Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els resultats de la PAP d’Educació 2021

    Redacciójuny 27, 20216 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Estudiants fent la PAP 2020 a la Universitat de Lleida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A la convocatòria ordinària (del passat 10 d’abril) es van presentar 4.240 estudiants, la van superar 2.290, el que representa aproximadament un 54% del total. Això vol dir que una mica més de la meitat dels joves, procedents de 2n de batxillerat, de cicles formatius de grau superior i d’altres vies d’accés a la universitat (+25, +40 i +45) que son candidats a estudiar els diferents graus de mestre a les universitats públiques i privades catalanes, han estat aptes.

    Els exàmens de la PAP d’Educació avaluen habilitats relacionades amb la competència logicomatemàtica i la competència comunicativa i el raonament crític. No hi ha un temari concret per preparar la prova i les preguntes no es vinculen directament a cap assignatura de l’Ensenyament Secundari Obligatori o postobligatori. Tanmateix, les competències, l’estructura de les proves, la tipologia de les preguntes estan clarament definides per la normativa reguladora i, a més, se’n poden veure mostres pràctiques en els models d’examen dels anys anteriors al web del “Canal Universitats”, així l’estudiant sap el que es trobarà als exàmens.

    Els darrers 3 anys, el percentatge d’aptes havia oscil·lat entre el 61% i el 63%, per tant, el 54% d’aquesta convocatòria representa una disminució respecte les anteriors edicions. Això vol dir que els estudiants que no l’han superat no serveixen per formar-se com a mestres? No, de cap manera. Significa que no han demostrat tenir assolides les capacitats imprescindibles per iniciar els graus universitaris d’educació infantil i primària, però ho poden intentar en properes convocatòries.

    A Finlàndia, per exemple, només un 10% dels estudiants que volen estudiar el grau de mestre superen els processos selectius establerts. És una carrera universitària molt atractiva, i per això una de les més sol·licitades en primera opció. En aquell país pensen que fer de mestre és una tasca amb molta responsabilitat i pocs són els escollits. El pilar del seu sistema educatiu és l’alta qualificació del seu professorat, que gaudeix de molt prestigi.

    A Finlàndia només un 10% dels estudiants que volen estudiar el grau de mestre superen els processos selectius establerts. El pilar del seu sistema educatiu és l’alta qualificació del seu professorat, que gaudeix de molt prestigi

    Quina ha estat la causa dels resultats d’aquest any a Catalunya? A ningú se li escapa que els dos darrers cursos a totes les etapes del sistema educatiu i en especial a la secundària han estat diferents i complexos per tothom: professorat, alumnat, famílies, centres, serveis educatius, etc. És ingenu pensar però, que la causa és exclusivament la covid19. Probablement hi ha un rerefons més important, i el que ha passat ha de portar a una reflexió acurada, profunda i tranquil·la perquè el dèficit en algunes competències dels estudiants que s’han examinat de la PAP no pot ser únicament qüestió d’un any i escaig.

    Caldrà analitzar totes les dades quan s’hagi acabat el procés, valorar els diferents punts de vista i si s’escau, prendre alguna decisió, ja que correlacionant el nivell de complexitat dels exàmens i el resultats, hi ha alguna cosa que no acaba d’encaixar. El 16 de juliol es celebrarà la convocatòria extraordinària i després de les matrícules universitàries es tindran moltes més dades i aleshores serà el moment de fer una anàlisi de l’estat de la qüestió.

    Probablement cada un de nosaltres té una idea diferent sobre les característiques personals i professionals idònies per ser mestre d’educació infantil i primària, tot i que intueixo que la majoria coincidirem en algunes: li han d’agradar els infants, ha de tenir capacitat de lideratge, ser una persona empàtica i comprensiva, tenir paciència, personalitat reflexiva, assertiva, raonable… amb esperit crític, capaç de desenvolupar el millor dels seus alumnes, respectuosa, capaç de treballar de forma cooperativa amb els companys i companyes, amb una formació completa en psicologia i pedagogia, competència digital, amb habilitats per resoldre de forma pacífica els conflictes, etc. I així podríem anar ordenant diferents trets per ser un bon professional.

    Hi ha però una condició en la qual hauríem d’estar tots d’acord i que resulta imprescindible per ser i fer de mestre: tenir una base cultural sòlida. A ningú se li escapa que ser competent i desenvolupar de forma adequada les tasques que la societat li encomana a l’escola, cal una capacitat comunicativa excel·lent (comprensió i expressió), un domini adequat del sistema lingüístic, capacitat d’aplicar el pensament científic i social per interpretar la realitat, per fer prediccions i prendre decisions amb iniciativa i autonomia, usar coneixements i habilitats matemàtiques per resoldre situacions de la vida quotidiana i analitzar resultats amb coherència i rigor. Doncs bé, aquestes competències que acabo d’anomenar són les que avalua l’actual PAP.

    La PAP va néixer al 2014 com a proposta del Consell InterUniversitari de Catalunya. El Programa de Millora i Innovació de la Formació de Mestres (MIF), més tard, va proposar les característiques que havien de tenir el exàmens que finalment van rebre el vistiplau de les diferents universitats. Després és l’Oficina d’Accés a la Universitat qui organitza i gestiona el procés tal i com ho fa amb totes les proves d’accés a la Universitat (altres PAP, PAU, +25, +45, etc.). El primer cop que es va aplicar en l’actual format va ser el 2017, per tant, aquest és el cinquè any que els estudiants que volen accedir als estudis de mestre l’han de superar.

    El que ha passat no desprestigia la professió de mestre, és una garantia que els estudiants que iniciaran el grau tenen assolides les competències generals i poden centrar la seva formació en les específiques necessàries per ser un bon professional

    La PAP depèn del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) i, per tant, de totes les universitats catalanes. Utilitzar una prova complementària a les PAU per accedir a uns estudis és garantia de més qualitat. Diferents territoris de l’Estat espanyol estan estudiant la possibilitat d’aplicar-la i de moment a les Illes balears ja ho ha fet el 2021 per primer cop, replicant el nostre model.

    El que ha passat aquest any no desprestigia la professió de mestre ni el sistema universitari. Al contrari, ens indica que les persones que han superat la PAP tenen assolits els requisits relacionats amb les competències bàsiques. És una garantia que els estudiants que iniciaran el grau de mestre podran centrar la seva formació en les competències específiques necessàries per ser un bon professional, ja que les de caràcter més general les tenen assolides.

    Cada territori dissenya el seu sistema educatiu tenint en compte el context social, cultural, polític i econòmic, i sembla prou evident que un bon mestre ha de ser la base d’un país avançat i modern. La PAP va néixer per prestigiar, filtrar i fer més atractiva aquesta professió i ho està assolint, ja que d’ençà que s’aplica, cada any hi ha més estudiants que es presenten als exàmens.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió PAP
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Docència universitària i innovació: la covid accelera el moviment
    Next Article
    Anàlisi
    Quins són els beneficis cerebrals de tocar un instrument?
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}