Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El nou sistema de qualificacions ni forma ni informa

    Òscar Simóndesembre 18, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és el primer  trimestre en el qual les qualificacions de l’alumnat de secundària s’estan vehiculant mitjançant una base de dades anomenada Esfera. Antigament es deia SAGA. A l’esfera han desaparegut les qualificacions numèriques i han estat substituïdes per 4 nivells d’assoliment. No Assoliment (AN), Assoliment Satisfactori (AS), Assoliment Notable (NA) i Assoliment Excel·lent (AE). Penso que substituir números per lletres no té en principi res de dolent, fins i tot pot ser positiu de cara a l’objectiu que les qualificacions no quedin reduïdes a una foto fixa sobre el que l’alumnat és capaç de demostrar que sap, sinó a convertir-se en una eina pedagògica més.

    No obstant això, l’alumnat de 4t d’ESO que vulgui accedir a un Cicle Formatiu de Grau Mitjà necessitarà una nota numèrica de dos decimals que forçosament s’haurà d’introduir a final de curs, per tant els números no es veuran als butlletins però estaran allà. Per tant, els butlletins no donaran la informació necessària per l’alumnat i les famílies (a aquest punt hi tornarem més endavant).

    Pèrdua de matisos als butlletins

    Per altra banda, l’aspecte més important, si ens creiem que les qualificacions han de servir per ajudar a l’alumnat a millorar, és la pèrdua de matisos als butlletins. En primer lloc, dintre del nivell No Assoliment, entren tant els alumnes que han obtingut resultats molt i molt baixos com també aquell alumnat que està a punt d’arribar a un assoliment satisfactori. El que fins fa poc eren notes inferiors a 2 i notes entre 3,5 i 4,5, respectivament. Ni l’alumnat ni les famílies veuran reflectit al butlletí si hi ha una dificultat molt gran o bé s’està en el bon camí  i  queda treballar una mica més i millor. Algú podrà dir que es pot posar un comentari que ho especifiqui; caldria respondre’ls perquè primer emmascarem una situació per després haver-la d’especificar.

    El mateix passa amb l’eliminació de la nota coneguda com a bé; és a dir, el sistema actual qualifica de la mateixa manera l’alumnat que ha assolit el que pertoca pels pèls com aquell que ho ha fet bé però encara no ho ha fet de manera notable. Des del meu punt de vista això és clarament desmotivador. Tant per aquella part de l’alumnat que en la terminologia anterior tenia un suficient però veia proper el bé com per aquell que fent-ho bé albiraven el notable. Ara totes estan en terra de ningú, i a més les famílies han de trucar als centres o reunir-se amb les tutores per saber si l’Assoliment Satisfactori (AS) és un suficient o un bé alt. En resum, el butlletí actual perd potència informativa per a les famílies i no explicita clarament a l’alumnat fins a quin punt d’assoliment l’ha portat el seu esforç.

    Sistema fet des de dalt: “Burocratada”

    Per si no fos prou, aquest sistema no ha estat objecte de discussió ni als claustres, ni amb les estudiants ni tampoc amb les famílies. Coma docent vull fer èmfasi en la nova burocratada que hem patit. Pràcticament l’única prerrogativa que els quedava als claustres de professorat, la discussió pedagògica, ha estat negligida, furtada, escamotejada (que cada persona es quedi amb el que més li agradi). En els darrers anys no hem tingut cap claustre amb un document de treball presentat pel Departament per variar el sistema d’avaluació i subjecte a discussió. Les companyes més veteranes em diuen que pràcticament sempre s’ha fet igual, que no es consulta res a les docents. Avui a molts polítics amb capacitat de decisió que s’omplen la boca de democràcia i d’escoltar la gent, objectius amb els quals estic totalment d’acord, se’ls ha oblidat, ves per on, consultar les docents sobre com millorar el sistema de qualificacions.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    I les famílies, com les acompanyem en la tasca d’educar?
    Next Article
    Actualitat
    Educació assumeix el programa Escola Nova 21 per fer-lo arribar a tot el país
    Òscar Simón

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}