“Música per a créixer” posa la música i el moviment al centre i s’interrelaciona constantment amb la resta d’àmbits curriculars. Com que la música passa a ser la protagonista del dia a dia de l’escola, s’incrementen les hores en horari lectiu i s’incorporen a l’equip de mestres, especialistes externs de música, dansa i instrument. A poc a poc, va creixent l’equip i el projecte i es consolida el projecte amb l’arribada de les Big Band (de segon a sisè) perquè és una opció que ofereix un ampli repertori d’instruments i que a més poden sortir al carrer fàcilment, i participar així de la vida cultural de la ciutat.
Una mica d’història
A inicis del 2000 l’escola Pereanton era un centre de poca demanda entre les famílies de Granollers, pel seu alt grau de complexitat. Hi havia conflictivitat, absentisme i, per tant, els resultats acadèmics no eren massa bons. A més, hi havia poca permanència de mestres que es volguessin quedar i involucrar-se amb l’escola.
Davant d’aquesta situació, el 2005, el centre inicia una profunda transformació gràcies a un acord entre l’Escola Municipal de Música Josep Maria Ruera, l’Ajuntament de la Granollers i l’Escola Pereanton. Així, es va proposar un nou equip directiu i docent perquè impulsés un projecte educatiu realment innovador, motivador i de qualitat: “Música per a créixer”.
Com bé explica la seva directora actual, Àgata Medalla: “es va triar la música perquè és un llenguatge universal, inclusiu i que se sent, es viu i emociona a tothom. Permet connectar amb qualsevol infant, vingui d’on vingui, fins i tot, si no coneix l’idioma d’aquí. És un element perfecte de cohesió social i això és just el què necessitava l’escola en aquell moment”.
Gràcies a aquesta aposta l’escola Pereanton reviu i actualment és un dels centres educatius més escollits per les famílies de Granollers. El projecte ha anat consolidant-se amb l’empenta d’un equip docent que treballa conjuntament amb cor i ànima en els diferents àmbits: música, dansa, cant coral, instrument i orquestra. “Per nosaltres el projecte ja no és un pla de rescat, ja forma part de l’ADN de tota la comunitat educativa: mestres, alumnes i famílies” subratlla Toni Santiago, cap d’estudis de l’escola.
La música, l’eix de tot aprenentatge
A l’escola Pereanton aborden el treball competencial de manera globalitzada a través de projectes i la música és un dels motors que permet fer-ho. La seva directora n’està del tot convençuda quan diu “la música predisposa aprendre perquè emociona, en ella hi ha molts conceptes clau i valors essencials en l’educació de tot infant”.
Per exemple, a través del cant coral poden treballar aspectes de llengua, expressió corporal o medi, mitjançant el llenguatge musical es poden reforçar conceptes i estratègies matemàtiques com ara les fraccions o el càlcul mental, amb la dansa es despleguen continguts d’educació física com ara l’equilibri, la coordinació o la lateralitat, però també aspectes matemàtics relacionats amb la geometria o seriació, també es fa un ús habitual de les eines digitals aplicades a l’enregistrament de so i a l’edició musical, entre d’altres; permet desenvolupar la sensibilitat artística en l’àmbit creatiu i expressiu. A més, d’educar en la diversitat, la interculturalitat, l’esperit crític i sobretot potenciar el treball en equip.
També ajuda molt que és una escola petita, d’una sola línia i amb la ràtio reduïda a 22 alumnes per aula. Toni Santiago comenta, “això ens permet treballar molt amb mitjos grups. Un win-win entre les sessions de música i les sessions a l’aula ordinària, on s’optimitza l’atenció a la diversitat”.
Organització del projecte
La forma d’organització és per Trams: Petits (de 3 a 6 anys), Mitjans (de 6 a 9 anys) i Grans (de 9 a 12 anys). Amb la pandèmia no poden barrejar infants de diferents classes, però quan la cosa millori els agradaria tornar el treball dels Espais d’aprenentatge en els trams de Petits i Mitjans, on infant de diferents edats aprenen plegats.
Els Petits, de 3 a 6 anys, treballen la música des de la sensibilització musical tenint en compte el seu moment maduratiu i amb l’objectiu d’oferir un primer contacte amb la música plaent, ric i estimulant. Així doncs, tenen dues sessions de música i una de dansa a la setmana.
