Entrar en una escola i trobar-se una obra d’art just al mig del vestíbul no és gens habitual. Les escoles FEDAC ho han fet possible amb el seu projecte +ART a les escoles. Al llarg del 2021, sis obres de la mostra Dona Infància Vellesa de l’artista plàstic Siro López han circulat de forma itinerant cada quinze dies pels seus 25 centres. Aquestes han ocupat espais comuns de l’escola, s’han integrat en el seu dia a dia, i han pogut ser contemplades i treballades pels alumnes de totes les edats.
Un gran repte
El 2018 les escoles FEDAC van impulsar una transformació profunda per donar resposta a l’educació del futur sense perdre els seus valors essencials. Així va néixer el nou pla estratègic i d’innovació pedagògica #avuixdemà, un total de 24 reptes decidits entre tota la seva comunitat tant educadors, equips directius, alumnes com famílies. Tots aquests reptes s’agrupen en quatre àmbits: Caràcter, Comunitat, Educació i Entorn, els seus objectius estan interconnectats entre si i a més, estan relacionats amb els principals Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
Dos d’aquests reptes són CreaActivitat i Llenguatges obrint-se a un gran ventall d’opcions d’aprenentatge. “A l’educació prestem molta atenció al llenguatge verbal i oral però poca a altres tipus de llenguatges. Tots tenim habilitats diferents i a l’escola s’han de reconèixer, ja que són formes d’aprendre vàlides pels alumnes” comenta Marta Mingot, responsable de l’àrea d’Innovació i millora de la FEDAC fins al curs 200-21 i una de les impulsores del projecte +ART a les escoles.
Així es va començar a tenir en compte especialment les disciplines artístiques per ser una via més d’aprenentatge, comunicació i expressió, però sobretot pel seu poder de sensibilització i despertar de la ment de les persones. És en aquest punt quan les escoles FEDAC veuen que l’art ha de tenir un paper clau dins del seu currículum escolar i decideixen posar en marxa el projecte +ART a les escoles.
Tota la comunitat escolar compta
Un projecte que ha sabut implicar a mestres, alumnes i famílies per fer créixer la presència de les disciplines artístiques en els seus centres. “Volem potenciar els llenguatges artístics en totes les etapes educatives, i ho fem de manera personal, diversa i creativa. I sempre des d’una forma transversal perquè en el fons l’art és a tot arreu i a través d’ell podem ensenyar gairebé totes les matèries” subratlla Marta Mingot.
Les escoles FEDAC han vist les oportunitats de l’art en les diferents respostes que proporciona gràcies a la seva diversitat d’interpretació. Com molt bé afirma la responsable de l’equip impulsor del projecte: “L’art permet parlar, comunicar i argumentar, ens dona una gran riquesa que hem d’aprofitar a qualsevol espai educatiu”.
Per tal de fer-ho possible dins dels seus centres neix la figura dels Educadors deCORart, són mestres i professors de totes les etapes educatives que tenen una alta sensibilitat envers l’art. Aquests són els facilitadors del projecte, els que planifiquen i coordinen les activitats relacionades amb l’art a cada escola i a poc a poc involucren a tota la seva comunitat educativa.
Un total de 25 centres, tots ells diferents i cadascun evoluciona segons la realitat en la qual es troba. Però, a on ja fa temps que es treballa per projectes i de forma competencial, i a on aquesta forma de treball ha calat de pressa en el professorat.
A més, el projecte també preveu que es vagi fent xarxa amb altres centres educatius que vegin l’art amb els mateixos ulls i amb institucions artístiques i culturals de l’entorn més proper de l’escola per tal de col·laborar plegats.
La primera exposició: l’obra de Siro López
En Siro López és un artista polifacètic de Madrid que sovint treballa en espais educatius, i amb qui les escoles FEDAC ja fa temps que tenen contacte. Per això, se’l va escollir com un dels primers artistes que portés l’art a l’escola a través de la seva obra.
En concret, amb la mostra Dona Infància Vellesa realitzada sobre materials de rebuig i dedicada a persones que també han estat rebutjades. Una oportunitat per reflexionar sobre la situació de vulnerabilitat que viuen els col·lectius més dèbils en societats de tot el món.
Pel mateix artista portar la seva obra dins d’una escola i no que aquesta vagi a un museu “és tot un encert de transformació social i educativa. Les escoles són i han de propiciar ser creadores de contingut cultural, de pensament crític i transformació social” comenta López.
