Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Catalunya redueix l’abandonament escolar fins al 14%, però queda lluny de la mitjana europea

    Actualitat
    Catalunya redueix l’abandonament escolar fins al 14%, però queda lluny de la mitjana europea

    Ana Basantafebrer 1, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Catalunya ha reduït les dades d’abandonament escolar prematur (AEP) en passar del 16,9% del 2022 al 14% del 2023, segons les dades extretes de l’Enquesta de Població Activa (EPA) presentades aquesta setmana. En el conjunt d’Espanya, la taxa és del 13,6%.

    La xifra, que suposa una millora de tres punts percentuals pel que fa al nombre d’alumnes que deixen els estudis després de l’ESO, encara es troba lluny de l’objectiu europeu del 9%.

    Pel que fa a la separació per gènere, el 14,9% de les persones que abandonen els estudis a Catalunya són nois i el 13,7% són noies, mentre que el 2022 es tractava d’un 19,5% i un 14,2%, respectivament.

    Vulnerabilitat i pobresa infantil

    Des de la Fundació Bofill, que té en marxa diverses línies d’actuació per aturar l’AEP, remarquen que l’abandonament s’acarnissa sobretot amb els col·lectius més vulnerables, com joves d’origen migrat o famílies amb baix nivells d’estudi.

    Elena Sintes, cap de projectes de la Fundació Bofill, preveu que pugui continuar la tendència i que hi hagi una reducció de l’AEP a Catalunya per a aquest 2023, però encara estaria per sota de la mitjana europea, que era del 9,6% el 2022.

    Per a Sintes, “la pèrdua en els nivells d’aprenentatge recollida a les proves de competències bàsiques, PIRLS i PISA indica que les dificultats en l’adquisició de competències, una causa d’abandonament escolar prematur, no s’identifiquen prou a temps”.

    “En aquest mateix sentit, l’increment de la vulnerabilitat i de la pobresa infantil dels darrers quatre anys pot derivar en nous augments d’abandonament si no es posen en marxa mesures per assegurar trajectòries educatives d’èxit”, assegura l’experta.

    Repte educatiu

    “L’any 2023, el 14% dels joves catalans d’entre 18 i 24 anys no tenien cap titulació més enllà de l’ESO ni estaven estudiant. Catalunya continua entre els països amb més joves poc qualificats i sense estudis postobligatoris, tot i haver reduït notablement les xifres d’abandonament escolar prematur en les darreres dècades des d’un 32,9% l’any 2008 a un 14% l’any 2023”, indica l’entitat en un comunicat, tot remarcant que altres països com Portugal, Grècia o Irlanda han disminuït l’AEP assolint amb escreix els objectius europeus.

    Així, el posicionament de la fundació estableix que les crisis econòmiques i les polítiques educatives dels darrers anys han ajudat a reduir l’abandonament escolar, però mantenir aquesta dinàmica és insuficient per erradicar de manera dràstica el problema, que es manté sotmès a les dinàmiques del mercat de treball i pot tornar a augmentar en períodes de recuperació econòmica.

    Per això, considera que posar fi a l’abandonament escolar, un dels principals reptes educatius de Catalunya, ha de ser “prioritat ineludible” del Govern. Així, reclama que s’impulsi el Pla de Xoc contra l’Abandonament Escolar anunciat pel Departament d’Educació que identifiqui quins recursos necessiten els centres que concentren més vulnerabilitat social i els nivells més alts d’abandonament escolar.

    La normativa hauria d’ampliar les beques a l’alumnat, aprovar un decret d’orientació educativa fins al segon curs de la postobligatòria, reduir la segregació i la concentració de l’alumnat que abandona a 4t d’ESO, ampliar l’oferta de la postobligatòria i donar suport pressupostàriament als ajuntaments en les seves polítiques de lluita contra l’AEP.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abandonament abandonament educatiu prematur abandonament escolar AEP Fundació Bofill
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Algunes propostes transversals
    Next Article
    Entrevista
    Christa Prusskij: “Els problemes escolars no desapareixeran prohibint els mòbils”
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    Qui és el centre de l’educació, l’alumnat o el professorat?

    desembre 15, 2025

    Opinió
    El nombre de municipis que planifiquen l’acció educativa necessita millorar

    desembre 5, 2025

    Entrevista
    Bianca Thoilliez: “L’educació és la manifestació d’una voluntat col·lectiva de continuïtat”

    novembre 10, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.