Us hem preparat una tria d’activitats culturals educatives per als cursos d’educació primària i secundària, i alguna per al segon cicle d’Infantil. La majoria de propostes són presencials per sortir del centre i viure l’esclat de colors i olors de la primavera, però també en trobareu de virtuals i tallers per a fer a l’aula.
Com arriba el peix al nostre plat?
A Palamós trobareu el Museu de la Pesca, un espai únic en el litoral de Girona on es pot visitar una barca de pesca i una exposició sobre el fet pesquer. Per als alumnes de Primària proposen una activitat educativa per entendre com arriba el peix a casa nostra.
El recorregut guiat a través de l’exposició permanent del Museu de la Pesca i de les barques del Peix, mostra surant del mateix museu, ens permet aprendre quin és el peix de la nostra costa, com s’ha pescat i com ha arribat fins a la nostra taula.
A més, l’activitat proposa pujar i conèixer com és per dins una barca de pesca real, amb espais limitats i concrets per a una tripulació de pocs homes. Així els alumnes poden comprendre com és el dia a dia d’una barca de peix, des de l’art de la pesca passant per la subhasta de peix, les peixateries i acabant a la nostra cuina i al nostre plat.
El museu compte amb una exposició permanent i un audiovisual animat. A més de diverses maquetes de tècniques de pesca, objectes reals, fotografies i audiovisuals al llarg de tot el recorregut expositiu. I les barques del peix, la mateixa embarcació, surant amarrada davant el Museu que és un dels seus principals atractius.
A ritme de Mambo
Teniu ganes de fer les maletes i viatjar a països amb ritmes llatins? A finals d’abril a la programació escolar de l’Auditori hi trobareu Maaambo, una proposta única dirigida per La Cubana.
Els músics de la Banda Municipal de Barcelona ens tocaran obres d’Arturo Márquez, Alberto Ginastera, Astor Piazzolla, Antonio Carlos Jobim i Moisés Moleiro, entre d’altres. Un recorregut musical per aprendre i reconèixer el so del tango, la salsa, el mambo, el danzón o el cha cha cha. Segur que més d’un acaba aixecant-se de la butaca i ballant al ritme de les cançons.
Una sortida escolar ideal per a treballar la música i la cultura d’Amèrica Llatina especialment dirigida a alumnes de 3r a 6è de Primària, i també de 1r i 2n de Secundària.
Uns jardins noucentistes amb vistes al mar
Cada any per primavera vivim un esclat de colors i olors, el millor lloc per viure-ho i gaudir-ho és un jardí botànic. Us recomanem visitar el jardí noucentista de Santa Clotilde a Lloret de Mar dissenyat per l’arquitecte Nicolau Maria Rubió i Tudurí el 1919. Un jardí històric i que forma part de l’Itinerari Cultural Europeu de Jardins Històrics del Consell d’Europa.
Situat sobre la cala verge de Sa Boadella amb vistes al mar compte amb 26.830 m² d’extensió, a més de plantes i arbres també hi trobareu estàtues de personatges mitològics i elements arquitectònics com escales i rampes que s’integren de ple a la natura.
Entre les seves propostes escolars hi descobrireu Perduts als jardins de Santa Clotilde, un joc de descoberta perquè alumnes de Cicle Mitjà i Cicle Superior de Primària investiguin tot el que amaguen les plantes d’aquest indret. Una activitat lúdica per comparar les diferents parts de les plantes per tal d’identificar-les i a la vegada, per aprendre a estimar i cuidar el nostre entorn natural i el nostre patrimoni històric.
Una nissaga catalana de fotògrafs
Aquest any el Museu d’Història de Catalunya ha estrenat l’exposició temporal Els Català, fotògrafs d’un segle que fa un recorregut per la trajectòria de tres fotògrafs d’una mateixa nissaga, màxims exponents de la fotografia a Catalunya, i que es podrà visitar al museu fins al 25 de setembre.
