure d’un mateix territori treballin de forma conjunta i per a un projecte educatiu comú que arriba a tots els infants. Normalment, són els ajuntaments els que s’interessen pel Passaport Edunauta, aquests s’hi adhereixen i l’impulsen configurant un grup motor comunitari que s’encarrega de liderar el projecte i desplegar-lo al seu territori. I des d’aquest grup es parla amb entitats i escoles perquè se sumin al projecte.
Des de la Cooperativa +Educació se’ls acompanya en tot moment i adapten el programa a cada territori. Oriol Roca, responsable de la implementació del projecte i soci de la Cooperativa, explica “un cop s’adopta el projecte nosaltres fem formació al grup motor, els acompanyem en tot moment segons els seus propis objectius i necessitats, i també realitzem formació als tutors de les escoles”.
Avantatges més enllà de l’equitat
A banda d’aconseguir una major equitat educativa al territori i fer que diversos actors locals treballin de forma conjunta i connectada, el Passaport Edunauta comporta molts altres avantatges.
El projecte fa que cada territori repensi i creï noves oportunitats educatives per tal que aquestes siguin accessibles per a tots els infants. Sovint cal fer una anàlisi per detectar totes les barreres a la participació que es donen a causa del desconeixement, el cost econòmic o simplement que les activitats proposades són poc atractives i diverses.
D’aquesta manera, els ajuntaments visualitzen l’oferta educativa existent fora de l’escola i la milloren sempre en clau d’equitat tenint present les 9 competències edunautes. Així també en aquelles zones a on no n’hi ha oferta es creen noves propostes i fins i tot, nous espais i agents a la xarxa educativa local.
Les escoles són claus en aquest projecte i s’han convertit en motor de prescripció educativa. El Passaport Edunauta els ha permès apropar-se a les famílies i comunicar-se d’una forma més fluida amb elles. Els centres són conscients que també són orientadors sobre oportunitats d’aprenentatge més enllà de la mateixa escola i que també ajuden a incentivar a les famílies participar en espais a on abans no hi anaven. Veuen el passaport com un diari d’aprenentatge que vincula les experiències que viuen dins i fora de l’escola.
En aquest sentit, Marta Requeno, cap de projecte de l’Aliança Educació 360, afegeix: “les escoles poden tenir diversos graus d’implicació: repartir passaports, involucrar a les famílies amb una comunicació activa, promoure activitats d’acció tutorial (fent servir el passaport com un recurs a l’aula per a treballar competències o altres activitats) o fins i tot, oferir activitats obertes a tots els infants del municipi”.
Present en una trentena de territoris
Durant el curs 20/21 el Passaport Edunauta va viatjar a Palafrugell, Terrassa, Sant Boi de Llobregat, Granollers, Tàrrega, Tarragona, la Bisbal de l’Empordà, Amposta, Sant Vicenç dels Horts, Esplugues, Vilafranca del Penedès, Pallars Jussà, i Carmel – Font d’en Fargues i Sant Andreu (Barcelona). Així hi van participar més de 7.500 infants, un centenar d’escoles i més de 150 equipaments que van promoure mig miler d’activitats gratuïtes i obertes més enllà de l’escola.
Actualment, en el curs 21/22 el passaport ha arribat al Vendrell, Torelló, Viladecans, Sitges, Cassà de la Selva, Palau d’Anglesola, Sabadell, Palafolls, Olesa de Montserrat, Avinyó, Reus, Begur, entre d’altres. Així ja està present a una trentena de territoris arreu de Catalunya, entre comarques, municipis i barris participants.