Els materials lliurats a l’Arxiu Comarcal del Vallès Occidental han estat agrupats en set eixos temàtics, que es corresponen amb els dels capítols del seu llibre pòstum “Escrits per una escola inclusiva”, publicat pel Diari de l’Educació l’any 2018, i són una bella síntesi de l’aportació de Josep Maria Jarque a l’àmbit de la pedagogia.
Podem recordar aquests eixos temàtics amb les paraules de Josep Maria Jarque:
Inclusió
“L’escola inclusiva no és una nova forma d’educació especial destinada als alumnes amb necessitats educatives especials”.
Personalització
“En un sistema educatiu inclusiu cada alumne és singular. És la seva singularitat la que crea la diversitat del grup amb qui comparteix i enriqueix el seu aprenentatge”.
Obertura
“Els mestres i professors són el nucli de l’escola inclusiva; i els pares, l’entorn social i els recursos humans, tècnics i materials corresponents, en són els col·laboradors necessaris”.
Qualitat
“Respondre de forma personalitzada al dret a l’educació i l’aprenentatge de tots els alumnes no és una qüestió de la quantitat de recursos que s’hi destinen, sinó de com aquests, tant els ordinaris com els especials, assumeixen i s’adapten als requeriments d’una escola inclusiva”.
Resposta
“El sistema educatiu no pot classificar els alumnes per raó de les seves discapacitats o del seu entorn social, sinó d’acord amb la resposta escolar i educativa que rep cada alumne segons la seva singularitat”.
Equitat
“L’equitat en l’escolarització en centres públics i concertats de l’alumnat amb necessitats educatives especials i específiques és imprescindible per al funcionament del sistema educatiu inclusiu”.
Transformació
“Cal un canvi radical de les actuals polítiques educatives i socials per passar del model actual, ancorat en les metodologies didàctiques del segle XX, al d’una escola oberta a la diversitat, a un model d’aprenentatge cooperatiu i solidari, basat en la participació activa d’alumnes, mestres, professors i pares, en el procés educatiu d’escolarització i socialització de tots els alumnes”.
A banda d’aquests eixos, en la selecció de materials dipositats a l’Arxiu hi ha també cinc apartats més: Entrevistes, comunicació de distincions, informes, bibliografia i publicacions pòstumes.
Relació dels documents de Josep Maria Jarque dipositats a l’Arxiu Comarcal del vallès Occidental
1/Inclusió
Articles
1. Criteris actuals per al deficient mental. Avui, 5 de novembre del 1978.
2. Els equips de suport pedagògic a l’EGB. Avui, 21 d’octubre del 1979.
3. Medidas en favor de los minusválidos. Siglo cero, marzo-abril 1980.
4. Greuge comparatiu. Avui, 9 de març del 1980.
5. La integración: perspectiva histórica y situación actual. Cuadernos de pedagogía, diciembre de 1984. Cuadernos de pedagogía, diciembre de 1984. Siglo cero, septiembre-octubre de 1985.
6. Canvi de perspectiva en l’educació especial. Avui, 2 de juliol del 1989.
7. Trenta anys de la “integració”, i som on érem. Diari de l’Educació, 16 d’abril del 2014.
8. “Escola inclusiva” i “inclusió escolar” són el mateix? Diari de l’Educació, 15 d’abril del 2015.
Comunicacions
9. Concepto y organización de centros de pedagogía terapéutica. Madrid, noviembre de 1969.
10. Nuestros objectivos como centro educativo. I Congreso de directivos de centros docentes. Instituto de Ciencias de la Educación. Universidad de Navarra, año?
11. El nou concepte d’educació especial. Març del 1988.
12. Escola especial? Escola ordinària? Escola de qualitat. Maig del 1989.
13. L’educació especial, un sondeig del seu contingut. Casal Borja, Sant Cugat del vallès, 14 de novembre del 1989.
14. Valoración prelaboral del minusválido psíquico. II Simposio de rehabilitación laboral. Barcelona, 19 de abril de 1975.
15. Conclusiones elaboradas por los ponentes María Luisa de Ramón-Laca, Alfredo Fierro y Josep M. Jarque posteriormente a la reunión de expertos. Madrid, del 7 al 9 de febrero de 1978.
16. L’educació especial a Catalunya. Club d’Amics de la Unesco a Catalunya. 29 de febrer del 1988.
2/Personalització
Articles
17. El Dret a l’educació del deficient mental. Avui, 28 de maig del 1978.
18. Els infants amb problemes d’aprenentatge escolar. Avui, 17 de juny del 1979.
19. ¿Integració? ¿Segregació? Educació. Crònica d’ensenyament, octubre del 1989.