El museu proposa activitats educatives per als diferents cursos. A partir d’una visita dinamitzada a través de l’obra d’Els Català, els alumnes de Batxillerat poden estudiar els fets més rellevants del context històric de l’època i a la vegada introduir-se en la fotografia analògica.
La visita també permet conèixer l’àmbit dedicat a la fotografia de retrat, treballant i experimentant els diferents plans i enquadraments fotogràfics. I també l’àmbit dedicat a la publicitat, posant especial èmfasi en el cartell Aixafem el feixisme, per evidenciar i reflexionar sobre la potència comunicativa de les imatges. A més, d’aprendre les diferents tècniques fotogràfiques, descobrint i experimentant la manera de fotografiar i les innovacions que van aportar la nissaga d’Els Català.
Finalment, en l’espai lúdic de l’exposició, es du a terme una activitat experimental centrada en un dels aspectes claus del llenguatge fotogràfic: la llum.
Com a dins d’un volcà
Us imagineu entrar dins d’un volcà? Encara que sembli increïble ara és possible amb el nou Espai Cràter d’Olot. Un innovador centre expositiu dels volcans, del paisatge i de la societat del camp volcànic de la Garrotxa, la zona amb més volcans de Catalunya, això sí tots ben adormits.
Aquí podeu fer una visita guiada per aquest fantàstic centre d’interpretació i comprendre el vulcanisme de forma divertida i amena. Descobrireu, dialogareu i reflexionareu sobre la formació i estructura del nostre planeta, l’activitat volcànica, els seus materials i característiques, la prevenció i el risc, el paper que han jugat els volcans en la comarca i els reptes socioambientals de futur.
La sala expositiva de l’Espai Cràter compta amb espais immersius, tecnològics i analògics, que són plenament interactius i per a tots els públics. També tenen tot un extens catàleg d’activitats per a centres escolars dirigides als diferents nivells educatius. A més, podeu completar la sortida visitant el volcà Montsacopa, ja que el centre està situat just al costat d’aquest.
A favor d’una masculinitat lliure d’arquetips
Dins el programa educatiu Construir Mirades de Drac Màgic trobem Masculinitats en revisió, nois en acció, una sèrie de curtmetratges a favor d’una masculinitat lliure d’arquetips pensada per les etapes educatives de l’ESO, Batxillerat i cicles formatius.
Aquesta selecció cinematogràfica planteja una revisió crítica dels arquetips de la masculinitat i l’articulació de masculinitats postpatriarcals. Després del visionat de tres peces audiovisuals es realitza un debat participatiu amb l’objectiu de contribuir a la superació d’atributs com la competitivitat, la violència o l’homofòbia i valorar altres vivències més plàcides de la masculinitat.
A la vegada es fa una introducció als aspectes bàsics dels llenguatges audiovisuals i s’aprèn a valorar el cinema com un espai per repensar la nostra societat.
La sessió es pot realitzar en format virtual o presencial, i compte amb una sessió de formació per al professorat i materials pedagògics que poden servir de recurs a l’hora de dinamitzar la sessió.
Un circ increïble
Després de dos anys, el Cirque du Soleil torna a Catalunya per sorprendre una vegada més al públic català. En aquesta ocasió amb l’espectacle de LUZIA inspirat en l’imaginari de la cultura mexicana. Aquest no és un circ convencional, és un circ amb una posada en escena espectacular, un vestuari i maquillatge cuidat fins a l’últim detall, música en directa, números increïbles i que transporten a l’espectador a un món ple de fantasia. Val la pena anar-hi amb el grup classe, especialment els de Batxillerat artístic, per contemplar aquesta meravella en totes les seves dimensions.
Fins al 15 de maig la seva Gran Carpa es troba instal·lada al Districte Cultural de l’Hospitalet, ben a prop de Barcelona. L’espectacle de LUZIA és una explosió de llum i colors imaginada pel prestigiós director d’escena Daniele Finzi Pasca. Passant per un antic plató de cinema, l’immens oceà, una sala de ball plena o fins i tot l’àrid desert a on es barreja tradició i modernitat el públic reconeix molts llocs, rostres i sons de Mèxic.
