Catalunya ha reduït les dades d’abandonament escolar prematur (AEP) en passar del 16,9% del 2022 al 14% del 2023, segons les dades extretes de l’Enquesta de Població Activa (EPA) presentades aquesta setmana. En el conjunt d’Espanya, la taxa és del 13,6%.
La xifra, que suposa una millora de tres punts percentuals pel que fa al nombre d’alumnes que deixen els estudis després de l’ESO, encara es troba lluny de l’objectiu europeu del 9%.
Pel que fa a la separació per gènere, el 14,9% de les persones que abandonen els estudis a Catalunya són nois i el 13,7% són noies, mentre que el 2022 es tractava d’un 19,5% i un 14,2%, respectivament.
Vulnerabilitat i pobresa infantil
Des de la Fundació Bofill, que té en marxa diverses línies d’actuació per aturar l’AEP, remarquen que l’abandonament s’acarnissa sobretot amb els col·lectius més vulnerables, com joves d’origen migrat o famílies amb baix nivells d’estudi.
Elena Sintes, cap de projectes de la Fundació Bofill, preveu que pugui continuar la tendència i que hi hagi una reducció de l’AEP a Catalunya per a aquest 2023, però encara estaria per sota de la mitjana europea, que era del 9,6% el 2022.
Per a Sintes, “la pèrdua en els nivells d’aprenentatge recollida a les proves de competències bàsiques, PIRLS i PISA indica que les dificultats en l’adquisició de competències, una causa d’abandonament escolar prematur, no s’identifiquen prou a temps”.
“En aquest mateix sentit, l’increment de la vulnerabilitat i de la pobresa infantil dels darrers quatre anys pot derivar en nous augments d’abandonament si no es posen en marxa mesures per assegurar trajectòries educatives d’èxit”, assegura l’experta.
Repte educatiu
“L’any 2023, el 14% dels joves catalans d’entre 18 i 24 anys no tenien cap titulació més enllà de l’ESO ni estaven estudiant. Catalunya continua entre els països amb més joves poc qualificats i sense estudis postobligatoris, tot i haver reduït notablement les xifres d’abandonament escolar prematur en les darreres dècades des d’un 32,9% l’any 2008 a un 14% l’any 2023”, indica l’entitat en un comunicat, tot remarcant que altres països com Portugal, Grècia o Irlanda han disminuït l’AEP assolint amb escreix els objectius europeus.
Així, el posicionament de la fundació estableix que les crisis econòmiques i les polítiques educatives dels darrers anys han ajudat a reduir l’abandonament escolar, però mantenir aquesta dinàmica és insuficient per erradicar de manera dràstica el problema, que es manté sotmès a les dinàmiques del mercat de treball i pot tornar a augmentar en períodes de recuperació econòmica.
Per això, considera que posar fi a l’abandonament escolar, un dels principals reptes educatius de Catalunya, ha de ser “prioritat ineludible” del Govern. Així, reclama que s’impulsi el Pla de Xoc contra l’Abandonament Escolar anunciat pel Departament d’Educació que identifiqui quins recursos necessiten els centres que concentren més vulnerabilitat social i els nivells més alts d’abandonament escolar.
La normativa hauria d’ampliar les beques a l’alumnat, aprovar un decret d’orientació educativa fins al segon curs de la postobligatòria, reduir la segregació i la concentració de l’alumnat que abandona a 4t d’ESO, ampliar l’oferta de la postobligatòria i donar suport pressupostàriament als ajuntaments en les seves polítiques de lluita contra l’AEP.