És per això que les expressions culturals han d’entrar als centres educatius per quedar-s’hi i passar a ser centrals. Perquè emocionen i són expressions, eines i recursos per a l’aprenentatge significatiu.
La realitat, però, ens mostra que encara queda molt camí per recórrer, malgrat l’existència d’estudis que evidencien que l’educació artística i la participació cultural milloren els nivells de benestar, salut i educació, i generen beneficis socials lligats al desenvolupament de societats més cohesionades i sostenibles. La professora i investigadora de la Universitat de Barcelona, Anna Villarroya, així ho explica didàcticament al primer capítol de la Nadala 2019.
Entenem la cultura i l’educació com a dos pilars fonamentals per transformar una societat que volem viva, inquieta, desperta i que haurà d’aportar solucions creatives als reptes que planteja el present i el futur. Especialment durant aquests moments que estem vivint de crisi social, sanitària i també emocional, cal promoure un debat que sentim més urgent que mai on la cultura i l’educació esdevinguin catalitzadores de canvi social, fomentant la reflexió i creant nous espais per repensar noves maneres d’entendre i habitar el món.
És per això que des de la Fundació Carulla proposem reflexionar sobre la cultura i l’educació en l’actual context de pandèmia des de les pàgines de la nostra publicació anual. La cultura està transformant l’educació, ja sigui mitjançant la presència de les arts a les aules o bé educant des dels equipaments culturals.
El rol de la cultura com a agent educador és el fil conductor de la publicació, així com presència de la creació artística a les aules per promoure la confiança i l’empoderament dels més joves. Les arts són una eina contrastada per combatre la segregació en zones de complexitat econòmica, social o educativa; una manera per aconseguir millors resultats acadèmics; i una forma de despertar la curiositat i el sentit crític de l’alumnat.
En aquesta línia, hi ha moltes experiències en els centres educatius del nostre país: les escoles Tàndem de la Fundació Catalunya La Pedrera, el nostre programa Connexions, els Planters de ConArte Internacional, Cinema en curs d’A Bao A Qu, EN RESIDÈNCIA de l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, entre altres. Projectes que caldria connectar per sumar coneixement i convertir-los en laboratori.
Quin és el nivell d’aprenentatge, de curiositat, de cohesió en els infants que participen d’aquestes activitats? Com podríem fer extensiva la vivència a la resta de l’alumnat?
Tàndem, Cinema en curs, En Residència, Connexions… cal que aquest tipus d’experiències deixin de ser una anècdota i que l’educació artística sigui una oportunitat per tots els infants
Ens cal que aquest tipus d’experiències deixin de ser una anècdota i que l’educació artística sigui una oportunitat per tots els infants d’aquest país. Connectar els agents culturals i els agents educatius per construir una educació que no deixi ningú de banda.
Cal transformar l’educació, posar-hi la cultura i les arts com un dels eixos de creació i aprenentatge i donar l’oportunitat a tots els nens i les nenes perquè tinguin una mirada crítica i constructiva per decidir com voldran que sigui el món on viuran.
La cultura transforma l’educació, l’educació transforma les persones, i les persones transformem el món.