Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Bessonada pedagògica

    Jaume Carbonellgener 26, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Així titulava fa just 40 anys el malaguanyat periodista Josep Maria Huertas Claveria un article on donava notícia de l’aparició de dues revistes: Cuadernos de Pedagogia, un projecte editorial independent, i Perspectiva Escolar, vinculada a la institució-moviment de renovació pedagògica Rosa Sensat.

    Són temps moguts i de forta contestació contra la LLei General d’Educació (1970) de l’EGB, el BUP i la FP. Temps de debats intensos a les Escoles d’Estiu on es barreja l’anàlisi de la realitat amb la projecció de somnis i utopies de tota mena. Temps de recuperació de les idees pedagògiques de la II República i de connexió amb els nous relats educatius procedents de l’estranger. Temps en que un bon grapat d’escoles -unes privades amb voluntat de convertir-se en publiques tal com va succeir anys després- i altres centres estatals obren portes i finestres per airejar la ferum franquista i oxigenar-se amb nous aires renovadors. Temps, en definitiva, on comença la llarga transició democràtica -què difícil resulta encara avui saber quan comença i quan acaba!- amb sòlides i engrescadores alternatives al voltant de la nova escola pública catalana.

    Aquest és el pòsit i el context en què apareixen aquestes dues revistes. Malgrat les seves singularitats especifiques, reuneixen uns trets comuns que, en certa manera, fan que la bessonada es mantingui, encara que la família hagi crescut amb altres publicacions com Guix -i unes quantes més de l’editorial Graó-, Infància -també de Rosa Sensat-… per citar algunes de les més representatives a Catalunya. Què és el que tenen en comú? Un dels distintius identitaris més emblemàtics és la voluntat inequívoca de relacionar la teoria amb la pràctica, promovent la reflexió rigorosa per part d’experts de diferents àmbits alhora que es dona la paraula als mestres perquè expliquin en primera persona les seves experiències. Però n’hi ha d’altres: l’educació integral i l’impuls de les diverses intel·ligències, la relació de l’escola amb l’entorn natural i social, el treball col·laboratiu i la participació democràtica dins de la comunitat educativa, la globalizació de l’ensenyament i l’aprentatge basat en el diàleg i l’experimentació, l’equitat i la inclusió escolar i social, la defensa dels valors continguts en la Declaració dels Drets Humans i en la Convenció dels Drets de l’Infant, el respecte per les diverses llengües i cultures, la renovació de métodes i continguts, la formació del professorat i tot allò que contribueix a la millora, la innovació educativa i la transformació de l’escola i d’altres institucions educatives.

    Avui aquestes dues revistes estan de celebració. Deuen quedar ben pocs subscriptors de la primera època, i també hi ha hagut relleu en les persones que les dirigeixen i hi treballen. Però la línea editorial i els propòsits inicials segueixen sent els mateixos. Canvien els contextos però es mantenen les idees. Són temps difícils i complexos degut a la crisi, la reconversió tecnològica i als pocs ajuts públics a la premsa educativa. Malgrat això, les dues revistes no llencen la tovallola i s’esmercen a millorar-les amb noves seccions, continguts i col·laboradors molt atractius, al mateix temps que ofereixen nous formats digitals. El públic lector i el futur -i no pas ara- dirà fins quan es mantindrà el paper i es farà la transició cap el món digital. De moment gaudim d’aquestes i d’altres revistes educatives que, tal com surten avui, encara demostren que són eines carregades de futur. Moltes felicitats.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els països més pobres destinen gran part dels seus fons d’educació als alumnes més rics
    Next Article
    Actualitat
    “En molts centres terapèutics es treballa la part clínica i social en les estades d’ingrés, però s’aparquen els estudis”
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}