Quan arriben a Mitjans continuen amb dues sessions de música i moviment, una de dansa, i s’incorpora una sessió d’agrupació instrumental Orff (com a prèvia a la Big Band), i una sessió de cant coral. A l’últim trimestre de primer fan una roda d’instruments perquè els provin i facin una selecció dels tres que més els agraden. En acabar el curs, se’ls adjudica l’instrument que tocaran al llarg de tota la Primària.
A partir de segon continuen amb totes aquestes sessions i se n’incorpora una més d’instrument i una altra de Big Band, amb tothom o per seccions: vent fusta, vent metall o rítmica. Així, arriben a segon fent sis sessions (de tres quarts d’hora) a la setmana de música, moviment i dansa. “És bonic veure com a partir de 2n cada grup es converteix en un cos de dansa, en una coral i també en una Big Band. Treballen cohesionats, es crea un important sentiment de pertinença, i es reforça molt la comunicació entre ells” afirma Àgata Medalla.
A més, a sisè com que amb la seva Big Band tenen un repertori prou ampli fan unes colònies musicals al Camp d’Aprenentatge Pau Casals al Vendrell, on enregistren tots els temes apresos al llarg de la seva escolaritat. Fins i tot, el director de la Big Band, en Toni Cuesta, arranja una peça especial per a cada promoció. “Quan acaben l’escola a molts els costa desvincular-se de tot el que han viscut aquí, ens agradaria fer una Big Band d’ex-alumnes, però el dia a dia de cadascú no ho posa fàcil. Sabem que alguns continuen amb la seva formació musical més enllà de l’escola, i això ens fa molt feliços”, explica el cap d’estudis.
Fins l’any 2020, el projecte “Música per a créixer” era possible gràcies al fet que a l’escola hi havia instruments musicals per muntar fins a tres Big Bands senceres. de manera que 3 infants compartien un mateix instrument canviant-ne les embocadures, etc. Amb la pandèmia però, el projecte trontollava, ja no es podien compartir-los i van haver de fer una crida a la ciutat i a les famílies per recollir instruments. Àgata Medalla afegeix “fins i tot els mestres van cedir instruments personals i els que van faltar els vam comprar perquè cada infant tingués el seu. Així doncs, ara mateix tenim cinc Big Bands senceres. Això també suposa una despesa important, perquè aquí cal sumar-hi les assegurances, etc.”
Qualsevol excusa és bona
Aquí celebren totes les festes i celebracions. Tot és una oportunitat per connectar amb l’entorn a través de la música. Els alumnes participen en diferents projectes musicals com la Cantània o la Trobada de Corals de Primària. Però també de la vida cultural de Granollers, per aquest motiu, sovint els Cors i Big Bands de l’escola Pereanton formen part de la programació de propostes com Concerts a la fresca o el Festival de Jazz de la Granollers.
A més, ofereixen mostres, concerts i assajos oberts en espais emblemàtics com la Porxada, a la plaça Maluquer, també a llars de jubilats i residències de gent gran i altres actes organitzats per la Regidoria de Cultura o d’Educació de la ciutat.
Equip docent i famílies involucrades
Un dels trets característics de l’equip de mestres del Pereanton és la codocència, el suport i el treball en equip. “Com que treballem per trams és molt enriquidor que tres tutores puguin treball plegades. Fem reunions de coordinació a on els mestres especialistes assignats a cada tram comparteixen idees i maneres de desenvolupar diferents projectes i propostes d’aprenentatge”, subratlla Toni Santiago.
A més, estan en constant formació, per tal d’ampliar el seu coneixement i aprendre nous recursos de diferents enfocaments pedagògics de la música, com ara l’Orff-Schulwerk o la MLT Gordon. Toni Santiago puntualitza: “no ens casem amb cap pedagogia o metodologia específica. Per nosaltres, tot són recursos, i això ens permet com a equip anar revisant i actualitzant la nostra mirada i la nostra comprensió sobre la manera com els infants aprenen i com la música pot afavorir aquests processos.
El projecte “Música per a créixer” també afavoreix la participació i la implicació de les famílies amb l’escola. A banda dels cicles de concerts que fan oberts, també tenen un sistema d’assajos a les tardes, on les famílies acompanyen alguns infants durant l’estudi de l’instrument. A més, hi ha moltes activitats perquè les famílies participin en primera persona, com ara un grup d’ukelele, un grup de cant coral i darrerament, s’han començat a sentir veus sobre la creació d’una nova Big Band de mestres i familiars.
1 comentari
Moltes gràcies per l’article! És una meravella poder compartir el projecte amb la resta de la comunitat educativa.