L’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA), Time Out i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, amb el suport de la Generalitat de Catalunya en el marc del Pla d’Impuls del Teatre, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona, engeguen la campanya Cap Butaca Buida, una iniciativa pionera al món que pretén convertir Catalunya en l’epicentre mundial de les arts escèniques el dissabte 16 de març.
Els seus impulsors busquen poder omplir totes les butaques de les sales adherides al projecte a través de la implicació de milers d’espectadors. Una proposta insòlita que a Catalunya servirà per donar el tret de sortida dels actes de celebració de la Setmana Mundial del Teatre, que enguany es prepara amb la intenció de batre rècord d’espectadors en un mateix dia, i a la vegada, iniciar la que esdevindrà la Diada Nacional del Teatre, a l’estil d’altres diades culturals ja incorporades en el calendari com l’arrelat Sant Jordi.
En la seva presentació, el passat 18 de desembre, la consellera de Cultura de la Generalitat, Natàlia Garriga, va assenyalar que la iniciativa és una bona oportunitat per “promoure el teatre arreu de tot el país. Un aparador per reflectir el gran talent que hi ha a casa nostra, i sobretot, una manera de motivar a tota la ciutadania a anar al seu equipament més proper i gaudir de les arts escèniques.”
Un Sant Jordi del Teatre
Fins al 31 de gener, es convida tots els teatres de Catalunya a formar part de Cap Butaca Buida. La venda d’entrades estarà disponible a la web i s’anirà actualitzant amb els espectacles i teatres que s’adhereixin al projecte. A partir del mes de febrer es posarà en marxa el comptador del total de butaques disponibles i les entrades venudes fins al moment, activant un compte enrere a mesura que es vagin omplint, que estarà sempre actiu a la web de capbutacabuida.cat. S’hi poden trobar espectacles de diferents temàtiques i per a diferents tipus de públic.
Actualment, es van adherint més i més teatres a la proposta, tot i que molts no ho poden fer perquè en aquelles dates no tenen cap programació prevista. Però, tot i això, la llavor ja s’ha plantat i de cara a pròximes edicions el projecte ja s’ha donat a conèixer. Com bé explica Isabel Vidal, presidenta de l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (Adetca), “Catalunya és teatral i encara amb una bona perspectiva una etapa de creixement a partir del treball coordinat de tots els agents. Hi ha també reconeixement per part del públic, d’una bona cartellera, i d’un sistema teatral modèlic. Cap Butaca Buida neix com a culminació comunicativa d’aquest sentiment de pertinença cultural, i d’aquest fet diferencial en la centralitat de les arts escèniques per part del sector i de les administracions”.
Així doncs, Cap Butaca Buida neix amb vocació de permanència. “El proper 16 de març serà la primera fase d’un dia que ha vingut per quedar-se. Serà el primer Sant Jordi del Teatre: un dia en què tot girarà entorn de les arts escèniques”, remarca Toni Albaladejo, membre de la junta d’Adetca encarregat del projecte. Una jornada farcida d’activitats “on tothom, el públic habitual de les sales, però també el que no, tingui marcat al calendari que aquell és el dia per anar al teatre. Que es regali teatre com a símbol de pertinença a una societat culta, solidària i oberta” afegeix Eduard Voltas, Director General d’Estratègia de Time Out a Espanya i França.
Una iniciativa solidària
A més, Cap Butaca Buida és una iniciativa que vol demostrar al món el potencial cultural de Catalunya i ser, a la vegada, solidària. El sector fa anys que reclama el 2% del pressupost de la Generalitat per inversions en cultura i és per aquest motiu que Adetca destinarà aquest mateix percentatge mínim de la recaptació total a un projecte que utilitzi la cultura com a eina de millora i transformació social. En aquesta primera edició, l’entitat beneficiària serà Pallassos sense fronteres per “la seva tasca humanitària”.
Cap Butaca Buida és una campanya que depèn de la mobilització de la gent. Una mobilització que s’ha de fer poble a poble, barri a barri, teatre a teatre. Cada català i cada catalana que estigui omplint la seva butaca sabrà que està participant d’una fita col·lectiva que traspassarà totes les fronteres.
Acte de presentació
El tret de sortida de la campanya de Cap Butaca Buida es va donar el passat 18 de desembre al Teatre Romea. L’acte, conduït pel periodista, escriptor i actor Xavier Graset i amenitzat des de la platea per les intervencions del duet format per Carles Xuriguera i Fel Faixedas, va comptar amb les intervencions dels impulsors de la iniciativa Isabel Vidal, presidenta d’Adetca, i Toni Albaladejo, vice-president d’Adetca, encarregat del projecte; Eduard Voltas, director general d’Estratègia de Time Out a Espanya i França; Rosa Romà, presidenta de la CCMA; Aïda Llauradó, diputada adjunta de l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona; Xavier Marcé, regidor de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona i la consellera de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Natàlia Garriga, així com diverses personalitats del món de les arts escèniques, que van fer una crida “al conjunt de teatres i comunitats teatrals de Catalunya a sumar-se a la iniciativa” i a la implicació dels diferents agents de les arts escèniques en la campanya.
Un d’aquests còmplices imprescindibles és la FAC (Federació d’Ateneus de Catalunya) que, a través del seu projecte XTAC (Xarxa de teatre Ateneus de Catalunya), sumarà les butaques d’aquestes sales referents del teatre no professional que ve a completar el mapa d’equipaments públics i privats del país.
La presidenta de la CCMA, Rosa Romà, va assenyalar que “a Catalunya sempre ens han agradat els reptes. Demostrem-ho un cop més. Demostrem al món que Catalunya és una gran potència cultural i, concretament, teatral. Aquest és el missatge que hem d’enviar. Un missatge d’orgull que, 3Cat, des de totes les seves finestres, ens comprometem a difondre i amplificar.”
Per la seva banda, Aïda Llauradó, diputada adjunta de l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona, va remarcar que “des de la Diputació i al costat dels ajuntaments, tenim el deure de sumar sinergies entre tots i totes, arreu del territori, per fer que aquest projecte sigui un èxit, i una aportació més per enfortir la nostra cultura”.
Xavier Marcé, regidor de Cultura i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona va afegir que “estem davant d’un repte interessantíssim, d’una proposta que ens enriqueix com a país, d’una nova manera continuar i reconvertir aquest sector en una activitat cultural amb la seva essència, d’anar més enllà” en la que “tots hi hem de col·laborar i per descomptat l’Ajuntament recolzarà”.
Tota la campanya té un gran repte: que l’esdeveniment del 16 de març converteixi tot el territori català en una gran festa del teatre. Un dia en què tots els teatres duran a terme una acció conjunta que permetrà visibilitzar l’èxit de la jornada així com diverses activitats vinculades a aquest gran esdeveniment cultural. Aquell dia també es farà una festa final a Barcelona amb la presència d’autoritats i personalitats del món de la cultura.