Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Cos, art i moviment, una oportunitat de canvi en l’educació postpandèmia

    Inma Martínez Puchemaig 12, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En temps de confinament, ens estem adonant que el que ens manté mentalment sans i ens dóna certa estabilitat emocional, és l’exercici físic, la música… la creativitat que cadascun de nosaltres desenvolupa, ajudant-nos a crear vincles amb els altres; des de l’interior i l’exterior de les nostres cases, creant reptes, fent concerts en viu, monòlegs….

    Cada dia surten imatges a la televisió de gent que es disfressa, que interpreta personatges, que canten, que fan exercici de mil maneres i, quan no es podia sortir encara, se les enginyaven per córrer, saltar, ballar, cantar… Quantes persones han compost una cançó amb relació al coronavirus, un ball, un repte per connectar amb els seus amics/as i familiars i fer-los riure…

    Del que estem vivint, hem d’aprendre alguna cosa. Què és el que ens ha fet sentir millor en aquests temps de confinament? Què ens ha ajudat a sostenir aquesta muntanya russa emocional? Què no vaig deixar de fer gairebé cap dia?

    Les imatges d’aquests darrers mesos parlen per si soles, la creativitat, en tots els seus àmbits (música, teatre, activitat física, ball, plàstica…), ha ocupat un gran espai, ens ha ajudat a passar les hores, a compartir amb els altres, a comunicar-nos, ens ha fet riure i somriure, hem aprés, jugat, treballat… La creativitat ha sigut essencial per sostenir físicament i emocionalment aquest moment social en el qual ens trobem.

    L’educació física, la música, les arts plàstiques, així com el teatre, la dansa… les disciplines artístiques sempre han quedat com a matèries secundàries a les nostres escoles, no donant-los la importància que tenen en el desenvolupament, creixement i l’adquisició d’aprenentatges dels infants i adolescents.

    Com hem pogut observar, durant la crisi sanitària la pràctica de totes elles ha estat imprescindible per la salut mental i física, i ens ha aportat aprenentatges. Proposo que pensem com ens ha ajudat la creativitat, l’art i el moviment en aquest període. Com ens han fet sentir i com ens han ajudat a estar més connectats socialment.

    Si això ho traspasséssim a les escoles, si aquestes matèries agafessin més protagonisme, i passessin a ser eixos centrals, o amb més presència en l’educació, què passaria? No estarien més sans els nostres nens/es? No els facilitaríem, amb això, arribar als aprenentatges més acadèmics d’una manera més fàcil o amb més interès? Es pot ensenyar llengua creant una cançó relacionada amb el moment en el qual vivim? Creant una obra de teatre en el qual s’han de tenir en compte tants aspectes, o una coreografia?

    Les matemàtiques, llengües i medi natural i social, es poden englobar dins de les artístiques i treballar amb una educació més globalitzada on els alumnes estan més sans emocionalment per l’ús de la creativitat, cos, art, i els beneficis que els aporta.

    Jo personalment, per tota la meva trajectòria professional, i formació d’aquests darrers 10 anys, crec que hi ha una altra manera de fer, una altra manera de crear, i una altra forma de relació entre els adults i infants.

    Deixem que tinguin un paper important en les seves vides, que siguin els seus eixos d’aprenentatge, i observarem com alguna cosa canvia. O és que no ens està canviant als adults en aquest confinament? No ens està fent ser més creatius, més actius físicament  i artístics per superar-lo?

    Crec que no fa falta tornar a arribar a una situació extrema com la que estem vivint. Aprofitem i fem un tomb a l’educació, que tot això ens serveixi d’alguna cosa, per créixer, evolucionar i dona més valor a les artístiques, ja que mai n’han tingut.

    La neurociència està confirmant el que des de fa temps defensen alguns pedagogs i especialistes de diferents disciplines; els processos cognitius, corporals i mentals formen una unitat. Tot aprenentatge significatiu parteix de la vivència global, que implica tota la realitat corporal: percepció, comprensió, sensacions, emocions…

    El foment de la creativitat, de la motivació i l’aprenentatge, han de ser abordats des del plaer: plaer físic, social i intel·lectual (Neurociència per educadors, David Bueno, 2017).

    I per finalitzar proposo que, tenint en compte la nostra pròpia experiència d’aquestes setmanes que estem passant a casa, siguem capaços d’observar que l’educació ha de fer un gir, i començar a donar importància al cos, perquè existim en el cos, amb ell sentim, percebem, integrem la informació, imaginem, construïm conceptes… amb el cos aprenem. El cos no és una entitat separada de la ment, sinó que la ment és cos.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació artística educació física opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Hem de mantenir els vincles! (aspectes emocionals en temps d’incertesa)
    Next Article
    Actualitat
    El valor de l’infant
    Inma Martínez Puche

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}