A través de l’exposició de Siro López els alumnes també han pogut abordar diferents camps d’aprenentatge més enllà de l’art i la seva interpretació. Com ara connectar amb la dimensió espiritual, expressar les pròpies emocions, potenciar la mirada crítica del nostre entorn, o treballar els drets humans i els diferents Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) marcats per les Nacions Unides en la seva Agenda 2030.
La mostra ha estat itinerant i cada quinze dies ha viatjat a un nou centre FEDAC. Cada obra anava acompanyada d’un vídeo a on s’explica el procés de creació d’aquesta i de la seva caixa d’emmagatzematge fràgil. Totes elles han estat exposades en diferents espais comuns de cada escola i s’han integrat en el seu dia a dia. A més, ha anat acompanyada de diferents cicles sensibles a la temàtica de dona, infància i vellesa.
“Quan aquesta exposició arribava a l’escola es convertia en una festa. Es convocava el claustre, es feia un berenar i es començava a treballar amb tot el professorat” detalla Marta Mingot. De fet, no només l’han pogut gaudir els alumnes, també s’ha convidat una tarda a fer una visita guiada per a les famílies interessades.
S’han iniciat amb una exposició artística, però la FEDAC ja tenen la idea d’anar-ho ampliant amb arts escèniques, música, literatura, etc. sempre tenint en compte com es poden cultivar a l’escola per continuar aprenent i responent a les necessitats del diferent tipus d’alumnat que tenen.
Un mes de +ART a la Bostik
Des de les escoles FEDAC hi ha la voluntat de compartir aquest projecte amb altres centres educatius i famílies. Marta Mingot afirma, “volem compartir i ensenyar el que hem après a tothom a qui li pugui interessar. Sempre hem defensat que l’art és un eix que ens uneix. Per nosaltres només fent xarxa podrem canviar l’educació”.
Així el projecte +ART a les escoles es mostrarà al públic del 28 de febrer al 2 d’abril a la Nau Bostik de Barcelona. La proposta de +ART a la Bostik oferirà durant tot un mes una àmplia programació dirigida a les escoles FEDAC però també a qualsevol altre centre educatiu de Catalunya (des de llars d’infants fins a centres de formació professional i escoles d’adults), a docents i també a les mateixes famílies.
En aquesta gran cita també s’hi podrà veure l’exposició de Dona Infància Vellesa de Siro López, que fins ara ha voltat pels 25 centres FEDAC de Catalunya. I els centres educatius que visitin l’exposició a la Nau Bostik també participaran en un taller artístic. L’objectiu d’aquests és crear un espai per connectar amb els sentits i les pròpies emocions mentre l’alumnat descobreix el poder de l’art i de l’educació per despertar el seu sentit crític envers el món que ens envolta.
A més, els visitants podran realitzar el joc interactiu Un dia a la Bostik, per descobrir tot l’art amagat a la Nau Bostik i vincular cada detall als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
Més enllà de la proposta per a centres educatius, +ART a les escoles també es donarà a conèixer a través de la programació de Tardes interactives. Tots els dijous a la tarda del mes de març, la Nau Bostik acollirà una proposta artística vinculada a l’exposició per gaudir de les emocions i de l’expressió a través de l’art i la creativitat. Tallers per explorar diferents disciplines com l’art, la dansa, la música, el teatre, etc. Aquestes activitats estan pensades especialment per a docents, però estan obertes a tothom a qui li pugui interessar l’art.
Dins +ART a la Bostik, les famílies també hi trobaran tota una programació de cap de setmana amb tallers i activitats per a descobrir totes les possibilitats de l’art. Des de conta contes, activitats musicals i també tallers artístics.
Tot plegat culminarà l’1 i 2 d’abril amb les Jornades de +ART a les escoles dedicades a la vinculació entre art i educació. Un espai de trobada per a professionals del sector educatiu i artístic a on reflexionar junts i intercanviar experiències.
Aquest és només un inici, un punt de trobada per fer xarxa i impulsar el projecte de +ART a les escoles. Com diu Marta Mingot “la nostra idea és continuar fent esdeveniments, jornades, etc. volem tenir continuïtat i anar més enllà. Volem caminar amb altra gent, només així podem créixer i aprendre més”.