Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Decàleg per treure partit del Covid-19 en l’àmbit educatiu

    Verónica Volantmarç 30, 20209 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    1/ Quedar-se a casa

    Quedar-se a casa, per moltes persones és una recomanació o obligatorietat que han tingut o arribaran a tenir més d’una vegada al llarg de la seva vida. Totes les persones que tenen un cor, uns pulmons, uns ronyons … que necessiten una atenció especial, que a vegades han d’anar a l’hospital i seguir un tractament, que els hi han d’operar o fer proves que fa que es quedin ingressades durant una temporada a l‘hospital, o bé que quan els hi donen l’alta, s’ha de quedar a casa descansant i recuperant-se, necessiten que tot els que farien a l’escola ho puguin fer l’hospital o a casa. En realitat aquest virus ens fa que totes i tots aquests dies fem el mateix. Ara casa nostra per a tots i totes durant unes hores al dia representa l’escola.

    2/ Siguem solidaris

    Recorda que no estàs sòl. Els teus companys i companyes de classe i de la teva escola, altres escoles, universitats, centres d’educació d’adults, del nostre país i del molts països del planeta estan en situació del que s’anomena situació d’alarma. Situació que, entre molts temes, demana estar a casa, estudiant, jugant, dinant, dormint… és a dir, desenvolupant totes les activitats que abans fèiem en llocs diferents -l’escola, l’esplai, el conservatori, el gimnàs, el parc…, en un mateix espai: a casa.

    3/ Cada dia és un nou dia

    El fet de conviure minut a minut amb les mateixes persones i amb les mateixes coses, pot fer que pensem i sentim que el món no canvia, que les coses no es mouen, que el temps no passa. Una de les conseqüències d’aquest pensament és sentir avorriment, pensar que no podré aguantar-ho, que ens sentim malhumorats i amb ganes de no fer res. Però hem de proposar-nos fer activitats noves cada dia. Hem d’aprofitar el temps. Recordo un llibre escrit per Michael Ende, Momo, una noia orfe amb una gran capacitat d’escolta, que arreplegava tots els minuts per… no us ho explico. Us recomano aquest llibre escrit ja fa molts anys, que ens pot ensenyar moltes coses aquests dies que les podrem traslladar en un futur. La realitat que estem experimentant canviarà, tot i que no sabem exactament quant.

    4/ La creativitat la nostra gran aliada

    Sempre es parla que hem de ser creatius, ara és el moment de posar-nos les piles en aquest sentit. Fem de casa nostra una escola creativa amb la participació de tots i totes: els que estem a casa –pare, mare, germans…– amb la proposta dels nostres mestres i amb les propostes de les plataformes virtuals segures que ens estan posant a l’abast. Són moltes les persones i entitats que estan intentant generar també des de casa seva, sinergies creatives.

    5/ Les rutines regalen el seu temps a la creativitat

    La creativitat té el carnet de família nombrosa: dedicació, paciència, il·lusió, ganes d’innovar i fer les coses diferents i també disciplina són part dels membres d’aquesta família. Encara que no t’ho pensis, Maria Curie, una científica coneguda per les seves investigacions sobre la radioactivitat, que va descobrir el radi i el poloni (dos elements químics) i que va obtenir dos premis Nobel per aquests descobriments, va ser altament creativa i altament disciplinada. La creativitat té un cosí germà anomenat rutina. Rutina ajuda a creativitat a disposar de més temps per estar amb la seva família, i tot i que al principi hi dedica molt temps, al cap de les setmanes és com si no estigués. Els aprenentatges rutinaris els fem sense ni adonar-nos.

    Si vols saber les diferents rutines que aquests dies ajudaran a creativitat, només cal que continuïs amb la lectura dels quatre propers punts del decàleg. Ah!!! I si alguna d’aquestes rutines no les fas, ara és el moment, si una cosa tens és temps.

    6/ Què puc fer abans de posar-me a estudiar?

    Rutina 1. Pensa amb el que estaves fent fins ara.

    • Intenta tenir un despertar calmat i amb alguns estiraments tranquils. Intenta anar sentint totes les parts del teu cos. No cal fer-ho sempre sòl, pots demanar-li a algú que ho faci amb tu o que t’ajudi a posar música si us agrada.
    • Ahhh!!! Que no se m’oblidi, aixecat a la mateixa hora que t’aixecaves per anar a escola. Això et permetrà fer tot el que et proposo i iniciar l’estudi més o menys a la mateixa hora que abans.
    • Ventila l’habitació, el llit i la roba amb la qual has dormit, segur que al cap d’una estona tots us sentireu millor, encara que no t’ho pensis, l’oxigen ens agrada a tots.
    • Vés al bany, renta’t, aprofita aquest moment d’intimitat per pensar en els teus propòsits, si és que no ho has fet ja amb el teu despertar.
    • Ajuda a preparar l’esmorzar, aprofita aquests dies que tens més possibilitats de fer-ho en família, segurament en el dia a dia anterior, havies d’esperar als caps de setmana per fer-ho.
    • Renta’t les dents i novament les mans i, cap a l’espai d’estudi. I un recordatori, vesteix-te. Sí. No vagis tot el dia amb pijama, o és que aniries en pijama a l’escola? I torna’t a rentar les dents segur abans d’anar a dormir i ara que tens més temps després de dinar també.

