Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Docència universitària i innovació: la covid accelera el moviment

    Joan Domènechjuny 24, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Amb el títol Més enllà de les competències: nous reptes en la societat digital, del 29 de juny al 2 de juliol tindrà lloc l’onzena edició del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), per primer cop en format en línia. El seu objectiu és crear un espai d’anàlisi i intercanvi d’estudis, experiències i propostes sobre l’impacte dels reptes als quals s’enfronta el món universitari i la manera d’abordar-los. “Les universitats ja fa temps que es van adaptant a les noves circumstàncies, però la pandèmia ha accelerat aquest procés així com l’interès per trobar la millor forma de formar els estudiants”, explica el coordinador del Congrés, el professor d’estadística de la UB Ernest Pons.

    El congrés està organitzat per les vuit universitats públiques catalanes (UB, UAB, UPC, UPF, UdG, UdL, URV i UOC, que exerceix d’universitat amfitriona), a través de les seves unitats d’innovació i formació, a més de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), i compta amb la col·laboració de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) i el Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya. Per Pons, la “gran potència” del Congrés neix d’aquesta unió d’universitats i institucions públiques i del fet que sigui un punt de trobada entre docents experts en educació i didàctica i docents que no ho són. “Ens hem d’entendre i de comunicar, per això en les unitats de formació de les universitats ja hi treballa gent que no ve de la pedagogia, i de fet, els problemes de la pandèmia han ajudat a fer pinya”, afegeix.

    En un món, l’universitari, on sembla que només la recerca dona prestigi i la docència és secundària, “el fet de poder seguir parlant uns dies sobre docència té quelcom de reivindicatiu”, diu Pons. Aquest Congrés es ve celebrant des de l’any 2000, de forma bianual, si bé l’edició de l’any passat es va posposar a causa de la pandèmia. “Malgrat que la mitjana d’edat dels professors universitaris és elevada, aquest Congrés és la prova que s’estan movent coses i que hi ha ganes de millorar”, comenta el coordinador del CIDUI. A l’hora d’escriure aquest article ja hi havia més de 500 inscrits.

    Noves generacions i noves motivacions

    Al congrés hi participen experts nacionals i internacionals en el marc de sessions plenàries, tallers, sessions orals, monogràfiques i pòsters. La conferència inaugural porta per títol Una nova era de l’educació superior? Amenaces i oportunitats que plantegen els models innovadors, i anirà a càrrec de Julia Freeland, directora de recerca educativa del Clayton Christensen Institute, amb la moderació a càrrec de Sílvia Sivera, directora de l’eLearn Center de la UOC. Pons defineix Freeland com una persona “experta en estudiar si hi ha diferències entre les diferents generacions d’estudiants, si avui s’estudia de forma diferent, perquè cada cop ens trobem estudiants més diversos i motivacions més diverses per anar a la universitat”.

    La segona sessió plenària serà un diàleg sobre si Té sentit parlar d’una nova pedagogia?, amb Jeff Merriman, cofundador i Chief Technology Officer a DXtera Institute, i Anna Pons, analista i cap de projectes a la Direcció d’Educació i Competències de l’OCDE, i serà moderat per Maria Rosa Buxarrais, directora de l’Institut de Desenvolupament Professional de la UB, i Manel Jiménez, vicerector de Transformació Educativa, Cultura i Comunicació de la UPF.

    La tercera sessió plenària serà una taula d’anàlisi, La transformació dels models de governança de la universitat: com impacta en la dimensió docent?, amb Nekane Balluerka Lasa, catedràtica de Metodologia de les Ciències del Comportament a la Facultat de Psicologia de la UPV/EHU i rectora entre 2017-2021; Xavier Prats Monné, assessor sènior per a iniciatives estratègiques de la UOC i assessor especial de Teach For All, i Francesc Solé Parellada, catedràtic emèrit de la UPC. Moderaran Joan Manuel del Pozo i Álvarez, professor emèrit i síndic de la UdG, i Josep Maria Vilalta, secretari executiu de l’ACUP i director de la Global University Network for Innovation.

    Coneixements… i competències

    Contràriament a la secundària, on el debat entre coneixements i competències és aferrissat (i, a cops, acarnissat), la universitat “hi ha un consens molt ampli que no es pot ser competent sense coneixements”, diu Pons, segons el qual el debat “gens trivial” que sí que es produeix a l’educació superior és “com ens assegurem que aquestes competències són les que necessita la societat, com aconseguim formar-les, i després com seleccionem aquells coneixements que són fonamentals per fer-ho, ja que avui dia pretenem ensenyar moltes més coses que fa 30 anys, per això la selecció és tan important”.

    Malgrat que encara són experiències aïllades, cada cop són més els estudis universitaris que introdueixen sistemes d’avaluació on la competència de l’alumne estigui, si més no, a la mateixa alçada que la seva memòria. “Per exemple, a Dret es fan avaluacions a partir de la simulació d’un judici, algunes enginyeries avaluen la capacitat que tenen els alumnes no només de fer el projecte sinó de comunicar-lo a l’hipotètic client”, comenta Pons.

    En el marc del congrés, i coincidint amb l’acte de cloenda, se celebrarà l’entrega dels Premis AQU Catalunya – CIDUI a les millors comunicacions presentades a l’edició d’enguany. Anirà a càrrec de Martí Casadesús, director de l’AQU Catalunya; Paquita Santiveri, vicerectora d’Ordenació Acadèmica i Qualitat de la UdL; Carles Sigalés, vicerector de Docència i Aprenentatge de la UOC, i Josep M. Vilalta, secretari executiu de l’ACUP i director de la Global University Network for Innovation.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Postobligatòria i el desert
    Next Article
    Opinió
    Els resultats de la PAP d’Educació 2021
    Joan Domènech

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}