A partir de dilluns vinent, un total de 1.561.627 alumnes reprendran la seva vida acadèmica en el conjunt del sistema educatiu no universitari de Catalunya. Seran uns 20.000 menys que el curs passat, una xifra que s’explica per la caiguda de la natalitat, que fa que baixin els alumnes a infantil (6.151 menys), primària (9.579 menys) i, per primer cop en molt de temps, també a l’ESO (3.820 alumnes menys). Al batxillerat l’alumnat es manté i a cicles formatius (on les dades són encara provisionals) s’incrementa de forma significativa, fins al punt que aquest estiu s’han sentit diverses veus acusant el Departament de falta de previsió.
“El tema de l’FP és molt important pel Departament d’Educació, ho vam dir al començament de la legislatura i ho repetim ara, apostem per l’FP perquè és un element d’equitat i inclusió i de reincorporació al sistema educatiu”, ha afirmat el conseller Josep Gonzàlez-Cambray en la roda de premsa d’inici de curs. Cambray ha explicat que, en el moment de la preinscripció, hi va haver una “demanda excepcional”, tant pel que fa a cicles de grau mitjà com de grau superior, i que era difícil de preveure perquè el 25% de les preinscripcions eren de “no continuïtat”, és a dir, que no venien de 4t d’ESO. En el cas del grau mitjà, al juny hi havia 52.000 sol·licituds per a un total de 38.000 places.
En aquests moments, però, el Departament assegura que l’oferta i la demanda s’estan equilibrant. Aquest equilibri es produeix gràcies al fet que durant l’estiu el Departament ha incrementat l’oferta en 4.479 places de 68 grups nous (que són vuit més de la primera informació que es va donar al juliol). I també, perquè molts dels preinscrits no s’han acabat matriculant, per motius diversos (perquè l’alumne decideix fer batxillerat, perquè ha accedit a la universitat, perquè ha trobat feina, etc). En concret, en el procés de matriculació dels cicles de grau mitjà, que va acabar dilluns, hi ha hagut 3.700 persones que tenien plaça adjudicada i no han formalitzat la matrícula. Al final del procés, doncs, han quedat 2.093 places vacants, que sumades a les 4.479 de nova creació donen un total de 6.539 places que es tornen a obrir ara en el que el Departament anomena “un procés de preinscripció extraordinari”.
El paper de l’IOC
El conseller ha explicat dues mesures més per donar resposta a aquest increment de la demanda en l’FP, que ha valorat com “una molt bona notícia i un èxit de país”. En primer lloc, l’Institut Obert de Catalunya (IOC) obrirà la seva matrícula de forma il·limitada per a tots els cursos que oferta. Els dos més sol·licitats, de llarg, són els graus mitjans de cures d’auxiliar d’infermeria i el de sistemes microinformàtics i xarxes, però aquesta inscripció il·limitada és per a tots els cicles. El segon és que també es farà un esforç per atorgar un total de 1.600 certificats de professionalitat al llarg del curs 2021/22.
🔴#conseller @JosepGCambray: “Garantim places suficients perquè tot l’alumnat preinscrit tingui accés a l’FP de grau mitjà amb 68 grups nous. De forma extraordinària, obrim 6.539 places de grau mitjà. Tothom qui quedi fora dels cicles més demandats podrà matricular-se a l’IOC” pic.twitter.com/khMow0t3CX
— Educació (@educaciocat) September 8, 2021
Així, Gonzàlez-Cambray ha afirmat que ningú que vulgui estudiar un grau mitjà d’FP es quedarà sense plaça. No passa el mateix en el cas dels graus superiors, “als quals s’hi accedeix per nota i es pot equiparar al que passa a la universitat, on no entra tothom”, ha explicat el conseller, segons el qual, però, també en aquest àmbit “oferta i demanda s’estan equilibrant”. També ha anunciat que “el curs 22-23 farem canvis en el procediment, avançarem el calendari d’inscripcions i adaptarem l’oferta formativa a la demanda de perfils professionals”.
En relació a l’FP, el sindicat CCOO ha emès un comunicat en el que critica el to “triomfalista” del conseller, ja que part de l’augment de places s’assoleix per la via d’augmentar ràtios. A més, censura també que ara el Departament reivindiqui l’IOC, el crexiement del qual, segons CCOO, fa temps que s’ha “estroncat” davant “l’evolució de matrícula d’aquesta modalitat en centres privats autoritzats pel Departament”. “A dia d’avui -afegeix el comunicat- desconeixem quina serà l’assignació de recursos i com es gestionarà l’organització del centre per evitar el col·lapse i garantir que l’alumnat de grau mitjà no abandoni prematurament els estudis, doncs aquesta modalitat té unes ràtios molt elevades, de 90 alumnes per grup i està pensada per un perfil de persones determinat amb certa autonomia i gestió del temps”.
Estabilització de plantilles
En la roda de premsa, el conseller també s’ha referit a les mesures sanitàries, de les que ja va informar fa una setmana en roda de premsa amb el conseller de Salut, ha tornat a agrair l’esforç fet per tota la comunitat educativa el curs passat i ha insistit en la necessitat que els infants i adolescents de més de 12 anys que encara no s’han vacunat ho facin.
Pel que fa a la plantilla, el curs comença amb el manteniment dels 8.200 reforços extra que es van incorporar al sistema l’any passat, i un increment addicional de plantilla de 1.200 noves places, la major part de les quals corresponen a docents (894), i la resta a personal educatiu, d’administració i servei i de suport a l’educació inclusiva.
El conseller també ha avançat que l’any 2022 es convocaran 4.377 places a concurs d’oposició, dins d’un procés d’estabilització de plantilles que va arrencar el 2018, quan el percentatge d’interins era del 34%. En aquests moments, gràcies a les darreres oposicions, aquest percentatge s’ha reduït al 24% i l’objectiu del Departament és que baixi del 10% el 2024. Les pròximes oposicions són les de les TEEI (tècniques d’educació infantil), previstes pel 18 de setembre, sobre les quals el conseller ha comentat que aquelles treballadores que no les superin i portin força anys ocupant la plaça no han de patir pel seu lloc de treball.
El conseller també s’ha volgut referir específicament a dues qüestions més de l’inici de curs: l’activació del pla de salut emocional, del qual ja van informar fa uns dies, a fi de prevenir i detectar possibles problemes de salut mental, que la pandèmia ha accentuat; i la nova fase del pla d’educació digital, que se centra en l’obertura d’una convocatòria per seleccionar un total de 272 “mentors digitals” que acompanyaran als centres educatius en “el disseny, implementació i avaluació de la seva estratègia digital”. La idea és iniciar un primer pilotatge durant el primer trimestre en 140 centres. A més, continuarà la distribució de dispositius, centrada ara en 5è i 6è de primària i 1r i 2n d’ESO.