Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Atendre les necessitats

    Consell de Redacció de la Revista Guixjuny 21, 20213 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    No tenim “alumnat”, tenim en Pere i la Maria, l’Àmbar Valèria i en Mohamed. I tenen la mestra, la Noèlia o l’Anna. Singularitats en contextos socials que per anar assolint els objectius proposats han d’establir vincles emocionals. Hi ha necessitats molts generals, comunes podrien dir, de la mateix manera que n’hi ha de molt concretes. En Pere necessita allò i la Fàtima allò altra i la mestra es converteix en una artesana que amb la resta de l’equip pren decisions ajustades a en Pere i la Fàtima.

    Fet aquest aclariment vull compartir dos exemples esplèndids on tota una escola es posa al servei d’una criatura.

    El primer –lamento no recordar el nom de l’escola– el vaig escoltar en una jornada sobre l’acompanyament de nens i nenes en processos de dol, de pèrdua. Una escola explicava que tenien una criatura amb càncer. No podia anar cada dia a l’escola i s’havien empescat, gràcies a la informàtica, la manera d’estar connectats. Tot anava prou bé. Però arriba el dia que la classe té programada una sortida. El nen malalt té moltes ganes d’anar-hi. Escola i família parlen amb el metge, el qual els avisa que pot participar de l’activitat però que s’ha d’evitar de totes totes li toqui el sol. I l’escola decideix comprar un para-sol de dimensions gegantines i endur-se el nen d’excursió.

    Vull compartir dos exemples esplèndids on tota una escola es posa al servei d’una criatura i com s’enriqueix un centre quan hi ha alumnes amb necessitats tan singulars

    Segon exemple. Aquest el conec més bé, perquè ha passat a l’Escola Bellaterra, una escola on hi he treballat 26 anys. És un centre que acull nens i nenes amb dificultats auditives. L’equip docent va acceptar el repte de rebre nens i nenes amb implant coclear, implant que permet sentir què es diu però que cal un suport específic per dotar de sentit i de significat allò que se sent. L’equip de mestres es va formar i les formadores van ser les mestres especialistes del CREDA. Ara, algunes d’aquestes criatures han arribat a la universitat i altres fan mòduls professionals, com qualsevol altre jove.

    Però des de fa alguns cursos tenen un nen de 9 anys, el gran de tres germans, amb una sordesa bilateral pregona, implantat però amb serioses dificultats en el processament de la informació que rep. Escolta, sent, però no interpreta. Ha calgut incorporar la llengua de signes i l’escola ha afegit al seu projecte aquest aprenentatge. Els altres nens i nenes, sobretot els de la classe de la criatura de qui parlem, van aprenent aquest llenguatge. I l’equip de mestres ha enregistrat un regal per aquesta criatura: la cançó Escriurem, de Miki Núñez. La veu d’en Miki i l’equip de mestres cantant la cançó amb les mans, amb el gest.

    Fixem-nos en la riquesa que té un centre quan hi ha criatures amb necessitats tan específiques, tan singulars.

    Una escola s’ha de plantejar donar resposta educativa a la diversitat que té per impedir que es converteixi en una desigualtat. Una ho farà amb un bon para-sol. L’altra amb els dits i les mans i els gestos.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Necessitats educatives especials opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Prevenir l’abandonament escolar… del professorat
    Next Article
    Entrevista
    Vicent Mañes: «El currículum hauria de tenir menys contingut i donar més autonomia per treballar l’important»
    Consell de Redacció de la Revista Guix

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}