En aquest espectacle participen una cinquantena d’artistes amb diferents números d’acrobàcies, malabars, contorsionisme i molt més que sovint ratllen l’impossible. I com sempre, hi ha grans sorpreses visuals, com la incorporació, per primera vegada en una producció itinerant del Cirque du Soleil, de la pluja a la proposta artística, que crea instants excepcionals.
El significat d’una cançó
Durant tot el mes d’abril encara podeu veure L’Oreneta de Guillem Clua a la sala de teatre La Villarroel de Barcelona. L’obra dirigida per Josep Maria Mestres ens parla de la mort, el dol, l’amor, la culpa, el perdó i també de les diferències generacionals a través de dos personatges que tenen molt més del que s’imaginen en comú: la senyora Amèlia, interpretada per Emma Vilarrasau, i en Ramon, a càrrec de Dafnis Balduz. Temes vitals i de gran debat per a alumnes de Batxillerat.
L’Amèlia és una professora de cant rígida i severa que rep la visita d’en Ramon, un home jove que li demana ajuda per millorar la seva tècnica vocal, ja que vol cantar al funeral de la seva mare. Al principi ella s’hi nega, però finalment l’ajudarà a interpretar L’Oreneta, cançó escrita per Iñaki Salvador i que dona nom a l’espectacle.
A poc a poc, amb el diàleg entre els dos personatges i la lletra de la cançó, descobrirem el seu passat marcat per un atemptat terrorista de signe islamista que va patir la ciutat l’any anterior.
Un espectacle que ja s’ha estrenat en 15 països i s’ha representat en ciutats com Madrid, Londres i París, i inspirat en l’atac contra la comunitat LGTBI que va succeir el 12 de juny de 2016 al Bar Pulse de la ciutat nord-americana d’Orlando.
Conreant futur
Com vivien els nostres avis i besavis pagesos? Com treballaven la terra? D’on venia el que menjaven i d’on ve ara? El Museu de la Vida Rural de la Fundació Carulla proposa fer un viatge al passat per fixar-nos en com es conreava la terra per obtenir-ne l’aliment al llarg del cicle d’un any i alhora imaginar-nos com serà el futur de la nostra alimentació.
Una activitat educativa dirigida als alumnes a partir de 2n de Primària que els acosta a la vida i a la feina de les famílies pageses centrada en tres conreus: la vinya, el blat i l’olivera. Així, descobriran quines eines i estris utilitzaven per cultivar-los, i com es transformen aquestes matèries primeres en vi, farina i oli, elements centrals de la dieta mediterrània.
D’aquesta manera, recuperem els valors que regien la vida al camp com: l’esforç, l’estalvi, la previsió, el no llençar res… i, sobretot, el fet de tenir cura de la terra, allò que els garantia la seva subsistència. Per acabar, es visita l’hort del museu, per conèixer en directe els principis de l’agricultura ecològica, els productes de temporada i aprendre, d’una manera divertida, com traduir aquests coneixements a la pràctica del nostre dia a dia. Aprenentatges valuosos per repensar un futur sostenible per a la vida al planeta.
Línies i colors en moviment
Fins al 15 de juny el CaixaForum ofereix una activitat artística entorn del mural de Sol LeWitt pensada per als infants de segon cicle d’Infantil i primer cicle de Primària. Una proposta per aprendre a observar l’art i interpretar-lo a través del moviment.
El gran mural Splat!, del artista Sol LeWitt que presideix el vestíbul de CaixaForum, és un esclat de colors que ben segur atrau la mirada dels més petits. Les línies conviden a seguir-les movent-se en l’espai. Per tant, el color, la línia i el moviment són els eixos d’aquesta proposta didàctica.
Una obra de gran potència visual creada a partir de molt pocs elements. I és aquesta simplicitat la que precisament afavoreix als nens i nenes múltiples associacions com camins, focs, danses, laberints, volcans que podran explorar a través de l’expressió corporal i la psicomotricitat.