Comunicacions
20. El nen i l’educació permanent. Setmana de la Joventut, Sant Cugat del Vallès, 1968.
21. Criterios en la educación sobre la integración de los subnormales mentales. Conferencia nacional sobre la integración del minusválido en la sociedad. Madrid, enero de 1974.
3/Obertura
Articles
22. El paper dels pares en l’educació de l’infant deficient. Voces. Data?
23. L’escola i la família. Data?
24. El porqué de una profesión. Siglo cero, enero-febrero de 1975.
25. La teranyina. Avui, 9 de desembre del 1979.
26. Barreres de tota mena. Avui, 2 de març del 1980.
27. Primer congrés internacional de pares. Avui, 15 de juny del 1980. (FET)
28. Teranyines d’avui. Revista tècnica internacional sobre la síndrome de Down, març del 2004.
29. De què parlem, d’inclusió o d’escola inclusiva? Dossier Graó, setembre del 2016.
Comunicacions
30. Pels drets de totes les persones. L’escola pública, juny del 2001.
4/Qualitat
Articles
31. Adaptar-se o ésser. Avui, 15 d’abril del 1979.
32. El pas de l’escola al treball d’alumnes amb disminucions greus i permanents. Taleia, revista d’ocupació i formació. Novembre del 1991.
33. Escola inclusiva, costa poc anar enrere. Diari de l’educació, 18 de febrer del 2014.
34. La síndrome de l’espectre diferenciador. Diari de l’Educació, 17 de juny del 2014.
Comunicacions
35. III Asamblea General y reunión científica anual. La Coruña, 4, 5, 6 i 7 de desembre del 1976.
36. Discurs amb motiu del lliurament de la medalla de la ciutat de Terrassa. 1 de març del 2001.
5/Resposta
Articles
37. La llenya verda. Avui, 24 de desembre del 1978. Crònica d’Ensenyament, maig del 1988.
38. La deficiencia mental en otros países. Cuadernos de pedagogía, julio-agosto de 1979.
39. La llei sobre minusvàlids, un pas endavant? Avui, 23 de desembre del 1979.
40. L’educació especial: un dret. Mundo diario, 29 d’abril del 1980.
41. Política educativa para la integración social. Siglo cero. Enero-febrero de 1977.
42. Integració educativa. Avui, 5 de setembre del 1985.
43. De “subnormals” a “alumnes amb necessitats educatives especials”. Revista del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya. Estiu del 1997.
44. La personalització de la resposta. Diari de l’Educació, 31 de març del 2014.
6/Equitat
Articles
45. La cuina de l’escola inclusiva. Àmbits de psicopedagogia. Tardor del 2013.
46. Escola inclusiva, costa poc anar enrere. Diari de l’Educació, 18 de febrer del 2014.
7/Transformació
Articles
47. No solo una ley. Siglo cero, enero-febrero de 1978.
48. Un model a tenir en compte. Avui, 26 de febrer del 1978.
49. El fil a l’agulla. Avui, 27 de maig del 1979.
50. Incidencia del paro sobre los deficientes psíquicos. Siglo cero, mayo-junio de 1979.
51. El plan nacional. Cuadernos de pedagogía, julio-agosto de 1979.
52. El nom no fa la cosa. (?), 7 de novembre del 1988.
53. Evolució del concepte de persona amb discapacitat. Revista Mèdica Internacional sobre la Síndrome de Down. Barcelona, juliol del 2000.
54. L’atenció a les persones amb discapacitats durant el darrer mig segle a Catalunya. Àmbits de psicopedagogia, núm. 5, p. 11-14, juny del 2002 (no en tenim la revista). (Publicat en edició no venal amb el títol d’El present realitzable, Terrassa, 1999).
55. Tota invenció verbal exigeix un sondeig del sentit del seu contingut. Àmbits de psicopedagogia, nú. 30. Tardor del 2010.
56. ¿Hacia una sociedad inclusiva? Sobre ruedas. Fundació Institut Guttmann, 2014.
57. El lent procés cap a l’escola inclusiva. Perspectiva escolar, maig-juny del 2014.
58. Quatre punts que el nou decret de l’escola inclusiva hauria de potenciar. Diari de l’educació, 10 de febrer del 2015.
59. L’administració pública catalana va cap a un horitzó d’escola inclusiva? Diari de l’Educació, 21 de maig del 2015.
60. L’escola inclusiva a Catalunya: una il·lusió seductora. Anuari de la Fundació Bofill, 2015.
Comunicacions
61. Sobre el capítol XIII del Llibre blanc de l’educació. Badalona, abril del 1969.
62. 50è aniversari de la fundació de l’Institut de Pedagogia Terapèutica Jeroni de Moragas. Saló del Consell de cent de l’Ajuntament de Barcelona, 13 de desembre del 1990.
