Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Educar la mirada

    Redacciónovembre 27, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Clara arriba a l’escola i porta un caragol. Se l’ha trobat quan venia agafada de la mà de la seua iaia. L’ha sorprès veure’l i, després d’estar una estona observant-lo, l’ha agafat per ensenyar-lo a la mestra i a les companyes i companys.

    Quan entra a l’aula, els seus ulls brillen d’una manera especial. Porta un tresor a les seues mans. Entra corrents i li ensenya a la seua mestra l’objecte de desig: un caragol.

    La mestra, que ha après a mirar –i a llegir en les mirades del seu alumnat– comprèn ràpidament que el que està passant en eixos moments té una riquesa educativa impressionant i que cal aprofitar-la. Aleshores, la seua mirada també brilla perquè vol compartir amb Clara el desig d’aprendre. Els ulls també li brillen. Comença així una relació que les farà crèixer, a les dues.

    La mestra suggereix anar a mostrar la gran troballa als seus amics i amigues. I així ho fan. Miren, el toquen –cal tindre cura, diu Clara, perquè ha sentit que li ho deia la seua iaia–, observen i parlen: té una closca que està un poc dura però el cos està blanet, quina forma té la closca, el color… multitud d’aspectes que els xiquets i xiquetes veuen i comenten.

    La mestra recorda aquella cançó del caragolet: “Un caragolet se n’anava a l’escola perquè volia aprendre cançons…”. Comença a cantar-la. La miren, imiten, ho intenten. U d’ells s’alça i diu: jo sé fer el caragol. I s’arrastra per terra. Altres l’imiten, inclosa la mestra. Una xiqueta agafa una corda i dibuixa a terra la forma del caragol… I així va passant el dia, els dies i el desig d’una criatura s’ha transformat en un objecte d’aprenentatge molt potent.

    Aprenen les xiquetes i els xiquets. I aprèn la mestra perquè ha sabut llegir el desig als ulls de la xiqueta i ha sabut buscar i crear contextos per continuar investigant i explorant el món.

    Educar la mirada pot ser una acció tan simple com estar atenta a allò que passa al teu voltant. Educar la mirada és saber seleccionar allò què és important en cada moment. Educar la mirada és saber-te lectora de l’ambient en el que treballes –aula, el centre, el poble, la ciutat, …-. Educar en la mirada és saber-te oberta a tots els aprenentatges possibles i amb l’alumnat tenim un potencial enorme de possibilitats de descobrir nous camps d’investigació i reflexió.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Pepe Mujica i l’educació: “No es tracta d’oblidar sinó de superar”
    Next Article
    Actualitat
    Albert Pol: “El Govern no ha retallat en ciència, ha arrasat”
    Redacció

    Related Posts

    Nou cinefòrum amb ‘Hedy Crilla, mestra d’actors’

    maig 27, 2025

    Anàlisi
    Combatre l’oligarquia multimilionària amb l’educació

    març 5, 2025

    ‘Mestres de la nostra vida’, la nova revista de El Diari de l’Educació

    febrer 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}