A Catalunya hi ha escoles petites i rurals amb grans projectes educatius. Aquest és el cas de l’escola Sant Jordi de Sant Pau d’Ordal, una escola d’una sola línia amb 111 alumnes i 15 docents que s’alça enmig de camps de vinya, presseguers i altres arbres fruiters. Bona part de les famílies de la zona es dediquen a l’agricultura o a la viticultura.
La intrínseca relació entre la natura i l’art
En aquest context, ja fa més de vint anys que va néixer el projecte Tresor i que és la raó de ser de l’escola, on el seu entorn esdevé tot una oportunitat. Per això, impulsen el coneixement de la realitat pròpia i l’utilitzen com a punt de partida per descobrir-ne d’altres. En aquest sentit, el claustre considera l’entorn i la natura que envolten l’escola com una font d’inspiració per al llenguatge creatiu dels infants. “Per això, els animem que l’estimin i la cuidin com farien amb ells mateixos, perquè la natura acaba sent essencial per a la seva creativitat”, explica Àngels Calvo, la directora de l’escola Sant Jordi.
El desenvolupament de les creativitats en els infants és primordial, ja que en aquestes s’amaga la clau de la felicitat en l’etapa adulta. “No sabem quina serà la seva feina, però sí que podem dir que l’art els permetrà ser imaginatius i versàtils, i això els permetrà adaptar-se sempre en qualsevol situació i buscar-hi la part positiva”, afegeix Calvo.
L’art ens defineix com a espècie i ens humanitza, és un llenguatge universal i el centre del projecte Tresor. Com comenta la directora: “volem ensenyar a crear bellesa, a dotar de bellesa cada acte que realitzem, ja que això ens nodreix per dins, ens alimenta l’ànima”
A més, a través del projecte Tresor també es fa un treball d’educació emocional, ja que aquest crea l’espai necessari on fer aflorar sensacions, sentiments i preocupacions, tant individuals com col·lectives. Si la convivència i el benestar personal i grupal és bo és molt més fàcil treballar de forma correcta i fructífera.
Treball globalitzat i en tots els cursos
El projecte Tresor fa un treball globalitzat, està inclòs en totes aquelles àrees i en totes aquelles ocasions que sigui possible. Com ara en l’enquadernació de l’àlbum del trimestre, en intervencions artístiques al medi, en la música que escolten mentre treballen, etc. Les arts formen part del dia a dia de l’escola, tant en els entorns d’aprenentatges com en totes les hores lectives possibles.
En el projecte Tresor hi participen tots els cursos des d’I3 fins a 6è de Primària. Els més petits treballen molt en el bosc, i els mitjans i els grans en altres espais d’aprenentatge que han anat sorgint del seu entorn al llarg dels anys. Com són l’hort i la caseta dels ibers que gestionen els nens i nenes de primer, segon i tercer; i el galliner i la vinya que en són responsables els nois i noies de quart, cinquè i sisè. S’organitzen com petites empreses que funcionen com a cooperatives i els nens i nenes són els encarregats de millorar-los amb els mateixos diners que van obtenint dels productes que produeixen.
“Aquests espais acaben creant necessitats d’aprenentatge, per això tot allò que cal aprendre ja sigui de matemàtiques, llengua, medi, etc. s’intenta utilitzar amb exemples situats en aquests espais per tal d’entendre més fàcilment”, subratlla Calvo.
Al llarg del curs es van creant diferents intervencions artístiques. Una de les més boniques és la que fan a la vinya coincidint amb el solstici d’hivern que té per objectiu portar llum en aquest espai i sovint es compta amb la col·laboració d’artistes locals. També se’n fa una a final de curs a la festa final de l’escola on els principals protagonistes són els colors i la música. En totes elles, la natura representa un recurs perfecte per a treballar molts conceptes bàsics.
Són instal·lacions artístiques que caduquen, però a on tothom participa alumnes, famílies i mestres. Com diu Calvo “Cadascú hi té la seva veu. Tothom pot expressar-se artísticament i dir-hi la seva, independentment de l’edat que tingui”.
L’escola com a agent generador de canvi social
A través del projecte Tresor es crea una civilització regenerativa, col·laborativa, pacífica i igualitària que utilitza les arts i la cultura per restablir i restaurar els ecosistemes, i que fa front a l’emergència climàtica del nostre planeta. Aquestes accions només són possibles creant xarxa i treballant conjuntament.
Com subratlla Calvo, “l’escola ha de ser un agent generador de canvi social, però també ha de ser prou oberta perquè cadascú hi pugui dir la seva. Cada família, cada entitat i cada infant ha de ser respectada en la seva originalitat per tal de poder enriquir-nos i sostenir-nos com a comunitat”.
Però, tot això passa en un ritme lent i tranquil, perquè la natura no es mesura amb els mateixos rellotges que els humans. El projecte Tresor permet treballar amb els ritmes poc accelerats de la terra i l’art, cal saber esperar per obtenir-ne els fruits. Fins i tot, en la natura el procés de gestació és molt més llarg que el de l’expressió artística. Així, els nens i nenes cultiven també la paciència i l’espera. “Cal ensenyar a viure tranquil, una cosa que ara mateix sembla molt difícil. Cal saber esperar perquè mentre gestem també aprenem i experimentem i tot això també educa”, comenta Àngels Calvo.
Aprenentatges que van més enllà
Per tal de fer extensius tots els seus aprenentatges, l’escola Sant Jordi també difon els resultats obtinguts perquè altres persones de l’entorn com ara pagesos, productors, botiguers, etc. puguin observar i atrevir-se a innovar de manera sostenible.
Així les seves intervencions artístiques s’obren al públic en general. També fan visites guiades a la vinya de la mà dels alumnes de cicle superior. I el claustre també explica el seu projecte pedagògic a altres centres educatius que es fixen en ells.
En totes les accions i festes del centre s’impliquen les famílies i els alumnes que sempre tenen comentaris positius i record del seu pas per l’escola Sant Jordi.