Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El lleure educatiu: element clau en el foment de la cultura i la llengua catalana

    ebravosenderidesembre 24, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Eren finals dels seixanta i mitjans dels setanta, quan s’organitzaven les primeres colònies i campaments d’estiu i es constituïen nuclis de centres d’esplai els caps de setmana a la perifèria de molts pobles i ciutats del Baix Llobregat. Conscients del significat social de la llengua i la cultura catalana, vam fer (i ho continuem fent) un ús preferent del català, en el nostre treball educatiu quotidià. Es va contribuir d’aquesta manera a la socialització en català de molts infants, joves i famílies en llocs on el català no es parlava gaire. L’experiència d’aquells anys ens va ensenyar que la llengua és un element essencial per a la construcció de la la vida personal i també  un senyal d’identificació col·lectiva.

    La llei de normativa lingüística de Catalunya s’aprovaria el 6 d’abril del 1983 i tenia com a objectiu prioritari la recuperació de la llengua en els usos oficials, en el sistema educatiu i en els mitjans de comunicació públics, a més de fer explícit el suport institucional a l’ús social. Aquesta llei va ser cabdal per incorporar l’ús de la llengua en l’educació formal i en la resta de contextos educatius. Sabem molt bé que l’ús educatiu del català en entorns poc catalanitzats, és una tasca valuosa que no podem abandonar, si volem fer de Catalunya un sol poble, un país plural, ric en la seva diversitat sociolingüística i inclusiu.

    Ara veieu la importància del “Bona tarda!…” d’en Pol, oi? Ahir com avui, els monitors i les monitores que intervenen des del lleure educatiu empren el català de forma normalitzada, de la mateixa manera que ho fan els infants, sense que sigui una obligació o una assignatura més.

    Són molts els debats a fer, avui, sobre l’ús de la llengua en l’educació, com ara deures i drets de les minories i les majories; les polítiques educatives a promoure, segons les característiques dels diferents territoris i el diferent domini lingüístic en cada situació concreta; la formació específica dels agents educatius que hi intervenen (des del professorat fins als monitors/es); la creació d’eines i de recursos i la seva eficient difusió. És aquí on proposem de focalitzar la mirada.

    Els monitors i les monitores que intervenen des del lleure educatiu empren el català de forma normalitzada, de la mateixa manera que ho fan els infants, sense que sigui una obligació o una assignatura més

    Entenem que, en el nostre cas, la tasca passa per la promoció de l’oralitat i la realització d’activitats en grups en català, en el dia a dia dels esplais, a peu de menjadors escolars o en les activitats de colònies i casals i educació ambiental. Hem de prestigiar el català i  fer atractiva la llengua catalana com a llengua de promoció social. Volem per a tots els infants i joves, sigui quin sigui el seu origen o la llengua familiar que tinguin, un nivell bàsic lingüístic igual, encara que vinguin d’àmbits socials diferents.

    Un bon exemple dels objectius que ens plantegem és el projecte d’impuls del català amb la gent jove a través dels audiovisuals,  que promou, des de l’any 2014, la Federació Catalana de l’Esplai amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat. Amb els joves, en aquests darrers anys, s’han creat prop de 30 productes audiovisuals, i hi han participat prop de 750 nois i noies. Es tracta d’una iniciativa d’aprenentatge i servei de denúncia social a partir de la creació artística. És una proposta creativa que el català com a llengua vehicular i el llenguatge audiovisual i musical com a eines educatives per promoure la igualtat, l’equitat i la convivència. Un exemple més concret d’aquests projectes és l’Edufilms, que va apropar el llenguatge del cinema als infants, els quals es convertiren en actors per reivindicar alguns dels temes de més actualitat, com la igualtat de gènere i el respecte envers la diversitat sexual. Els curtmetratges es van estrenar a la Filmoteca amb gran èxit d’audiència.

    En aquests moments el Departament d’Educació de la Generalitat es troba en el punt de mira dels mitjans de comunicació i de la societat en general. “La Sala III del Tribunal Supremo” no ha admès el recurs presentat per la Generalitat en contra d’una sentència que obliga les escoles catalanes a impartir el 25% de l’horari lectiu en castellà. D’aquesta manera, dona la raó a la sentencia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que quantificava en aquest percentatge el mínim de castellà a les aules. I obliga les escoles a canviar els seus projectes lingüístics basats en la immersió de la Llei d’Educació de Catalunya.

    Ara més que mai són necessaris els debats entorn de l’impuls de la llengua catalana en el món de l’educació. El passat 2 de desembre, el Consell Escolar de Catalunya promovia un debat per parlar d’aquesta qüestió i quedava clar el paper clau de l’educació en la transmissió i manteniment de la llengua, però en aquest debat el lleure educatiu no va tenir cap espai i, com hem vist al llarg de l’article, la trajectòria dels moviments de lleure, com a defensors de la llengua del nostre país, fa inqüestionable el paper que hi juguen. La participació de tots els agents que formen part de la comunitat educativa són i seran fonamentals per a preservar la nostra llengua.


    José Antonio Ruiz és director de participació i relacions de Fundesplai
    Susagna Escardíbul és pedagoga de Fundesplai

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Estimats reis d’Orient: porteu-nos la infermera escolar
    Next Article
    Anàlisi
    Els articles més llegits de l’any al Diari de l’Educació
    ebravosenderi

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}