Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El maltractament de l’escola pública

    Jaume Franceschoctubre 14, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Mural Joan Turu a l'Escola Pere Viver de Terrassa
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest maltractament es pot manifestar en una llei, la LOMCE, i també en la nostra LEC en algun dels seus apartats. Es manifesta a l’acció de govern, amb la desídia, l’oblit o la por al conflicte. En una localitat, per l’actitud d’un ajuntament, que no considera que l’escola pública sigui l’espina dorsal de l’educació i especialment per la privatització constant dels serveis públics, mitjançant convenis i concerts, amb les normatives de principi de curs, la falta  de valentia dels serveis d’inspecció i de les associacions professionals i sovint amb la solitud reivindicativa dels sindicats de classe.

    Les retallades portades a terme pels governs de la dreta social i política i per aquells que dient-se d’esquerres duen a terme les mateixes polítiques neoliberals; d’això, a Catalunya en tenim força experiència, en especial durant la darrera crisi econòmica el 2007/2008. Els diners dels concerts educatius han impedit que l’escola pública pogués ser l’eina per fer disminuir les desigualtats de la nostra societat, per reduir la segregació social i construir una escola inclusiva.

    D’aquella situació inicial, on l’escola concertada tenia una existència limitada als plans d’extensió i ampliació de l’escola pública a tot el territori català, s’ha passat a la consolidació  d’aquest model que porta fins i tot a subvencionar escoles i serveis que segreguen per raó de gènere, capacitat i/o classe social.

    Aquesta externalització de l’educació canvia la lògica dels drets humans i dels drets comuns i porta les lògiques dels mercats a l’escola pública. Les demandes soterrades –tant a Catalunya, com a l’Estat espanyol– per fer reformes  privatitzadores, tenen una gran amplitud i extensió, especialment les que sorgeixen de dins l’Església catòlica, a la qual darrerament se li han afegit altres confessions. Però també des del negoci, pur i dur, hi ha pressions i demandes per reformes proprivatització. Grups d’interès local, fundacions, organitzacions i inversors  internacionals i thinks tanks privats.

    Aquests actors presenten la privatització com una fórmula per ampliar les possibilitats d’acció de les famílies. Quan, en la pràctica, és una manera de discriminació i creació de desigualtat  entre classes socials, impedeix el procés cap a l’escola inclusiva i va contra els drets dels treballadors de l’educació.

    Ens proposen dos models de privatització: un de suau i un de dur.

    El suau el venim experimentant especialment a l’últim decenni. Seria el que s’anomena endogen i que, sense dir-ho, vol imposar a poc a poc un model de gestió empresarial als centres públics. D’alguna manera, el decret d’autonomia de centres, les normatives i els models directius van en aquesta direcció. Es tracta d’importar idees, tècniques i pràctiques , pròpies del sector privat, cobertes amb una falsa capa de l’eficàcia i bona gestió i transformar un tipus determinat d’avaluació en l’eina per estandarditzar, construir rànquings i determinar el valor de les escoles; que no vol dir altra cosa que reducció de despeses per l’escola i de sous pels treballadors en el cas que no responguin a allò previst. Igualment vol dir contractació de serveis educatius externs (dirigits a satisfer les demandes de les famílies) i complementaris com neteja, manteniment, menjador a preus reduïts en detriment de la qualitat, etc. Igualment es pretén transformar el sector públic en quelcom el més semblant possible al sector del negoci empresarial. A Llatinoamèrica l’anomenen NGP (nova gestió publica).

    Si aquest és el mètode suau, com serà el dur? Doncs només cal llegir al gurú dels presidents nord-americans, Milton Friedman. Que ens proposa aquest economista ultraliberal? Doncs molt senzill: transformar el mon de l’escola en un mercat; de manera que els proveïdors privats siguin els que veritablement prenguin les decisions. Cal liberalitzar el sector educatiu, l’escola és un mercat de productes dels quals es poden treure molts beneficis, per tant cal incentivar el consum de tots aquests productes, entre ells els resultats.

    Cal, per tant, construir un sistema amb tres models d’escola, en el qual les classes mitjanes i altes vagin a un tipus d’escola de qualitat, les classes humils i populars a una escola amb finançament públic i gestió múltiple, i els alumnes que no puguin seguir a una tercera divisió escolar, lligada al sistema públic en relació amb el finançament, no la gestió. I tot això lligat a la meravellosa aplicació de l’axioma de llibertat d’elecció de centre i de  competència entre escoles.

    No és precisament la proposta D3= atenció a la diversitat + atenció a la desigualtat + atenció a la diferència.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Innovació educativa? La democràcia no és cap joc
    Next Article
    Actualitat
    Universitats i centres de recerca van a la vaga contra la precarietat estructural
    Jaume Francesch

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}