Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘Democràcia i educació’ i Informe Coleman: aniversaris per compartir

    Antoni Tortoctubre 28, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    És ben sabut que aquest 2016 que enfila la seva recta final hem celebrat el centenari (1916) de l’aparició del llibre de John Dewey Democràcia i Educació. I, també, el cinquantenari (1966) de la publicació de l’Informe Coleman. Dues peces diferents pel seu context, pel seu registre, pel seu temps i per les seves circumstàncies, però dos documents indispensables per transitar i revisitar l’educació del segle XX. Afortunadament, hem pogut llegir comentaris i articles de reconeguts historiadors i sociòlegs de l’educació del nostre entorn, sobre la importància d’aquell llibre de filosofia de l’educació i d’aquell informe d’investigació sociològica, però no voldríem deixar de parlar-ne, tot i que sigui breument.

    Segurament, Democràcia i Educació de John Dewey (1859-1952) ocupa un lloc de gran centralitat en el conjunt del pensament pedagògic del seu autor. Ja havia publicat diverses obres i en vindrien moltes més, però Democràcia i Educació, com si es tractés d’un mirall de les seves concepcions pedagògiques, és un text que recapitula, repassa, reconstrueix i obre cap al futur l’evolució educativa als Estats Units, però amb una vocació universal. I, efectivament, el seu impacte va ser consistent i ampli; tant o més fort en la vella Europa, el que no va deixar de sorprendre algun dels seus coetanis nord-americans.

    Cinquanta anys més tard de l’aparició de l’obra de Dewey, es publicava l’informe dirigit per James S. Coleman (1926-1995), per encàrrec del comissionat d’Educació del govern del president nord-americà Lindon B. Johnson, arran de la promulgació de la Llei de Drets Civils (1964). L’anomenat Informe Coleman sobre la igualtat d’oportunitats en educació aporta dades, condicions de possibilitat i límits respecte de la capacitat del sistema educatiu per reduir les desigualtats. Apunta al nucli més sensible del que hauria de ser un sistema democràtic. Una pedra de toc a les esperances de John Dewey sobre la democràcia i de l’esdevenir de la institució escolar com a motor de canvi social. Un avís i una brúixola sobre cap on poden anar les polítiques educatives (socials, econòmiques) i les pràctiques pedagògiques, perquè, efectivament, l’educació, en les institucions escolars i més enllà d’elles, generi progrés i benestar a totes les persones.

    El mateix any 1966, i a un nivell més domèstic, se celebrava a Barcelona la primera Escola d’Estiu organitzada per l’Associació de Mestres Rosa Sensat, acabada de crear un any abans. Aprofitant les esquerdes creixents en el mur de la dictadura franquista, es recuperava una tradició iniciada a principis del segle XX, de mestres que es reunien per aprendre junts, conversar, formar-se.

    Avui, cinquanta anys més tard, el paisatge educatiu compta amb nous actors, noves dinàmiques, noves estratègies. Però avui, com ahir, hi ha alguns equips de mestres que, sense demanar permís, ni sense esperar l’aquiescència o les instruccions dels seus administradors o d’altres jerarquies, posen en marxa processos de discussió, de reflexió, de canvi, de manera horitzontal, sense subvencions però sense massa lligams. A les aules, als seminaris i a les xarxes. Segurament molts d’ells signarien una asseveració d’un altre “gran”, Ivan Illich, quan declarava, poc temps abans de la seva mort: “No aspiro a exercir una influència qualsevol. Vull alimentar una reflexió amb cercles d’amics compromesos amb un esforç comú”.

    En aquesta dinàmica activa i canviant del camp educatiu, la conversa esdevé un element de construcció d’un espai comú, per dir-ho en termes deweynians, en oposició a una simple contemplació de l’estat de les coses. I en aquest procés, pot ser interessant compartir la lectura o la relectura de Dewey i Coleman: els seus treballs i també les crítiques que van rebre, a banda i banda de l’Atlàntic, i a un costat i l’altre de l’espectre ideològic.

    No té cap sentit citar, com si es tractés d’un santoral, sense matisos i de memòria, els grans noms de la pedagogia del segle XX, com un conjur que per art de màgia ens converteixi en mestres renovadors o en escoles estupendes, sense que hàgim canviat res de les nostres accions. Ben al contrari, revisitar Dewey i Coleman, per exemple, pot ser una estratègia fecunda, cent anys més tard, cinquanta anys més tard, per acompanyar l’abordatge dels petits i grans reptes que com a comunitat tenim plantejats, en el camp de l’educació i de la vida pública.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’avaluació orientada cap a l’aprenentatge
    Next Article
    Actualitat
    Mor Núria Terés, una veu compromesa amb l’educació i el jovent
    Antoni Tort

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}