Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Barcelonada

    Teresa Terradesmarç 11, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Teresa Terrades és professora de secundària i coach educativa

    Ja fa temps que, aquells que exercim la docència a secundària, necessitem  replantejar-nos permanentment  el nostre treball a l’aula . Els canvis vertiginosos en l’actual marc tecnològic i social,  han vinguts acompanyats de canvis substancials en la manera d’entendre i comprendre la realitat dels nostres joves. Podríem dir que conviuen de manera natural amb la complexitat i la incertesa i alhora en una connectivitat contínua que ha variat de forma sensible la seva forma d’entendre les relacions. Un amic “íntim” pot ser algú a qui no es veu gairebé mai , però amb qui es “parla” diàriament a través de les xarxes socials. La seva manera d’aprendre va molt condicionada a tots aquests factors i això ha posat contra les cordes les metodologies tradicionals. S’escolta, es fa i s’és d’una altra manera. L’atenció, qualitat imprescindible en tot aprenentatge,  s’ha vist directament afectada per aquestes transformacions.  S’ha imposat l’alumne multitasca, amatent  a múltiples feines possibles a la vegada però poc centrat en cap d’elles. Una realitat que ens obliga a repensar les formes d’aprenentatge dels nostres alumnes per tal d’adequar-les a les seves necessitats i al’adquisició de coneixements i competències pròpies del segle XXI.

    Sensibles com pocs en aquest procés d’adaptació a les noves formes d’aprenentatge, l’equip LaceNet, que agrupa docents de la comarca del Bages, han dut a terme un gran nombre d’activitats en les quals el seu denominador comú ha estat el treball  telemàtic col·laboratiu i cooperatiu, tal com es pot comprovar a través de la seva web (http://www.lacenet.cat/) i han demostrat que les seves propostes són d’impacte i significat profund  pels nois i noies que els han realitzat.

    En aquestes ratlles voldria destacar una de les seves experiències. Es va desenvolupar la setmana del 24 al 28 de febrer coincidint amb el Mobile World Congress i hi van participar vuit Instituts de Secundària: INS Cal Gravat, INS Pius Font i Quer, INS Lluís de Peguera i INS Guillem Catà (Manresa), INS Llobregat (Sallent), INS Quercus i SINS Cardener (St. Joan de Vilatorrada), INS Castellet (St. Vicenç de Castellet).

    L’activitat va ser batejada amb el nom inspirador de la Barcelonada en iniciar-se a l’Institut Cal Gravat de Manresa el curs 2012-2013. Després de l’èxit que va tenir, la van convertir en un projecte col.laboratiu amb la restat dels Instituts esmentats, que la van redimensionar. El seu objectiu principal és ben senzill: aconseguir que els alumnes de quart d’ESO d’aquests instituts aprenguin a moure’s i orientar-se per Barcelona amb l’ajut d’una eina ben coneguda: el seu mòbil. Els nois i noies han hagut de trobar cinc punts de la ciutat, mitjançant uns targetons amb codis QR i unes aplicacions per a mòbil amb realitat augmentada. Una activitat  que ha aprofundit en les possibilitats tecnològiques del mòbil i en el coneixement del medi des d’un punt de vista experimental: moure’s per una gran ciutat vol dir prendre decisions de plans molt diversos que s’accentua quan les persones no hi viuen i desconeixen la ciutat que trepitgen.  Col.laboració i cooperació són verbs fonamentals en aquestes circumstàncies, verbs que s’apunten com a imprescindibles quan es dibuixen escenaris de futur.

    Val a dir que una activitat d’aquesta envergadura requereix una preparació prèvia que no es fa amb poques hores. A vegades es necessita més d’un curs sencer perquè vol molta claredat en l’objectiu i molta concreció en els passos a donar. Vol coneixement tècnic i molta intel·ligència emocional. L’entesa en els acords no és possible sense generositat. Molts projectes es perden a mig camí per aquestes raons. Mai té prou reconeixement tota aquesta tasca callada  silenciosa dels docents que fan del seu dia a dia un projecte innovador, col.laboratiu i exemplar sense defallir malgrat hi hagi dies que fa acte de presència la frustració. És per això que el projecte Barcelonada s’ha de conèixer, s’ha d’escampar, s’ha de reconèixer: És una experiència d’aprenentatge profund i de demostració del to i del múscul d’aquest col.lectiu docent que viu la seva professió des de la passió i la vocació en temps incerts. La Palmira Santamaria, el Jordi Marín, la Maria Estruch, el Toni Tubio, el Jaime López, el Jordi Corominas, l’Ignasi Cebrian, el Joan Carles Sampera, el Nasi Puig i Ramon Barlam, amb el suport de la resta de l’equip LaceNet-Secundària:  Josep Guzman,  Núria Reguant, Dolors Marina, Rosalia Muñoz, Àlex Martínez, Maria Pilar Moreno, Joan Closas, Àngels Basiana i Yolanda Garcia l’han fet possible. Els seus alumnes no ens deixen dubtes de l’èxit amb el qual es va cloure la Barcelonada. Podeu comprovar-ho a continuació:

    • És una activitat molt bona, a part de que estàs aprenent t’ho passes molt bé! Crec que s’haurien d’organitzar més activitats amb altres instituts, perquè és molt maco.
    • La Barcelonada està molt bé ja que aprenem a moure’ns per Barcelona sols sense ningú, només amb l’ajuda d’internet i mapes.
    • M’ha semblat molt divertida i diferent, en general m’ha agradat molt la manera en ques’ha organitzat tot. Ha sigut molt divertit participar-hi.
    • Hem après curiositats de diferents llocs de Barcelona. El fet d’utilitzar les noves tecnologies és una bona idea.
    • Trobo que és una idea molt interessant i útil per la gent de la nostra edat.
    • M’ha agradat molt fer la Barcelonada, m’ho he passat molt bé. I he aprés com guiar-meper Barcelona, que pensava que el meu grup ens perdríem i ens ha sigut molt fàciltrobar els nostres punts. Espero tornar-hi l’any que ve!
    • Ha sigut molt divertit, ben organitzat i molt útil. Sola la majoria de punts no els hagués pogut trobar, en canvi en grup ho hem aconseguit…
    • Crec que ha sigut una activitat interessant, per poder aprendre a desplaçar-nos en una ciutat tan gran, ja que mai sabrem si en el futur ens pot fer falta.

    http://barcelonada.cat/

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Aplicacions mòbils Barcelona Barcelonada 2.0. Berguedà Codis QR Col·laboració ESO Gimcana LaceNet opinió Secundària Teresa Terrades TIC i educació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les icones de la revolució estudiantil de Xile entren al Parlament
    Next Article
    Actualitat
    El Saló de l’Ensenyament compleix 25 anys i mostra un creixement de la FP
    Teresa Terrades

    Professora de secundària i formadora de docents

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}