Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    CLACSO, transformar la societat a través de l’educació

    Jaume Carbonellnovembre 20, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Pablo Gentili, director de CLACSO, en una imatge d'arxiu.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “L’educació per si sola no transformarà la societat però si que pot transformar  les persones que poden transformar-la”. Aquesta dita freiriana surava contínuament en les nombroses sales atapeides de congressistes. Les xifres són prou eloqüents de la magnitud d’aquest esdeveniment que es va celebrar la setmana passada a Medellín (Colombia):  30.000 persones inscrites -el 80% de menys de 25 anys- que no havíen de pagar res, i 700 ponents de 43 països. El mèrit cal atribuir-lo a CLACSO (Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales), que agrupa 500 institucions de recerca d’arreu del món i que disposa d’una sòlida i àmplia producció editorial de consulta gratuïta: i també cal assignar-lo a l’eficient acollida de Medellín, una ciutat que s’ha convertit en un referent pel que fa a la reforma urbanística, l’apropiació de l’espai públic, la xarxa de biblioteques i altres equipaments infantils i culturals, i a la dismininució espectacular dels índex de violència i delinqüencia des del tombant de segle. Una ciutat on la paraula educació es tradueix  en fets molt visibles.

    En l’àmplia oferta de conferències, col·loquis, tallers, grups de treball, films documentals i presentacions de llibres, les Ciències Socials han aportat nous disgnòstics, reflexions i propostes alternatives sobre els Drets Humans, les desigualtats i discriminacions de tota mena, la democràcia i l’Estat, el capitalisme del segle XXI, les polítiques públiques, els moviments socials i els processos d’emancipació, l’epistemologia científica, les migracions, el dret a la ciutat i a la terra, els diversos rostres de la justícia -social, ambiental i cognitiva-, la crisi econòmica i els models de desenvolupament alternatius, la cooperació entre els païssos del Sud, etc. Però, per damunt de tot, la centralitat de les intervencions i dels debats més rellevants la van ocupar les negociacions de pau que s’han iniciat en la perspectiva de l’anomenat postconflicte. Així, a l’acte d’inauguració, el secretari general de CLACSO, Pablo Gentili, acabava el seu discurs demanant pau i memòria, pau i justícia i pau i llibertat. I en l’acte de cloenda, Boaventura de Sousa Santos, un dels pensadors actuals més lúcids i crítics, reivindicava una pau sòlida i exigent que havia de tenir un caràcter anticapitalista, anticolonialista i antipatriarcal.

    En el camp de l’educació els debats es van polaritzar a l’entorn de tres focus. El primer es va centrar en el dret a l’educació i la igualtat d’oportunitats en els diversos trams de l’educació. Un dret que té a veure amb la qualitat de l’ensenyament i, sobretot, amb la dignitat de les persones. En aquest sentit, es van criticar les polítiques neoliberals  impulsades per l’OCDE i el Banc Mundial, que promouen els mecanismos d’avaluació estandaritzades -al marge del context escolar i social-, la competència entre els centres i els rànkings, i el llenguatge del “management”, i  que contribueixen a segmentar la població escolar i a debilitar l’escola pública. D’altra banda, es van presentar propostes alternatives on el dret a l’educació es vincula estretament al dret a la salut i a les diverses polítiques públiques que incideixen en el territori.

    El segon focus va girar al voltant de l’educació popular, amb una llarga i sòlida trajectòria a Llatinoamèrica, que tracta de recuperar i enriquir els sabers populars de les organitzacions populars i de les comunitats amb l’objectiu de formar subjectes capaços de comprendre la realitat i de transformar-la. Aquesta educació no formal s’alimenta, entre altres narratives,  de les teories de Paulo Freire, de la teología de l’alliberament, de l’educació de persones adultes, del teatre de l’oprimit, de la comunicació popular, de la recerca-acció i de la creació col·lectiva. Aquestes experiències es sistematitzen per entendre més profundament el seu procés i per veure com es poden millorar. Així mateix, es plantejen les relacions entre l´educació formal i no formal i, més específicament, entre l´educació popular i la universitat.

    El tercer focus va ser el de les pedagogies crítiques, amb diferents exemples de comunitats camperoles on es posa de relleu el diàleg i la problematització dels sabers,  la democràcia participativa, el transit de la socialització política als processos de subjectivització, la formació integral  pel treball i en el treball, la relació entre els espais públics i privats o la construcció de l´identitat del professorat i de la comunitat.

    Un ampli i variat mosaic de conceptes, situacions, i alternatives que ajuden a repensar l´educació Una mirada actual que no oblida els vincles amb el passat però que es projecta cap el futur. Una setmana intensa de debats i aprenentatges que ben segur tindran continuïtat a les xarxes presencials i virtuals.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Els drets dels infants, la policia i Franco
    Next Article
    Actualitat
    Una normativa de la Federació Espanyola de Futbol exclou nens estrangers dels camps
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}