Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    L’educació en temps de pobresa

    Rosa Cañadell

    Mireia Orgilés: «Els centres escolars són el lloc idoni perquè els nens i els adolescents rebin formació en gestió emocional»

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    La crisi de la professió docent

    Pedro González de Molina Soler
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La misteriosa ‘desaparició’ de l’alumnat NESE en l’etapa postobligatòria

    Actualitat
    La misteriosa ‘desaparició’ de l’alumnat NESE en l’etapa postobligatòria

    Víctor Sauramarç 29, 20223 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes de 4t d'ESO d'un centre de màxima complexitat | Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest curs (2021/22) hi ha 15.109 alumnes catalogats com a NESE (necessitats específiques de suport educatiu) fent algun curs d’infantil de 2n cicle als centres públics catalans, la qual cosa representa el 10,42% del total. Seguint amb la pública, a primària en són 59.624 (19,06%) i a secundària obligatòria 48.699 (21,98%). Però aquests percentatges baixen dràsticament quan s’arriba a la postobligatòria: 4.152 alumnes amb NESE fent algun curs de batxillerat (6,21%) i 463 en un cicle formatiu de grau mitjà (0,92%).

    Aquestes dades surten d’una resposta parlamentària del conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, a la diputada del PSC Esther Niubó. La resposta es refereix a qualsevol tipus d’alumnat amb NESE, sense distingir els que estan catalogats com a NESE A (per discapacitat o trastorn mental) o com a NESE B (per vulnerabilitat socioeconòmica o per estar en procés d’acollida). El segon grup és molt més nombrós que el primer.

    La resposta sí que distingeix, en canvi, segons el tipus de titularitat del centre. En el cas de l’educació privada-concertada i privada-privada, el patró és força similar. S’observa un ascens sostingut des de les primeres etapes fins a l’ESO (sens dubte provocat perquè la identificació augmenta a mesura que van passant els anys a dins del sistema) i una caiguda molt pronunciada entre el percentatge de l’alumnat que té la consideració de NESE en la secundària obligatòria i el del que el té en la postobligatòria.

    Aquesta misteriosa caiguda és també evident agafant dades de dos cursos consecutius, que també aporta la resposta del conseller. Així, el curs 2020-21 a 4t d’ESO hi havia 17.485 alumnes amb NESE. En canvi, aquest curs, a 1r de batxillerat n’hi ha 3.774 i fent primer d’un cicle de grau mitjà n’hi ha 540. Per tant, entre el curs passat i aquest, en el salt de 4t d’ESO a l’etapa postobligatòria hi ha hagut 13.171 alumnes amb NESE que han desaparegut. Han abandonat? Han deixat de ser considerats NESE? On són?

    “Infradiagnosi greu”

    El misteri podria tenir dues explicacions, d’acord amb Alejandro Montes, professor de sociologia de l’educació a la UAB especialitzat en abandonament escolar prematur. El primer és que els PFI (Programes de Formació i Inserció) o els IFE (Itineraris de Formació Específica) no estan comptats en la resposta del conseller, i la major part del seu alumnat és vulnerable. El segon és que en la formació professional no hi ha reserva de places per alumnes amb necessitats per causes socioeconòmiques, per al qual cosa tampoc no es comptabilitzen. Només es fa amb els NESE A. I, per descomptat, una altra part del descens s’ha de deure al fet que l’abandonament dels estudis és més accentuat entre el col·lectiu d’alumnes amb NESE.

    “Sigui per un motiu o per altre, aquestes dades posen de relleu una qüestió que portem repetint en reiterades ocasions: calen més mecanismes d’acompanyament i d’atenció a al diversitat en aquesta etapa”, apunta Montes, segons el qual el que sobretot queda clar és que “tenim un problema de infradiagnosi greu”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    estadístiques NEE Parlament de Catalunya
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Educació infantil: juguen o fan matemàtiques?
    Next Article
    Actualitat
    Vaga educativa: els sindicats aconsegueixen mantenir el pols
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    Un nou institut d’FP Sanitària vinculat a l’Hospital de Sant Pau es posarà en marxa el curs vinent

    març 20, 2025

    Actualitat
    Més de 400 docents de filosofia de Catalunya creen una plataforma per reivindicar la tercera hora a 1r de Batxillerat

    març 14, 2025

    Reportatge
    Dones electricistes, fusteres o soldadores

    març 6, 2025

    1 comentari

    1. Anna on maig 7, 2022 1:46 pm

      Un altre factor que també està implicat en aquest ball de xifres és el fet que la reserva de places que els centres tenen a la postobligatòria per alumnat NESE és tant petit, que molts alumnes decideixen no marcar la casella que els identifica com a tal per poder obtenir plaça. Soc orientadora d’un centre d’ESO i ho veig cada any.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}