Els alumnes de primària i secundària de diferents centres educatius de la ciutat i d’arreu del territori tenen en el seu currículum un espai per a les arts. A Barcelona ciutat és en part gràcies a programes específics coordinats i potenciats pel mateix ICUB i el Consorci d’Educació de Barcelona en col·laboració amb artistes, entitats i equipaments culturals de la ciutat. I a poc a poc van apareixent noves propostes amb altres agents implicats. Aquí destaquem quatre de ben recents.
Representacions de les proves pilot de la cantata Desplaçades
Fa uns mesos ja us parlàvem d’aquest projecte artístic i educatiu creat per l’Associació IURTA en forma de cantata adreçada a infants. Desplaçades parla dels desplaçaments forçats a partir de la història de les seves protagonistes, la Berta i l’Anna, dues nenes que per diferents motius s’han vist obligades a canviar de lloc de residència amb les seves famílies.
Aquesta primavera just se’n comencen a representar les seves primeres proves pilot portades a terme en diferents centres educatius de la ciutat d’arreu de Catalunya. El passat 22 d’abril va ser el torn de l’escola Heura que va representar la cantata als Lluïsos d’Horta en el marc de les jornades culturals anuals que celebra tota l’escola, enguany precisament dedicades a les migracions. I just el 4 de maig els alumnes de cinquè de l’Institut Escola Mirades van fer el mateix a la biblioteca Juan Marsé de Barcelona que han treballat la proposta dins de l’aula de música i de tutoria.
Aquests dos formen part dels nou centres que han participat en la prova pilot de Desplaçades d’aquest curs a on trobem: Escola La Sínia de Vic; Escola Mestre Pla, de Castellar del Vallès; Escola Malagrida, d’Olot; Escola Parc del Saladar, d’Alcarràs; Escola Serralavella, d’Ullastrell; Escola La Bòbila, de les Preses i Coral Shalom, de Lleida.
La bona rebuda del projecte Desplaçades a través d’aquesta prova pilot, encoratja a l’Associació IURTA a desplegar el projecte a altres centres de tot el territori català el curs 2023-2024.
Pale Blue Dot al SAT! Sant Andreu Teatre
El passat 28 d’abril la companyia O’Kompany, formada per alumnes de 2n de batxillerat d’arts escèniques de l’Institut Doctor Puigvert de Sant Andreu, va estrenar el seu espectacle al SAT! Teatre.
Com definiríeu la humanitat? Aquesta és la premissa de la qual van partir els alumnes per crear Pale Blue Dot, un espectacle teixit de forma col·laborativa que inclou música, dansa i text i que reflexiona sobre l’essència de l’ésser humà i l’empremta que deixa al seu pas per la Terra.
L’obra és el resultat de la tercera edició del projecte educatiu Mètodes teatrals de creació col·lectiva, impulsat pel SAT! Teatre i l’Institut Doctor Puigvert amb la complicitat de la Fabra i Coats: Fàbrica de Creació de Barcelona, que té com a objectiu dotar als alumnes de batxillerat d’arts escèniques d’una experiència més completa en el seu camp d’especialització.
Al llarg del curs els alumnes han pogut veure el ventall d’opcions que existeixen dins el món de les arts escèniques i viure’n una experiència teòrica i pràctica. Amb l’acompanyament de l’actor, director i docent Alberto Díaz, així com de professionals de diverses disciplines, els alumnes han treballat en sessions específiques aspectes que van des de la part tècnica, la dramatúrgia i la interpretació fins al vestuari, l’escenografia, la producció i la comunicació.
Sojornar, les alumnes resideixen en un centre d’art
Un programa de residència per a artistes que permet als artistes viure i treballar en entorns nous que són diferents dels seus estudis o espais de creació habituals. Els artistes del Gremi d’Educació n’han dissenyat i també han participat com a artistes residents a escoles i instituts per apropar l’art a la comunitat educativa.
El projecte Sojornar proposa que la residència sigui a la inversa: els artistes obren les portes del Santa Mònica als nens i nenes de l’Escola Drassanes. El passat mes de març, durant una setmana, els infants de 4t de primària van habitar el centre cultural i van participar en el projecte actualment en curs Utopia Rambles i en diferents activitats organitzades pels artistes residents al centre.
Aquesta és la segona edició del projecte iniciat pel gremi d’Educació 2021/22. Enguany el programa de la residència s’ha treballat conjuntament entre els artistes del Gremi d’Educació i el claustre de l’Escola Drassanes amb l’objectiu que aquesta sigui un espai i un temps per repensar la relació que els infants i les seves famílies tenen amb el seu barri i amb La Rambla, en un any en què l’escola celebra els seus deu anys al barri.
Durant aquests dies, els infants i les mestres de l’escola van poder treballar amb diferents artistes del Santa Mònica que els van mostrar metodologies de recerca artística per reflexionar conjuntament com podem repensar les Rambles, què significa habitar aquest espai de la ciutat i com podem desplegar imaginaris col·lectius que incorporin també la mirada i el pensament de la infància.
L’art visual s’instal·la a escoles i instituts amb el programa pilot Fora de reserves
Fora de reserves és un programa d’acollida temporal als centres educatius públics d’obres del fons d’art contemporani de la ciutat, creades per artistes en actiu a Barcelona procedents del fons d’obres d’art de titularitat municipal, bona part dels quals van ser adquirides amb Fons COVID de l’any 2020.
El projecte, que inclou la instal·lació i l’exposició de les obres a instituts i escoles, reconeix els centres educatius com a espais expositius i d’extensió de la mateixa institució-museu. Fora de reserves desenvolupa diferents programes públics, educatius i de mediació, i visibilitza les feines d’especialització que hi ha dins d’un museu, amb la participació dels artistes, dels professionals de la institució, de la comunitat educativa de cada escola o institut participant, així com de l’entorn més immediat de cada centre educatiu.
Després d’aquesta edició pilot, Fora de reserves es desplegarà al llarg de tot un curs lectiu, en una versió ampliada en nombre de centres i artistes participants.
La iniciativa uneix cultura i educació per part del Consorci d’Educació, de l’Institut de Cultura de Barcelona, i el MACBA, amb la voluntat de posar la creació contemporània i el patrimoni artístic de la ciutat a l’abast de tothom per curar-lo, interpel·lar-lo i activar-lo tot generant noves capes de lectura i noves maneres d’acollir l’art en contextos poc habituals.
Així doncs, i més enllà de fer present l’art contemporani en els instituts i escoles, es pretén provocar un diàleg actiu entre els centres educatius, els centres museístics i els artistes participants. Igualment, el programa té per objectiu activar les comunitats educatives en la necessitat de tenir cura del patrimoni col·lectiu des d’una posició activa.
La primera edició pilot de Fora de reserves s’està duent a terme durant el curs escolar 2022-2023 a una escola i un institut barcelonins. Es tracta de l’Escola Ramon Casas (La Marina, Sants-Montjuïc) i l’Institut Anna Gironella de Mundet (Horta-Guinardó), centres educatius seleccionats pel Consorci d’Educació i l’equip de direcció del programa.
1 comentari
Hola Mar,
molt interessants els teus articles!
Dimarts que ve tenim una Jornada de treball del programa d’innovació araArt.
Vols venir?
16 de maig de 2023 Auditori Eduard Toldrà Conservatori Municipal de Música de Barcelona c. Bruc 110-112. A les 9:00. Organitza: Departament d’Educació.