63. Deu anys de la Llei d’Integració Social dels Minusvàlids. Present i futur. Abril del 1992.
64. Paraules en l’acte de jubilació. Barcelona, 15 de febrer del 2000.
65. De la integració escolar a l’escola inclusiva. (Data?).
66. Discapacitat i ciutadania. Terrassa, 17 de juny del 2004.
67. Un procés històric llarg i feixuc. Universitat Ramon Llull. Barcelona, novembre del 2010.
ENTREVISTES
68. Entrevista amb Josep Maria Jarque. Butlletí de l’Aula Maria Rúbies. Fòrum educació i cultura. Novembre del 2001.
69. Una mirada històrica a la trajectòria dels equips multiprofessionals. Àmbits de psicopedagogia, juny del 2002.
70. Josep Maria Jarque, pedagog d’educació especial. Avui, 20 de març del 2000.
71. Una vida per la integració. Amistat. Número 2. Llars de l¡amistat Cheshire, fundació privada. Juny del 2003.
72. Josep Maria Jarque: 78 anys: “Cada dia tinc un projecte Nou”. La Vanguardia, 18 de novembre del 2013.
73. Josep Maria Jarque: “A l’escola inclusiva li falta una segona transició”. La revista d’El Diari de l’Educació, juny del 2016.
Entrevistes audiovisuals
El matí-Escola inclusiva. Catalunya Ràdio, 11 de novembre del 2013
Josep Maria Jarque a “El cuarto de reixa” de Canal Terrassa, 1 de desembre del 2014
Mestre de mestres, Grup cooperatiu TEB, 2016
ALTRES MATERIALS
COMUNICACIÓ DE DISTINCIONS
74. Creu de Sant Jordi. Generalitat de Catalunya, 9 d’agost del 2000.
75. Medalla de la ciutat. Ajuntament de Terrassa, 2 de febrer del 2001.
INFORMES
76. Borrador sobre personal para el Plan nacional de Educación Especial. 2 de febrero de 1978.
77. Línies bàsiques per l’elaboració d’un pla d’atenció al deficient a Catalunya.
78. Observaciones y propuestas de enmiendas al Proyecto de Ley de Integración Social de los Minusválidos. 6 de diciembre de 1979.
79. Dossier integració. Maig del 1984.
80. La necessitat de respostes heterogènies. Debat amb Martí Costa, Rosa Escapa i Maria Pura Badenes. Crònica d’ensenyament, núm. 41. Desembre del 1991.
81. La integració laboral de les persones amb disminucions a Catalunya. ICE. Universitat Autònoma de Barcelona, 1994.
BIBLIOGRAFIA
82. Albert, Isaac. Escola catalana, de la integració a la inclusió. Diari de Terrassa, 20 d’octubre del 2017.
83. Badiella, Jordi. Josep Maria Jarque, en memòria. Diari de l’Educació, 7 de setembre del 2016.
84. Badiella, Jordi. L’escola de tots segons Josep Maria Jarque. Diari de l’Educació, 22 de desembre del 2016.
85. Badiella, Jordi. La bellesa dels “Escrits per una escola inclusiva”. Diari de l’Educació, 12 d’abril del 2018.
86. Badiella, Jordi. La infantesa de Josep Maria Jarque. Diari de l’Educació, 29 de maig del 2018.
87. Cardús, Salvador. El que ens deixa l’estiu. Diari de Terrassa. Setembre del 2016.
88. Cela, Jaume, Juli Palou. Escola inclusiva. Diari Ara, 9 de gener del 2016.
89. Cela, Jaume, Juli Palou. Tot recordant Josep Maria Jarque. Diari Ara, 23 d’agost del 2016.
90. Cela, Jaume. Josep Maria Jarque, un mestre compromès amb les persones més fràgils del sistema educatiu. Diari de l’Educació, 14 de setembre del 2016.
91. Saura, Víctor. Mor Josep Maria Jarque, el pare de l’escola inclusiva a Catalunya. Diari de l’Educació, 10 d’agost del 2016.
92. Trueta, Montserrat. Homenatge a Josep Maria Jarque en motiu del lliurament de la medalla d’argent de la ciutat de Terrassa.
93. Villagrasa Rodés, J. Miquel. Glossa amb motiu del nomenament de terrassenc de l’any. 29 de novembre del 2014.
PUBLICACIONS PÒSTUMES
94. Jarque i Jutglar, Josep Maria. Infantesa. Edició no venal. Terrassa: 2016.
95. Jarque i Jutglar, Josep Maria. Escrits per una escola inclusiva. Barcelona: 2018.