Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Decàleg per al benestar docent (entre el compromís i la imaginació)

    Jaume Carbonelldesembre 5, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    1/ Ompliràs de coneixement, de vida i d’experiència humana aquest lloc anomenat aula, convertint-lo en un espai de conversa, experimentació i recerca, on les preguntes es converteixen en el motor de l’aprenentatge. I, de tant en tant, sortiràs de l’aula per enriquir el coneixement en altres escenaris d’aprenentatge tant o més profitosos.

    2/ Acompanyaràs l’alumnat en la complexa i apassionant aventura del saber, despertant la seva curiositat i desig d’aprendre, amb exigència i afecte, però evitant el tedi, la disciplina fèrria i les avaluacions competitives i absurdes. I en aquest acompanyament, dins d’un clima de confiança i llibertat, els ensenyaràs a què han de parar atenció, discriminant el gra de la palla, així com els comportaments ètics reprovables.

    3/ No oblidaràs, davant el devessall de nous i vells continguts que engrosseixen cada dia més el currículum, que un dels objectius bàsics és la formació integral, on el desenvolupament cognitiu corre al costat de les dimensions emocional, ètica i social; on es compaginen els sabers científics amb els humanístics; i els continguts es barregen amb les competències. El repte és assentar en l’alumnat un coneixement profund, situat i amb sentit. I tampoc no oblidaràs que, amb freqüència, menys és més.

    4/ Derrotaràs l’aïllament de l’aula per implicar-te en el projecte educatiu de centre que està en reconstrucció contínua, per treballar cooperativament amb altres companys i companyes, intercanviant experiències i dubtes, compartint iniciatives, teixint complicitats, forjant una cultura pedagògica comuna, i respectant el pluralisme metodològic: les maneres d’ensenyar i aprendre. I t’arriscaràs a emprendre noves aventures i somnis, perquè també això forma part del compromís amb la renovació pedagògica.

    5/ Tractaràs d’acollir i atendre al màxim la més àmplia diversitat d’alumnat, respectant la seva singularitat i amb el focus posat en l’educació equitativa i inclusiva. Però, a més d’aquest tractament personalitzat, procuraràs també que el grup-classe creixi com a col·lectivitat democràtica, aprenent a exercir drets i responsabilitats, i a prendre decisions.

    6/ Tindràs present, en tot moment, la importància que té aprendre a llegir i a comprendre el món, des de la realitat més pròxima a la més global, des del passat fins als temps presents: a partir de la transmissió de la teva experiència humana i de la vinculació de la seva experiència quotidiana amb l’aprenentatge. Un compromís docent que apel·la a la transformació educativa i social, molt sensible a qüestions de tant calat com el canvi climàtic, les migracions, el racisme o la violència de gènere.

    7/ Per això els ensenyaràs a pensar: no a què pensar –per no caure en dogmatismes ni sectarismes– sinó a com pensar. Perquè, des de l’educació infantil, comencin a fer-se preguntes, a analitzar críticament la realitat, a escoltar i respectar diversos punts de vista, a fer ús de la paraula lliure i a conviure pacíficament. A conformar una ciutadania crítica i democràtica i no una mà d’obra súbdita.

    8/ Evitaràs perdre temps en tasques burocràtiques que et resten atenció al teu alumnat, a la reflexió compartida o a la relació amb les famílies i altres agents educatius del territori. El temps és un bé escàs i cal aprendre a gestionar-lo, discriminant les prioritats. I, arribat el cas, davant exigències i tasques inútils, injustes i injustificables, potser serà necessària la insubmissió o desobediència pacífica, com a arma de contestació col·lectiva.

    9/ Et detindràs contínuament per observar, amb mirada atenta i escolta profunda, la vida quotidiana del teu alumnat, per dialogar amb el teu entorn i reflexionar sobre el sentit d’allò que estàs fent. No serveix l’activisme sense solta ni volta, apuntar-se a totes les modes i haver d’atendre amb pressa totes les urgències. Perquè, amb freqüència, l’urgent no és el més important: es requereix reflexió i assossec. Cal valorar els temps de formació i cuidar-se. Es pot fer de moltes maneres, però és recomanable fer-ho a partir de la pràctica, amb altres persones i mitjançant el treball en xarxa, virtual i presencial. Sense parar, però sense córrer.

    10/ Defensaràs amb entusiasme i orgull aquesta professió tan vella com bella, lluitant per millorar les teves condicions de treball i les del teu centre, a fi d’aconseguir un millor reconeixement social del magisteri i una major dignificació de l’escola pública. Perquè saps que l’educació és una arma poderosa que influeix en els canvis de la societat i desperta les consciències. I és sabut que molts i moltes mestres deixen petjades profundes en l’alumnat i fins i tot canvien vides per sempre.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    ‘La hija de un ladrón’, ‘Los miserables’ i ‘Historia de un matrimonio’
    Next Article
    Actualitat
    “Convertim tots els alumnes en artistes”
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.