Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Educació infantil: juguen o fan matemàtiques?

    Montserrat Torra Bitllochmarç 29, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Fotografies de Judit Mas en sessions de Minimons a l'EBM Can Caralleu de Barcelona
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’activitat principal dels nens i nenes a l’educació infantil és el joc. Jugant exploren, s’entrenen, coneixen, aprenen i, tot jugant, milloren les seves habilitats. La principal raó per la qual juguen és perquè els agrada i, per això, sempre hi estan disposats i repeteixen i repeteixen el joc, de manera que esdevenen cada vegada més hàbils, i se senten més segurs en allò què fan. Jugar és una manera agradable d’aprendre.

    Família i mestres podem fer que el joc esdevingui un context que ajudi a desenvolupar el pensament matemàtic. Si identifiquem les relacions que s’hi estableixen i en fem un bon acompanyament els ajudarem a ser conscients d’allò que sense dubte ja comencen a intuir.

    El pas del joc espontani al simbòlic és una mostra clara de com el pensament va evolucionant. Comparar, agrupar i ordenar porta implícit el reconeixement d’atributs, cercant semblances i diferències per criteris diversos. I es pot anar fent més complex si s’hi incorporen objectes amb intencionalitat i s’hi posen paraules. La quantitat també és present des de molt aviat: molt i poc, llarg i curt, més i menys, lluny i a prop, un, dos i molts… i comença el reconeixement dels nombres.

    Tenir un acompanyament adequat en les primeres relacions matemàtiques afavoreix molt la construcció del pensament. Així ho diu la recerca i, a més, presenta evidències què són determinants en els resultats educatius posteriors. Els resultats d’aquestes recerques han motivat un munt de propostes per avançar en aquest sentit. Parlem de recerques realitzades bàsicament als Estats Units i al Regne Unit, que aporten una lectura innovadora de la capacitat d’aprenentatge en la primera infància, i la promouen per fomentar la igualtat d’oportunitats de tots els infants,  independentment de la seva procedència.

    Foto: Judit Mas

    En aquestes recerques s’afirma, per exemple, que els nens i nenes comprenen, molt aviat, la perspectiva i ja poden reconèixer un mateix objecte vist des de punts de vista diferents, o imaginar què es pot veure des d’un lloc diferent del que en aquell moment estan situats. També veiem que comprenen la representació proporcional, quan interpreten que si en les joguines una girafa és més alta que un lleó és perquè també ho són en la realitat, o bé que un dibuix és una representació en petit de l’objecte que han dibuixat. Esmenten, també, la capacitat per captar i compondre figures simètriques o per fer girar una peça per saber si és la que busquen per completar el trencaclosques.

    Els nens i nenes comprenen, ben aviat, la perspectiva, la representació, la proporció, la simetria… Tenir un acompanyament adequat en les primeres relacions matemàtiques afavoreix molt la construcció del pensament

    També hi ha recerques que fan aportacions relacionades amb altres aspectes del coneixement matemàtic, com per exemple què pot fer evolucionar la capacitat que tenen per captar i continuar patrons i com això permet anticipar què passarà i millora el pensament matemàtic. O bé la importància que té promoure converses matemàtiques, i com fer-ho per ajudar a posar paraules a tot allò que estan descobrint.

    Una de les aportacions rellevants de la recerca, que és de gran ajuda per orientar la intervenció, és l’organització de l’aprenentatge en trajectòries, que no són exactament les mateixes per a tothom. Conèixer-les permet anar guiant els infants amb propostes que els ajudin a evolucionar per arribar a la fita següent.

    Tenim al nostre país mestres i educadores a les escoles bressol, a les llars d’infants i l’educació infantil que treballen en aquesta línia i comparteixen amb les famílies els grans trets d’aquesta manera d’aprendre, que bàsicament consisteix a:

    • Adonar-se de les relacions que els nens i nenes estableixen de manera espontània, i promoure-les, ajudant-los a fer-les conscients i complementar-les per anar més enllà.
    • Conèixer com aprenen els nens i nenes, i crear situacions tan adequades com sigui possible per ajudar-los a progressar.
    Foto: Judit Mas

    Cal dir que ens caldria tenir més oferta de formació inicial i permanent per anar evolucionant i incorporant les aportacions que ens arriben de la recerca.

    Avançar en aquest sentit és imprescindible si tenim la mirada posada en promoure que tothom, des de ben petit, tingui l’oportunitat d’anar tan enllà com sigui possible en el seu aprenentatge.

    Trobareu una selecció de webs que donen compte de recerques com les què hem comentat a la web del CESIRE.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    matemàtiques opinió recursos didàctics
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Currículums: una nova oportunitat perduda
    Next Article
    Actualitat
    La misteriosa ‘desaparició’ de l’alumnat NESE en l’etapa postobligatòria
    Montserrat Torra Bitlloch

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}