Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Debat racional o ‘trumpisme educatiu’?

    Marc Hortal Galínovembre 22, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Semblava que les eleccions americanes havien portat a un consens. Polítics, periodistes i opinadors de tot l’espectre ideològic coincidien en criticar les mentides i el populisme de Trump i la polarització i enfrontament que havien comportat. En el seu discurs de celebració, Joe Biden va dir que necessitem reconciliar-nos i tractar el rival com un adversari amb qui discutir i no com un enemic a qui cal destruir i va rebre elogis per totes bandes.

    No ha passat ni una setmana i ens trobem que les denostades tàctiques trumpistes reneixen aquest cop amb motiu de la nova llei educativa que prepara el Govern Central. L’anomenada LOMLOE, que vol derogar la conservadora Lomce, ha rebut el rebuig generalitzat de l’oposició i dels seus mitjans afins.

    Per una banda, s’acusa el govern de voler destruir l’escola concertada i enviar tots els seus alumnes a la pública, només perquè la llei inclou un limitat intent de repartir l’alumnat amb més dificultats i qüestiona el sistema de concerts. Altres veus acusen el govern d’adoctrinar tota la població perquè la llei vol incloure la igualtat de gènere o la lluita contra el canvi climàtic entre els seus objectius. No falta tampoc la clàssica acusació de rebaixar el nivell i voler que tots els alumnes siguin analfabets pel fet que suprimeix les revàlides. Altres autors adverteixen fins i tot de la fi de l’educació tal com la coneixem sense oblidar mencionar la guerra civil. Finalment no podia faltar la qüestió de la llengua catalana. Com no podia ser d’una altra manera en una llei tan perversa, la Lomloe suprimeix el castellà i converteixen els nens catalans en monolingües. Per ser honestos, aquesta manera d’argumentar no és patrimoni de la dreta. Una part de l’esquerra també ha considerat com a reaccionària i un atac a l’escola pública qualsevol proposta que vingui de l’àmbit conservador. Però en aquest cas és la dreta i les organitzacions de l’escola concertada les que es llancen a argumentacions extremistes per oposar-se a la llei.

    Aquests posicionaments extremistes eviten les discussions que hauríem de tenir. Podem tenir un debat serè i racional sobre el paper de l’escola concertada, una anomalia en una Europa majoritàriament dominada per la pública? Podem parlar de les diferents condicions de treball dels docents de la pública i la concertada? Podem parlar de la problemàtica de la segregació escolar i el seu paper en una societat cada cop més desigual? Podem assumir que hi ha un important debat sobre els objectius de l’escola? Podem entendre el debat metodològic entre innovadors i tradicionalistes com diferents respostes sobre una problemàtica comuna? Podem discutir d’evidències i resultats i deixar estar prejudicis i idees preconcebudes? Podem proposar models lingüístics diferents sense falsejar la realitat de la llengua a Catalunya o altres comunitats amb llengua pròpia? Podem parlar de l’infrafinançament històric de l’educació al nostre país? Podem debatre d’abandonament escolar i de quines pràctiques contribueixen a reduir-lo? Podem en definitiva, plantejar-nos quin paper fa el nostre sistema educatiu en una societat campiona en els índex de desigualtat europeus?

    Això seria molt complex i requeriria arguments, dades i sobretot considerar l’altre com un adversari racional.  A més els grisos i les postures intermèdies no donen vots en societats cada cop més polaritzades. Molt millor adoptar un to apocalíptic i organitzar un combat contra un enemic que vol destruir-nos a nosaltres i la nostra escola.

    Segurament és un dels pitjors moments de la història per plantejar reformes educatives. Els centres i professionals educatius ja desgastats per anys de retallades es troben ara estressats i tensionats per una pandèmia per a la que no tenen recursos ni respostes. La vella tradició espanyola d’aprovar lleis educatives ha deixat una comunitat educativa escèptica sobre la capacitat de les reformes de millorar l’escola, sobretot quan aquestes no venen acompanyades de recursos. D’altra banda alguns aspectes de la llei no són compartits per tothom i segurament des l’esquerra i l’escola pública també se li podrien fer crítiques. No obstant des d’una òptica progressista no es pot desaprofitar l’oportunitat per revertir els canvis de la Lomce i consolidar legislativament millores per un sistema molt desigual.

    La pandèmia ha estat un xoc terrible per a la nostra societat i ens podria ajudar a construir una societat millor. Un primer pas seria tenir debats democràtics i respectuosos sobre un tema fonamental com l’escola. Hauríem de contribuir tots a construir un sistema educatiu centrat en l’equitat i dotat dels recursos adequats. Com en tants altres camps, sembla que som molt lluny d’aquí.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Quo Vadis Educatio?
    Next Article
    Actualitat
    Horaris educatius, a debat a la Time Use Week 2020
    Marc Hortal Galí
    • X (Twitter)

    Professor d'anglès a secundària i professor d'institut

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}