Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘El pare’ i ‘Més enllà de les paraules’

    Jaume Celagener 21, 20213 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘El pare’

    Quan algú fa un treball perfecte es diu que està en estat de gràcia. Doncs això és el que passa a la pel·lícula El pare, dirigida per Florian Zeller i interpretada per Olivia Colman –la reina d’Anglaterra a The crown– i Anthony Hopkins. Tots dos en estat de gràcia, impossible millorar les seves actuacions. Pel seu interior transiten totes les emocions que ens puguem imaginar i sempre saben trobar la manera d’expressar-les.

    Hopkins dona vida a un home gran, més de vuitanta, que sempre ha tingut una vida independent i que pateix una demència senil i necessita que l’ajudin i, és clar, ell es resisteix tot el que pot a rebre cap mena d’ajut.

    Colman és la seva filla, la que intenta ajudar-lo però alhora vol marxar a París –la història passa a Londres– amb la seva parella. I ja tenim el conflicte que crema.

    Però el que impressiona d’aquesta història, que ja ens ha donat esplèndides pel·lícules, és que està explicada gairebé sempre des de la perspectiva del personatge de Hopkins. Per tant, nosaltres patim en primera persona la seva desorientació, tens la sensació de viure dins del seu cap, d’aquest cap que perd a poc a poc el senderi, el nord que l’ha de guiar i l’angoixa que pateix davant de les situacions que no controla i de la pèrdua de memòria entra dins teu i et fas un fart de patir, però a vegades el cinema és una mena d’entrenament pel que et pot arribar a passar.

    Una gran pel·lícula que jo no em perdria per res del món. Vaja, jo no me l’he perduda i així que pugui repetiré.


    ‘Més enllà de les paraules’

    Després de tres o quatre anys ens arriba la pel·lícula Més enllà de les paraules, dirigida per Urszula Antoniak.

    El protagonista principal és un jove advocat, ros com un fil d’or, nascut a Polònia i que es trasllada a Berlín a treballar en un bufet dirigit per un amic seu. Aquest noi –molt ben interpretat per Jakub Gierszal– sembla interessat a fer desaparèixer la seva identitat d’immigrant. Ja en els inicis t’adones d’aquest fet quan veus que no té clar defensar un home negre tot i els consells del seu cap i amic. No en sabem gairebé res, del seu passat, però un dia es troba amb el seu pare, que el va abandonar feia molts anys, i comença una relació on es barregen els sentiments i una crisi d’identitat que es farà molt evident i intensa al final de la pel·lícula, on el noi haurà d’assumir el que és.

    Ens trobem davant d’una pel·lícula desconcertant, una història que et deixa molts buits que has d’anar omplint, una d’aquelles obres que t’enduus a casa i que la vas meditant unes bones estones perquè la directora no està interessada a respondre-ho tot. Més aviat l’interessa aconseguir la complicitat de l’espectador per anar donant sentit a tot el que  mostra.

    Filmada en blanc i negre, amb una fotografia bellíssima i molt contrastada –el director de fotografia és Lennert Hillege– que ens submergeix en uns ambients foscos, carrers en penombra habitacions on no s’encenen els llums o sempre arriba d’una manera indirecta i una fredor ambiental que sembla voler expressar la fredor emocional que pateix el protagonista, que a poc a poc i gràcies a la presència del seu pare anirà endolcint.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Nayara Granados: “Els adults van a la seva i no presten prou atenció a la gent gran”
    Next Article
    Actualitat
    Els alumnes absents no absentistes ja tenen cobertura (legal i educativa)
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    1 comentari

    1. Martí Teixidó, pedagog dr. on gener 25, 2021 11:42 am

      Jaume Cela és el comentarista de cinema de qui més em refio. Cap intenció publicitària, sempre orientat a les persones amb refelxions de filosofia pràctica inetgrada a la vida personal i social. Ho gaudeix ell, ens ho encomana i ens ho fa gaudir. Ell no és un professional de la crítica, ell és mestre d’ofici. Gràcies.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}