Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El Parlament debat si es retira el concert a les escoles que segreguen per sexe

    Pau Rodríguezmarç 14, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els diputats de Junts pel Sí en el darrer ple del Parlament, sobre pobresa.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El finançament de les escoles concertades que segreguen en funció del sexe dels seus alumnes tornarà a ser objecte de debat aquest dimecres al Parlament de Catalunya. El grup de Catalunya Sí Que Es Pot ha presentat una proposta per modificar la Llei d’Educació de Catalunya, vigent des de 2009, amb l’objectiu d’introduir un nou requisit per als centres educatius que volen accedir al concert: que siguin mixtes. Així, les 16 escoles que apliquen aquesta separació entre nens i nenes en quedarien excloses de la subvenció.

    La separació per sexes és un model “del tot contradictori amb la mateixa llei catalana, on s’estableix que la coeducació i la igualtat entre homes i dones formen part dels principis bàsics del nostre sistema”, argumenten des de Catalunya Sí que es Pot. Per això demanen que se’ls retiri la part de finançament públic que els correspon com a centres concertats.

    El conjunt d’aquests centres a Catalunya percep de la Generalitat uns 30 milions d’euros anuals en concepte del concert, segons va revelar recentment Crític, una xifra fruit d’un càlcul que té en compte el número d’unitats i alumnes per escola. La gran majoria d’elles, a més, estan vinculades a l’ordre religiosa Opus Dei.

    En el debat parlamentari, la proposta de modificació de llei haurà de superar dues esmenes la totalitat, que han presentat Junts pel Sí i el PP, respectivament. Si alguna de les esmenes prospera, la iniciativa quedaria sense efecte. En cas contrari, la proposta obtindria la llum verda i passaria a debatre’s a la comissió d’Ensenyament de la Càmara catalana.

    La gran incògnita sobre la votació recaurà en Junts pel Sí. De Catalunya Sí que es Pot, PSC i la CUP es preveu que donin suport a la modificació de la llei, però en el si de la coalició independentista hi ha divergència de posicionaments. CiU ha estat històricament favorable a concertar aquests centres –la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, va confirmar en la seva primera intervenció parlamentària que mantindria aquestes subvencions–, però ERC s’hi ha mostrat en més d’una ocasió en contra.

    Els desequilibris que aquesta qüestió genera a Junts pel Sí els han intentat explotar recentment altres partits, com el propi PP, que va presentar una moció al febrer instant a mantenir els concerts educatius de tots els centres, inclosos els d’elit. En aquella ocasió Junts pel Sí s’hi va oposar en considerar que això la LEC ja ho garanteix.

    Així doncs, la de demà no serà la primera ocasió en què alguns partits intenten obrir el debat sobre les escoles que segreguen per sexe en seu parlamentària. Primer ICV-EUiA i després el PSC, els anys 2013 i 2014, respectivament, van intentar esmenar la LEC en aquest sentit, però en tots dos casos el Parlament va obstaculitzar les iniciatives amb els vots en contra de CiU i del PP. ERC es va mostrar llavors favorable a revisar els concerts d’aquests centres.

    La barrera que suposen la LOMCE i els convenis actuals

    Malgrat que la proposta de modificació de la llei catalana prosperi, i es comenci a estudiar en comissió parlamentària, el seu futur és certament dubtós, perquè la LOMCE, vigent des de 2013, blinda el dret d’aquests centres a percebre el concert. En els últims anys la justícia ha obligat diferents administracions, com la Junta d’Andalusia, a abonar a diversos d’aquests centres els diners de concerts que es negava a pagar. El Tribunal Constitucional va avalar a l’inici del 2016 aquest blindatge.

    Una altra barrera amb què toparia la iniciativa política contra el concert a les escoles que separen per sexe és amb la vigència dels convenis actuals. Els concerts a tota Catalunya es van renovar l’any 2014, de la mà de la llavors consellera Irene Rigau, per un període de sis anys, és a dir, que seran vigents fins el 2020. La seva renovació s’ha dut a terme sempre sense inconvenients, tant durant el govern de Jordi Pujol com  el del el tripartit.

    Va ser precisament en època del tripartit quan es va aprovar la LEC, que contempla la subvenció amb diners públics d’aquestes escoles. PSC, CiU i ERC la van donar per bona, però ICV-EUiA se’n va desmarcar justament en aquest punt. Ara els socialistes afirmen que va ser “un error” permetre el seu finançament públic, mentre que els republicans defensen que el model segregat mai ha estat el seu, però que van prioritzar el consens per tirar endavant la llei.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Catalunya Sí que es Pot concerts educatius ERC escoles d'elit Escoles que segreguen per sexe Irene Rigau LEC Lomce Meritxell ruiz Opus Dei Parlament de Catalunya PSC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    VÍDEO | Stephen Hawking sobre el seu mestre: “Les seves classes eren vivencials i excitants”
    Next Article
    Actualitat
    Acollir l’infant a la vida
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}