Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Cap a on va la transformació en verd de l’escola

    Redacciómaig 9, 20223 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els patis de les escoles han estat tradicionalment poc considerats, infrautilitzats i de vegades maltractats o menyspreats perquè era el lloc on anar a jugar. Les coses importants es feien a dins l’aula. Això ha canviat, ara és clar que l’espai exterior és un espai d’aprenentatge més, que les comunitats educatives estan repensant i transformant, sent aquestes transformacions motor de canvi social pel seu caràcter comunitari i transversal. A Barcelona, això és el que està fent el Programa Transformem els patis.

    La legislació actual estableix que als centres educatius la superfície dels patis d’esbarjo “en cap cas serà inferior a 900 metres quadrats”. A la pràctica, això implica que les ciutats tenen a disposició per a revisar i transformar molts metres quadrats susceptibles de ser jardins, parcs de la ciutat oberts als barris, a la ciutadania en general i a les seves comunitats educatives en especial.

    En el cas de la ciutat de Barcelona, amb prop de 180 escoles públiques d’infantil i primària distribuïdes de manera estratègica per tota la ciutat, podem dir que disposem d’unes 16,2 hectàrees (superfície corresponent aproximadament al Parc de la Ciutadella de Barcelona) per a ser revisades, repensades, naturalitzades.

    L’espai exterior de l’escola, com a espai d’aprenentatge comunitari

    Transformar els patis escolars és un gran repte, per a les administracions locals i per a cadascuna de les persones que formem part d’aquestes comunitats educatives en transformació. El procés comporta una canvi de mirada sobre l’espai exterior de l’escola, els seus usos, i la seva vessant comunitària. El pati esdevé així un laboratori, l’espai embrió de la ciutat del futur. Ciutats resilients, locals i comunitàries, pensades i construïdes per les persones que les habiten.

    Els processos de transformació i naturalització de les escoles són processos participats on alumnes, mestres, equips directius, famílies o entitats de barri estan treballant conjuntament, processos col·lectius que esdevenen oportunitats per enfortir la comunitat o les relacions de l’escola amb el barri, la ciutat. L’escola, pensada com un sistema, es troba connectada amb altres sistemes del seu voltant. Quantes més connexions e interaccions tingui amb els altres sistemes (residència d’avis, hort urbà, mercat del barri, equipaments esportius propers, parcs…) més ric, saludable i resilient serà el sistema escola.

    Renaturalització dels espais i els temps educatius

    En tot cas, i pensant en els beneficis a curt termini d’aquestes transformacions, pensem amb el gaudi de les criatures i les seves acompanyants. El contacte diari i el desenvolupament de la vida en entorns naturalitzats permet la connexió de l’individu amb la seva naturalesa, cosa que comporta beneficis cognitius, psicològics, en matèria de salut, d’igualtat de gènere, comunitari i mediambiental… La renaturalització de l’escola permet naturalitzar els temps de l’escola, fer-los més humans, més naturals i biocèntrics.

    Cada dia són més les administracions autonòmiques i locals que aposten per la revisió de les infraestructures educatives i el seu espai exterior per sumar-lo a la infraestructura verda de les ciutats. Creant espais de manera participativa, més naturalitzats, coeducatius i comunitaris, com a mesura de mitigació del canvi climàtic, segons recull el programa Patis x clima d’àmbit estatal.

    La xarxa de ciutats i escoles en procés de renaturalització creix, al nostre país i arreu, amb l’objectiu d’activar la consciència col·lectiva per construir espais i ciutats eficients, resilients i saludables, que tendeixin a disminuir la dependència energètica, i, en conseqüència, fer front a nous escenaris produïts per l’alteració climàtica actual.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió patis
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Festa Esplai torna a la presencialitat tres anys després
    Next Article
    Actualitat
    Infància i pantalles: la cara oculta del ‘nadiu digital’
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.