Ja fa temps que veiem com les arts són cada cop més presents a l’educació des de diverses disciplines, i com s’han convertit en una eina poderosa per a la formació integral de la persona, per al seu desenvolupament cognitiu, emocional i relacional, amb efectes remarcables sobre l’autoestima, el reconeixement de l’altre, la inclusió de la diversitat, el treball en equip i la gestió de les emocions.
A Catalunya tenim diversos organismes que vetllen per la cultura i l’educació, però pocs que es comprometin amb les arts a l’educació. El Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA) té, entre les seves funcions, vetllar pels ensenyaments artístics i per la presència de les arts a l’educació obligatòria, que arriba a tota la població sense exclusions. Aquest és conscient que l’educació en les arts és condició indispensable del dret de la ciutadania a la cultura, que capacita l’alumnat per al gaudi estètic, per al discerniment crític i per a la pràctica expressiva i creativa. I que només potenciant-la podran superar-se els actuals sostres culturals, tant de públics com d’iniciativa cultural i artística de la ciutadania.
En aquest sentit, la presidenta del CoNCA, Vinyet Panyella ha declarat: “Estem a favor dels drets culturals; de l’educació en la cultura, de l’alfabetització cultural i dels ensenyaments artístics en l’educació obligatòria, perquè només el seu caràcter universal garanteix la no exclusió”.
Un espai de trobada
Les experiències innovadores en aquest camp són nombroses al nostre país, però es troben disperses, sense prou connexió entre elles, sense mecanismes d’intercanvi suficients. I les polítiques al seu favor tampoc no constitueixen encara un sistema d’objectius compartits, amb la deguda cooperació entre les administracions.
Per tot això, el CoNCA s’ha proposat convocar el 1r Fòrum de les Arts a l’Educació amb l’objectiu de donar més presència a les arts com a llenguatge i com a competència transversal a l’educació obligatòria compartint experiències existents, tant a Catalunya com al conjunt europeu. I crear així un espai únic per posar en comú experiències, reflexions i propostes entre els agents professionals implicats; per posar-les en valor davant l’opinió pública; per crear comunitat, per generar recomanacions i aconseguir compromisos de les administracions.
El CoNCA organitza aquest espai de trobada entre el sector educatiu i cultural amb la participació del Consell Rector del Fòrum de les Arts a l’Educació, integrat pel Departament d’Educació, el Departament de Cultura i el Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, així com representants de les quatre diputacions catalanes, l’Ajuntament de Barcelona, la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), l’Associació Catalana de Municipis (ACM), la Coordinadora Catalana de Fundacions, la Fundació Jaume Bofill i la Fundació Interarts.
Programa i ponents
El programa del 1r Fòrum de les Arts a l’Educació compta amb tres ponències destacades, espai de diàleg i grups de treball.
La primera ponència, Les raons de les arts a l’educació, tindrà lloc divendres 1 d’abril i comptarà amb la participació de Mylène Bidault, de l’Alt Comissariat dels Drets Humans de les Nacions Unides; Marina Garcés, filòsofa; Núria Sempere, directora general de l’ESMUC, i Jordi A. Jauset, divulgador científic.
Els models d’actuació, tindrà lloc dissabte 2 d’abril al matí i comptarà amb la participació d’Ester Bonal, professora de música; Sergi Díaz, director de Cultura i Educació als Barris de l’Ajuntament de Barcelona; Marta Esteve, vocal de la Coordinadora de Fundacions i directora de la Fundació Carulla, i Lluís Vallvé, mestre d’Educació Visual i Plàstica.
Per últim, dissabte a la tarda, La formació de formadors, comptarà amb la participació de Fernando Hernández-Hernández, professor de la Unitat de Pedagogies Culturals de la Facultat de Belles Arts de la UB; Albert Casals, professor del Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la UAB, Josep Lluís Zaragozà, catedràtic de Música a l’ensenyament secundari i professor de Didàctica General de l’ESMUC, i Senén Roy, educador social.
A més, durant els dos dies hi haurà un Plató de Diàlegs, on entitats culturals i centres educatius conversaran entre ells, fent uns duets art-escola presentant les seves bones pràctiques per tal que els assistents puguin gaudir-ne en directe i, a més, es gravaran per poder fer-ne difusió posteriorment.
Dissabte també hi haurà grups de treball sobre els models d’actuació i sobre la formació de formadors. Els assistents podran participar en els suggmeriments que serviran de base per a la Carta de les Arts a l’Educació. Aquesta vol ser una declaració de principis, una compilació de recomanacions i uns primers compromisos de les administracions. Un cop redactada, el Consell Rector del Fòrum de les Arts a l’Educació la presentarà com a la cloenda del Fòrum dissabte a la tarda.
A partir d’aquí, es crearà una Comissió Permanent que s’encarregarà de fer el seguiment del procés obert i de convocar, cada dos anys, edicions successives del Fòrum, destinades a fer el balanç i a propiciar l’actualització de plantejaments i compromisos.
Mapa en constant construcció
En el marc del Fòrum, també es presentarà una primera versió de la Cartografia de les Arts a l’Educació a Catalunya, un mapa en construcció que vol fer emergir les iniciatives existents a les escoles i instituts en les etapes d’infantil, primària i secundària obligatòria, tot fomentant la relació i l’intercanvi entre els centres. També té com a objectiu difondre les institucions, entitats i col·lectius que promouen programes i projectes en aquest àmbit.
Amb aquesta finalitat, s’ha activat una bústia activa i continua per a rebre propostes amb la voluntat d’anar-les incorporant en noves revisions i ampliacions. A més, hi haurà una bústia física els dos dies que durarà el Fòrum per tal que aquelles entitats i centres educatius que tinguin un projecte artístic que es desenvolupi durat l’horari lectiu de l’educació obligatòria puguin adreçar les seves propostes per tal d’anar enriquint aquesta cartografia de tot Catalunya.