L’únic aprenentatge perdurable és aquell que és significatiu, que té sentit per a l’alumne perquè pot relacionar-lo amb la seva realitat i amb el món que l’envolta, i que s’assoleix de forma vivencial, a través de l’experiència directa. Considerem que aquest encaix es potencia quan posem el focus en cinc competències bàsiques que permeten aconseguir l’èxit en qualsevol àmbit de la vida: el creixement emocional, la creativitat, la comunicació, el compromís amb la ciència i la consciència ambiental. L’escola cooperativa integra, a més, valors humanistes, els quals incorpora en cada acció, en cada projecte, en cada racó de l’escola i en tots els cursos, però es fan evidents i prenen sentit quan es projecten en una proposta transversal i competencial com pot ser el treball teatral.
Els premis Dracs que fem a l’escola són uns certàmens literaris que se celebren cada any per la Diada de Sant Jordi. L’organització, producció i desenvolupament de l’acte, però, recau en l’alumnat de tercer d’ESO en un projecte anual on poder aplicar elements del teatre, no només els actorals, sinó també treball de les arts gràfiques o literàries i dels mitjans audiovisuals com són la presentació dels Premis, la confecció dels decorats, el disseny i l’execució de diverses coreografies, l’escriptura del guió i del guió tècnic, la realització de diversos vídeos, etc. Aquest exercici de responsabilitat i compromís els permet fer un pas endavant en el disseny i l’execució d’un projecte global amb el qual poden gaudir i compartir de forma participativa, democràtica i col·laborativa, basat en l’eix comú del cooperativisme i que han anat adquirint des de ben petits.
És a través del compromís i la implicació en els projectes, juntament amb la creativitat, l’emprenedoria i l’ús de les noves tecnologies on neixen i es desenvolupen unes pràctiques educatives innovadores que faciliten l’adquisició de coneixement i l’aprenentatge significatiu dels alumnes. Al mateix temps, com l’aplicació dels principis de l’autoajuda, del treball en equip, de l’autogestió, de l’autonomia i de la independència; un projecte socialment responsable, democràtic i participatiu que els permet mostrar una visió crítica de la realitat que els envolta.
L’alumnat de 3r d’ESO cada any és l’encarregat de l’organització, producció i desenvolupament dels premis Dracs que fem a l’escola; això implica teatre, arts gràfiques, decorats, coreografies, guió, realització de vídeos…
Però un projecte com aquest ha de tenir repercussió més enllà d’una classe en concret, ja que un dels valors cooperatius són l’impacte i el retorn social. Esdevé un exemple de com treballar de forma cooperativista per a la resta de l’escola, però també per a la implicació i compromís de la comunitat educativa constituïda per les famílies i estretament vinculada amb el barri, el poble o la ciutat. A tall d’exemple, el jurat dels premis literaris està constituït per exalumnes, antigues famílies i antics mestres i professors de l’escola, que decideixen els finalistes i els guanyadors i guanyadores dels premis en un procés totalment democràtic.
D’aquesta manera, el projecte de treball teatral és la guia que permet educar els joves i els infants en els valors cooperatius amb una vocació social i una mirada global: unint competències transversals i els principis cooperativistes de l’escola.
Marina Amorós, Tània Puerto i Eloi Puigventós són mestres de l’Escola cooperativa Sant Jordi de Vilassar de Dalt, escola membre d’EscolesCoop