El MACBA té un alt compromís amb l’educació. Els grups d’escolars poden visitar les exposicions temporals, la Col·lecció permanent de la mà d’un artista educador o de forma lliure. Cada any el museu ofereix als centres educatius, des d’infantil fins a secundària, cicles formatius, i universitats un ampli ventall de propostes per a treballar l’art dels nostres dies.
Les activitats educatives es porten a terme els dies de cada dia amb cita prèvia, tenen una duració d’una hora i mitja aproximadament i s’ofereixen en català, i castellà. El preu és prou assequible per grup amb un artista educador que us acompanyarà durant tota la visita. Però si es vol visitar de forma lliure el cost es redueix a la meitat, a més, si els nens i nenes són menors de 14 anys tenen l’entrada lliure.
Aquest curs 2020-21 el MACBA ha hagut d’adaptar les seves propostes per la situació de pandèmia que encara estem vivint, però segueix apostant per la cultura i l’educació amb totes les mesures de seguretat sanitàries marcades per les autoritats. Aquestes es revisen constantment seguint els canvis i modificacions de les pròpies restriccions que vivim.
De P4 a 2n
Per als cursos de P4 a 2n de primària trobem l’activitat Com sona un museu? Recorregut sonor pel museu. A través d’una escolta activa els més petits podran acostar-se al museu com a un espai viu a on hi passen moltes coses. Només hauran d’apropar l’orella per a tots els racons i comprovar si el MACBA respira o com li batega el cor. Una aproximació vivencial al museu, on l’edifici i les obres es converteixen en una gran partitura que pot sonar i ser ballada.
Els artistes educadors encarregats de dinamitzar la visita-taller són Àngela Peris, ballarina i coreògrafa, i Jorge Horno, artista plàstic i coreògraf. Tots dos treballen especialment el moviment i el so, per això acompanyen als visitants en un recorregut singular pels espais del MACBA.
Una exploració 100% sensorial a partir del cos i la veu per tal de prendre consciència de les peculiaritats de l’edifici dissenyat per Richard Meier als anys 90. Però també una molt bona proposta per a reconèixer formes geomètriques, sons i ritmes, i diferents colors i tonalitats.
Per a més informació i reserves cliqueu aquí.
De 3r a 6è
Per als que següents cursos de primària, de 3r a 6è, però també per a educació especial i grups amb diversitat funcional, el museu ofereix l’activitat Dibuixa, copia i distribueix. Una visita-taller per a la col·lecció permanent Un segle breu: Col·lecció MACBA.
A partir del propi dibuix, els participants observen amb atenció aspectes singulars de les obres i del context històric que els envolta. D’aquesta forma entenen que cada artista té una forma diferent d’expressar-se afectat pel context social i econòmic que li ha tocat viure. En aquesta activitat ens fixarem sobretot en aquells artistes que han utilitzat la imatge i la producció gràfica, que són els que tenen més presència en l’exposició. Amb aquest exercici inicial el que es vol es obrir interrogants, explicar conceptes i potenciar el diàleg entre els alumnes i les obres exposades.
A l’exposició també es mostren els formats i procediments que permeten la còpia, ja que els artistes de l’època tenien la voluntat d’assajar formes de distribució de les obres. Per tal de posar en pràctica aquest esperit de seriar i fer circular les idees es proposa als nens i nenes crear el seu propi fanzine. Així tots els dibuixos realitzats en la primera activitat queden recollits en un únic treball per a cada alumne.
La visita acaba amb un exercici per copiar, transformar i distribuir fora del museu el que ha sorgit a les diferents sales de l’exposició. Una proposta final on acció i pensament van de la mà per treballar sobre l’acte de prendre la paraula i fer-la circular.
A càrrec d’Estel Boada, Alba Rihe, Joan Manel Pérez, Anna Irina Russell i Tinta Fina, tots ells artistes.
Per a més informació i reserves cliqueu aquí.
ESO, batxillerat i cicles
Per als que ja són més grans, alumnes de secundària, batxillerat i cicles formatius el MACBA suggereix L’art com a resposta. Un recorregut per la Col·lecció permanent per a crear una experiència singular amb l’art a partir de desvelar-ne la seva complexitat.
Aquesta proposta se centra en un conjunt d’obres de la Col·lecció que testimonien les tensions en la història de l’art al llarg d’un segle (breu) en relació amb diversos contextos culturals, socials i polítics. Una activitat que ens permetrà fer un repàs per la història contemporània però també que ens obrirà un canal de reflexió amb els adolescents a on escoltar les seves preguntes, inquietuds i pensaments sobre el nostre món. Construïnt juntes l’experiència d’aproximació a la Col·lecció MACBA
A càrrec dels artistes educadors: Itxaso Corral, Antonio Gagliano i Alba Rihe.
Per a més informació i reserves cliqueu aquí.