    7/ Què puc fer durant el temps d’estudi

    Rutina 2. Pensa amb les hores que dedicaves a l’escola.

    • Prepara el lloc d’estudi, intenteu entre tots els membres de la família que el temps d’estudi sigui un temps tranquil. Segur que els pares també tenen feina, ells com tu han traslladat la feina a casa. I ells com tu, necessiten concentrar-se. Si sou molts germans o bé pocs però amb ritmes diferents, negocieu horaris d’estudi amb els de gresca, televisió… No cal que tots feu el mateix, però sí que és important que us respecteu.
    • Intentem fer del nostre lloc d’estudi, un espai inspirador i motivador de nous aprenentatges.
    • Potser avui és el dia que no tens ganes d’estudiar i és el dia que et menges els llibres. Tots tenim dels dos tipus. Però és important tenir present, que de la mateixa manera que fins ara has estat treballant amb una agenda, amb un horari, amb un calendari, un moodle, … bé totes les estratègies utilitzades per endreçar la nostra ment i planificar els nostres aprenentatges i anotar les nostres activitats. Ara és el moment de no prendre aquest bon costum. T’ajudarà a no perdre la noció dels dies i a regular el temps que li dediques a cada activitat.
    • Recorda que els teus mestres continuen sent el teu mestre. Segur que ens estan ajudant molt en aquests moments i segur que teniu organitzat un sistema per explicar la matèria, per solucionar els teus dubtes i per poder explica’ls-hi com estàs i com et va.
    • Beu aigua, però abans de sentir set, el teu cervell t’ho agrairà.
    • Fes descansos, recorda que a l’escola hi ha moments d’esbarjo, l’anomenat pati. Ara a més, pots aprofitar que estàs a casa i fer petites parades, fer estiraments, canvi de postura, aixecar-te. El teu cos i la teva columna t’ho agrairà.
    • Si el temps d’estar a casa, coincideix amb festes tradicionals, celebrem-les. Si a l’escola hi havia un hort: recorda que amb una llavor, cotó i aigua creix una planta.

    8/ Què puc fer amb les extraescolars

    Rutina 3. Adaptem i seguim en la mesura del que puguem.

    • Quan sortim d’escola molts de nosaltres anem al que s’anomena, les activitats extraescolars, berenem pel camí i és el moment, moltes vedades, en què ens expliquem el nostre dia, el què ens ha passat, com ens sentim… No perdem aquest moment, aprofitem-lo en família, amb els pares, amb els germans. Fem que la nostra imaginació faci d’aquest moment una experiència nova.
    • Depenent de l’activitat extraescolar que fèiem abans de quedar-nos tots a casa haurem de reinventar-nos més o menys. Per exemple, si practiquem un instrument, o fem teatre, o pintem a escola de pintura, podem continuar fent-ho a casa. Potser, i parlant amb els pares i els professors o professores, podem gravar un àudio amb la nostra interpretació, fer una fotografia de la nostra obra, un vídeo amb els nostres avanços. Altres activitats podria ser que durant un temps no les puguin portar a terme, però podem pensar en activitats noves, potser inclús acaba aquesta nova activitat sent la nostra nova extraescolar.

    9/ Què puc fer els caps de setmana

    Rutina 4. Els dissabtes i diumenges continuen estant en les agendes. No has desaparegut.

    • El cap de setmana és el temps de descans i oci amb la família. No deixem de fer cap de setmana a casa. Podem aprofitar per connectar-nos amb els amics, jugar, veure la televisió, llegir un llibre, cuidar l’hort de casa, jugar més del que jugaves abans amb el teu gos o altre possible animal, si el tens.
    • I, també podem fer deures o repassar amb l’ajut d’altres persones, pares o germans grans, aquelles matèries que et costen o que vols avançar perquè t’agraden molt. Recordo quan era petita que els caps de setmana a qui li tocava de casa escollia un tema, el preparàvem durant un tens fins que arribava el cap de setmana amb el pare i els germans fèiem com una mena de tertúlia i parlàvem del que havíem estat llegint sobre aquest tema.
    • És el moment de donar forma als núvols, de fer formes en plastilina, d’obrir un llibre per qualsevol pàgina i dir tot allò que se’ns ocorri, de …

    10/ Hem d’aprendre molt i molt d’aquest moment

    Ja fa temps que la natura ens està avisant, ja fa temps que sabem que podem millorar la nostra forma de relacionar-nos amb la resta del planeta, ja fa temps que hem perdut la capacitat d’observar el que ens envolta. Ara és moment de reflexionar i fer entre tots un món millor per a tothom. El planeta és habitat per les plantes, els ocells, les roques, els arbres, el cel, el vent, l’oxigen, els… les… la… No és el nostre món, és el món de tothom i nosaltres som part de la vida d’aquest planeta: el planeta terra. En un altre capítol, serà important parlar de la galàxia. Potser serà motiu d’un altre decàleg.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La tercera avaluació haurà de valorar les circumstàncies de cada confinament
    Next Article
    Opinió
    No deixem que ningú baixi del tren de l’educació
    Verónica Volant

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}